När jobbet får ett svart får
Att inte kallas till möten, undanhållas information och på olika sätt frysas ut är vanligt vid arbetsplatsmobbning. Foto: Istockphoto
På jobbet mobbning
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

När jobbet får ett svart får

Utfryst, utsatt för elaka rykten och utpekad som syndabock när något går fel. Så många som var tionde anställd har någon gång känt sig mobbad på jobbet. Hotell- och restaurangbranschen är inget undantag.

Publicerad 12 juni 2012

För Erik började problemen när ­restaurangen fick en ny chef.
– Så här i efterhand kan jag se att det var ren och skär mobbning. När jag var mitt i det såg jag det inte klart. Då mådde jag bara dåligt, säger Erik som egentligen heter något annat.
Våren 2011 arbetade han halvtid som vaktmästare på en snabbmatsrestaurang i norra Sverige. Det hade han gjort i ett par år och trivdes fint med både jobb och kollegor. Men när restaurangens chef blev sjuks­kriven och en vikarie utsågs, förändrades läget.
– Det blev problem nästan från början. Hon började ta bort mina arbetsuppgifter och lägga på annan personal. Jag varnade och sa att det inte skulle gå. När maskiner sedan gick sönder så påminde jag om vad jag hade sagt. Efter det gick det bara utför.
Erik fick sitt arbete ifrågasatt, både personligen och när han inte var på jobbet. Hans arbetsinstruktioner ändrades ofta, och ofta hade informationen om vad han skulle göra inte nått fram till arbets­ledare på plats.
– Min chef sa en sak till mig och en annan till arbetsledarna. När det blev fel sa hon att jag hade hittat på alltihop. Jag hamnade i jobbiga situationer hela tiden. När det var smutsigt någonstans utgick hon från att det var jag som hade skitat ner.

Efter en semester fick Erik i förbifarten höra från sin chef att han skulle få sin tjänst nedskuren. Detta eftersom hans vikarie hade gjort jobbet snabbare än honom. I samma veva försvann en mobiltelefon från restaurangen. Genom kollegor fick Erik höra att chefens närmsta medarbetare, en arbetsledare, misstänkte honom för stölden. Men ingen konfronterade honom personligen med anklagelserna. En dag när han kom till jobbet var låset till kontoret utbytt och hans nycklar passade inte längre.
– Då fick jag höra av en jobbarkompis att den här arbetsledaren sagt till övriga att det var för att jag inte skulle kunna ta pengar ur kassaskåpet och läsa deras mejl. Det kändes jättejobbigt att någon går och sprider rykten om en på det sättet.

Erik bad om ett möte med sin chef för att kräva ett stopp på ryktena. Men i stället fick han ännu en chock. Under mötet lade chefen fram ett papper med alla tider som Erik kommit och gått till arbetet de senaste månaderna. Erik frågade då hur de fått fram uppgifterna, och chefen berättade då att klockslagen kom från övervaknings­kamerornas filmer och larmsystemet.
– De hade suttit i fem timmar och ­tittat igenom när jag hade kommit och gått. Allt för att visa att jag säkert fuskade med ­tiderna. Det var så kränkande. Jag mådde akut illa och kräktes ute på parkeringen.

Efter mötet åkte Erik hem och lade sig. Sen orkade han inte ta sig upp igen. Till slut sökte han hjälp hos läkare som ordinerade sömnmedel och sjukskrev honom. När chefen, och till slut även andra representanter för ­arbetsgivaren, ringde och sökte honom mådde han bara ännu sämre. Några veckor senare, i mars i år, kom ett rekommenderat brev på posten med varsel om avsked. Då vände sig Erik till Hotell- och restaurangfacket, som stämde möte med arbetsgivaren. Erik ­orkade inte närvara, utan deltog via telefon.
– Jag kände då att jag orkar inte vara kvar. Det fanns inga utsikter för att det skulle bli bättre, så jag sa det till min ombudsman.
Resultatet blev en överenskommelse där Erik slutade samma dag, men fick två ­månaders betalt och sin innestående lön.

I dag har det gått drygt fyra månader sedan Erik jobbade sin sista dag på restaurangen. Han har fått viss distans till ­händelserna, men är fortfarande sjukskriven.
– Ett tag sov jag 24 timmar om dygnet och sen kunde jag inte sova alls. Jag har blivit väldigt känslig för negativ kritik, man kan säga att jag har tappat tron på mig själv.
Erik har funderat mycket på varför just han hamnade i den här ­situa­tionen.
Han tror att en del i förklaringen ligger i hans vana att säga vad han tycker och inte vara tyst när han tycker att något är fel. Dessutom tror Erik att han och chefen fick en dålig start.
– Jag tror att hon störde sig på mig och sedan ­skenade det. Och så hängde andra på. De såg till att det var en negativ stämning runt mig, det är definitivt mobbning.

Det här är mobbning

Grundprincipen är att det är en eller ett fåtal personer som återkommande drabbas.
Verbala kränkningar: öknamn, påhopp eller att andra pratar illa om personen när han eller hon inte är med.
Uteslutning: utfrysning eller att personen inte får samma information som andra, om till exempel personalmöten eller nya rutiner.
Nedvärdering: personens arbete bedöms som sämre än andras och ­kontrolleras mer. Den anställde kanske får begränsade arbetsuppgifter eller sämre arbets­uppgifter än andra.
Särbehandling: ofrivilliga omplaceringar, byten av arbetsuppgifter, nekad ­ledighet eller kompetensutveckling.  
Fysiska kränkningar: exempelvis hot eller att personen får sitt arbete saboterat.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här