Anställda på en Maxrestaurang i Umeå reagerade på dåligt arbetsklimat och felaktigt utlägg av tjänstledighet. När chefen inte lyssnade gick Zenah Alshiekhkhalil och hennes kollegor till HR.

En grupp anställda på Max City i Umeå gick till företagets HR-avdelning för att påtala en rad problem på arbetsplatsen. Det handlade om stress, hierarkier och hur raster och tidrapportering hanterats.
Zenah Alshiekhkhalil har arbetat deltid på restaurangen, men haft sin huvudsyssla hos kommunen. Hon är förtroendevald för Kommunal och reagerade på en rad problem på restaurangen.
Ett var felaktigheter i tidrapporteringen. Någon som hade 30 timmar på kontraktet, kanske bara fick jobba 25.
– Då har en chef först gjort ett schema med alla timmarna, för att sedan lägga in tjänstledigt på timmarna som fattats. Det såg ut som att vi själva har begärt tjänstledigt.
– Det har också varit problem med att folk inte skickats på rast när de ska. Man har kanske fått gå redan efter två timmar och sedan fått jobba länge utan rast.
De tog kontakt med HR
Zenah tyckte också att arbetsklimatet var betydligt sämre än på de kommunala arbetsplatser där hon arbetade.
– Det finns hierarkier som skapar arbetsmiljöproblem. En kollega blev utskälld och felaktigt uppsagd, inför alla andra.
När kollegorna upplevde att chefen inte lyssnade tog de kontakt med HR, Max avdelning för personalfrågor. De fick komma på ett möte med HR och en chef, som senare följdes upp med ytterligare möten.
– De såg över tjänstledigheten och rasterna, men var dåliga på att skicka ut information om det till alla. Jag tyckte inte att de tog problemen med ledarskapet på allvar, säger Zenah.
Regionala skyddsombudet var med

Foto: Susanne Lindholm
Vid mötena deltog det regionala skyddsombudet Mikael Forsberg.
– Jag tycker att det var starkt gjort av de anställda att vända sig till HR och försöka göra något åt problemen, säger Mikael Forsberg.
Han var tidigare ombudsman på Hotell- och restaurangfacket Avdelning Nord. Då blev han inkopplad när det gäller den felaktiga uppsägningen av en HRF-medlem.
– Där gjorde arbetsgivaren fel och drog tillbaka uppsägningen.
”Chefen började skrika på mig”
Men medlemmen som fick tillbaka jobbet valde ändå att sluta. Kvinnan vill vara anonym men berättar för Hotellrevyn att hon tidigare arbetat tre år på en annan restaurang och trivts mycket bra.
Utskällningen kom en dag då hon blev placerad vid friteringen av pommes.
– Enligt schemat skulle jag vara på glasstationen. Jag ville inte vara på pommes för jag hade bränt mig tidigare, men chefen sa att jag måste.
Samma arbetspass uppstod en situation där en kund hade fått fel beställning. När hon skulle rätta till det kom en kollega som bara pratar engelska och undrade vad hon gjorde.
– Jag pratar inte ett ord engelska så jag kunde inte förklara.

Kollegan hämtade chefen.
– Chefen började skrika på mig. Alla lyssnade, kollegor och gäster. När jag ville förklara sa hon att jag skulle vara tyst och sluta tjafsa.
Hon gick undan och grät bakom en kyl. Sedan kom chefen och ville att hon skulle skriva på en uppsägning.
– När jag berättade för facket sa de att hon gjort fel och uppsägningen drogs tillbaka. Men jag sade upp mig själv. Jag vill aldrig mer jobba där.
Hon sa till chefen
Hotellrevyn har pratat med flera personer som var med på det första mötet.
En av dem säger att driftledare klankar ner på vissa.
– De sätter sig på personer som inte vågar stå upp för sig själva.
Kvinnan är en av dem som blivit felaktigt inskriven som tjänstledig. Detta hade hon påtalat för chefen innan de gick till HR.
– Då fick jag bara höra att jag hade fel och att jag måste vara med samarbetsvillig. Men efter mötet fick jag återkoppling om att jag skulle få utbetalning av tiden som satts upp som tjänstledigt.
Hon har nu sagt upp sig.
– Det var inte värt att jobba i en miljö där jag inte trivs med eller respekterar cheferna.
Han var less på arbetsmiljön
En annan kollega som också var på mötet med HR gick med eftersom han delade bilden att det fanns problem med stress och arbetstider.
– Det är fokus på att det ska gå snabbt och att vi ska tjäna pengar.
Han har också upplevt att ledningen på restaurangen behandlar anställda olika.
– Jag har personligen inte upplevt så mycket tryck på mig själv. Men det finns de som man väljer att klanka ner på. Det tycker jag inte är bra.
Inte heller han är kvar på arbetsplatsen.
– Jag ska börja plugga och jag var less på arbetsmiljön.
De tog inte problemen med ledarskapet på allvar.
För Zenahs del slutade det också med att hon sade upp sig. Under ett sista möte med HR och chefer fick hon höra att hon misskött sitt jobb, att det kommit klagomål på att hon var långsam och att hon kommit med olämpliga skämt.
Hon skulle därför endast få arbeta dagpass och bara när en restaurangchef var på plats. Hon blev också erbjuden kontakt med Företagshälsovården.
– De sa ”ni två måste hitta en väg framåt för att samarbeta”. Men det var jag som blev omplacerad, med chefen hände ingenting.

De har fått ersättning för felaktigt utlägg av tjänsteldighet
Men det var trots allt inte bortkastat att personalen vände sig till HR. De fick rätt när det gällde raster och lön.
I dag finns ett måltidsuppehåll och Zenah och hennes kollegor har fått ersättning för timmarna som de hade rätt till.
– Jag fick 25 000 för timmar som chefen felaktigt hade satt upp som tjänstledigt. En kollega fick 30 000. Men vi har fortfarande kollegor som inte fått sina pengar, säger Zenah.
Max: ”Medarbetare har goda möjligheter att göra sig hörda”
Max vill inte kommentera det enskilda fallet men deras presskontakt Helena Stenquist skriver i ett mejl:
”Generellt har alla medarbetare på MAX flera vägar att enkelt vända sig till om de upplever problem eller behöver stöd – det kan vara restaurangchef, distriktschef, HR eller vår visselblåsarfunktion, där man också kan vara anonym.
Vi är måna om att vara tillmötesgående och upplever att våra medarbetare har goda möjligheter att göra sig hörda. Vår ambition är alltid att snabbt fånga upp och hantera frågor som rör arbetsmiljö och ledarskap på ett respektfullt och professionellt sätt.”
Hotellrevyn har även via företagets pressfunktion erbjudit chefen på restaurangen att ge sin version av händelserna, men de har inte återkommit.
