Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Okej att informera om krogsnusk

Jönköpings kommun har hittat ett sätt att informera om hygienen på pizzerior ? utan att bryta mot lagen.

Publicerad 24 september 2004

Papillon finns med både på listan över inspekterade pizzerior och listan över de som godkänts. San Marino förekommer däremot bara på den förstnämnda listan – än så länge.
– Om en restaurang har åtgärdat sina brister så kan de ringa till oss och be att vi kommer ut igen. Då ska vi komma inom tio dagar. Sedan ändras uppgifterna på hemsidan, säger Anna Heidesjö, livsmedelsinspektör i Jönköping.

Det är miljönämnden i Jönköping som lägger ut restaurangnamnen på kommunens hemsida. Publiceringen har fått godkänt av Datainspektionen.
Hur gjorde ni för att klara kraven i personuppgiftslagen?
– Vi gjorde inget särskilt. Vi har bara lagt ut namnet på själva verksamheten och ingen företagsuppgift, säger Anna Heidesjö.

Datainspektionen säger att om man gör som i Jönköping så uppfylls kraven i personuppgiftslagen. Kommunen blir modell i hela landet.
– Det är kul. Annars säger kollegor runt om i landet att det ofta är miljönämnderna som inte vill att uppgifterna ska komma ut. Vår nämnd vill att rapporterna läggs ut. I långa loppet så vinner ju alla på det.

Varför just pizzerior?
– Vi jobbar branschvis, tar alla enheter samtidigt och gör upp checklistor över hur exempelvis rengöring och underhåll fungerar.
Pizzerior är det första bransch de granskat utifrån den här mallen. Man använder Livsmedelsverkets checklista med frågor och en hjälpreda för bedömningen. De ska användas i hela Sverige för att tillsynen ska bli likadan överallt. Det mynnar ut i ett helhetsomdöme »godkänd eller underkänd«.
I höst är det dags för restauranger och förskolor att få besök.

Kommer ni oanmälda?
Ja, men vi skickar ut ett besked några månader i förväg. Företaget får se checklistan så att de har möjlighet att gå igenom sin egen verksamhet och rätta till brister. Men exakt när vi kommer vet de inte, säger Anna Heidesjö.

Personuppgifter på internet
* Personuppgiftslagen är mycket sträng. Huvudregeln är att den registrerades samtycke krävs för att få publicera personuppgifter på internet. När det gäller pizzeriorna anser Datainspektionen att allmänhetens intresse av att få del av uppgifterna väger tyngre än den integritetskränkning som en publicering kan medföra.
*Sekretesslagen har också betydelse. Många myndigheter tolkar den så att de inte lämnar ut uppgifter som kan skada ett företag ekonomiskt. I Stockholm har man nyligen beslutat att publicera namn på bara på de godkända krogarna. Sedan får gästen dra sina slutsatser om krogen runt hörnet inte finns med på listan.
* Livsmedelsverket vill att alla myndigheter som gör tillsyn på livsmedelsanläggningar ska publicera resultatet på internet. Allmänheten ska få information om snuskiga krogar.

Läs mer: www.jonkoping.se

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här