Sugen på att pryda kroppen med ett yrkesmotiv? Du är i gott sällskap. Vi har träffat Sandy och Josephine, två av branschens alla vältatuerade anställda.
Det sägs att Sverige är ett av världens mest tatuerade länder.
Och en titt på landets restauranganställda får en att fundera om inte restaurangare är den mest tatuerade yrkesgruppen.
Men det tror inte Sandy Karste och Josephine Skouborg.
Kanske är det för att de bor i Göteborg – men de gissar att hamnarbetare nog ligger i topp, följda av industri- och byggarbetare.
Men visst är det vanligt bland kroganställda att pryda kroppen, och gärna med något från yrkeslivet.
– Jag vet inte hur många kronärtskockor jag har tatuerat in på kockar. Det är klart – de är väldigt fina, säger Sandy, som förutom servitör också är tatuerare.
Knivar, avokado och Fernet
De rabblar upp fler vanliga motiv i branschen: rödbetor, knivar, avokado och morötter. Bland bartendrar är vinglas, martiniglas och Fernet klassiker.
Sandy har »bakom« inristat på höger överarm.
Josephine, som är barchef på deras gemensamma arbetsplats Biljardpalatset, stoltserar med ett martiniglas på fingret och en mjölkpaketfigur med boxhandskar på underarmen.
– Ja, det är en symbol för milk punch, en klarifierad mjölk som används i drinkar.
”Ett sätt att visa sin personlighet”
De var båda i 18-årsåldern när de skaffade sina första tatueringar.
– Det är ett individuellt sätt att smycka sin egen kropp, säger Sandy och får medhåll.
– Det är ett sätt att visa sin personlighet, säger Josephine och berättar att hon inom loppet av ett år efter sin första tatuering hade fyllt på med 20 till, som om det fanns ett uppdämt behov. Sedan dess har hon slagit av på takten, men har i alla fall mellan 35 och 40 tatueringar.
Sandy har tappat räkningen.
– Nu är det mer en fråga om att det finns vissa kroppsdelar som inte är tatuerade. Till exempel har jag inga på ryggen. Dels för att jag vill kunna se mina tatueringar, dels för att det känns som ett för stort projekt.
Gäster reagerar olika
Det är inte ovanligt att gäster vill prata om deras tatueringar.
– Det kan vara ganska jobbigt med gäster som vill diskutera. Det är inte alltid man hinner ha en show and tell. Jag jobbar ju, säger Sandy.
Oftast är det yngre och medelålders som vill prata om motiven. Äldre verkar anta att tatueringar säger något om en persons karaktär och möjligen kriminella förflutna.
– De blir väldigt tysta när de ser tatueringarna, säger Josephine.
Det har hänt att chefer, kollegor och personer som senare blivit nära vänner har haft fördomar när de först har mött Sandy och Josephine. Att de skulle vara extra hårda och tuffa typer.
Jag vet flera arbetsgivare som inte tillåter det.
Sandy Karste
Men det är inte alla arbetsgivare som tillåter synliga tatueringar, ens i hotell- och restaurangbranschen.
– Jag vet flera arbetsgivare som inte tillåter det, men jag tänker inte hänga ut dem. Jag tror ändå att det är mer tillåtande här än i många andra branscher, säger Sandy.
”Gör något med självkänslan”
De försöker komma på vilka yrkesgrupper som skulle ha svårt att få jobb på grund av tatueringar.
Kabinpersonal kanske. Möjligen bankpersonal.
– Jag tycker det är en trend att poliser och ordningsvakter har fler och fler tatueringar, säger Josephine.
– Ja, håller Sandy med, men det känns som att restaurangare har mer fria, individuella tatueringar.
Man ångrar aldrig ett bad, påstår vinterbadare.
Samma kan sägas om tatueringar, om man ska tro Sandy och Josephine.
– Oavsett vad så var det en dag eller en tid i mitt liv då jag tyckte att det var ett bra motiv, säger Josephine.
Sandy berättar att tatueringarna är en del av identiteten. Inte något att gömma sig bakom, nästan tvärtom. Det händer något med en när man uttrycker sin person genom att smycka kroppen.
Tatueringarna gav mig mycket mer självsäkerhet.
Josephine Skouborg
– Man sträcker lite på sig när man skaffar en tatuering. Det gör något med självkänslan. Det är lika magiskt oavsett om det är en ryggtavla eller en smiley.
Josephine bekräftar:
– Tatueringarna gav mig mycket mer självsäkerhet. Jag tror att andra märkte det också.
Efterlysning!
Har du ett branschmotiv på huden? Ta en bild av det och mejla till linda.svensson@hotellrevyn.se