Nyheter cosmopols nedläggning

”Många känner sig lurade”

På lördag stänger Casino Cosmopol i Göteborg och Malmö. Hotellrevyn har pratat med två anställda som är besvikna över hur de har blivit behandlade.

Publicerad 22 februari 2024
”Många känner sig lurade”
Linn Rosbäck, vice ordförande i HRF-klubben på Cosmopol i Göteborg. Foto: Svenska Spel, Privat

Det var jobbet på Casino Cosmopol i Göteborg som fick Linn Rosbäck att flytta tillbaka till sin hemstad för snart två år sedan.
När Hotellrevyn träffade henne i höstas berättade hon om hur bra hon trivdes, både med arbetsuppgifterna och gemenskapen.

Ett halvår senare är Linn Rosbäck och kollegorna uppsagda.
På lördag jobbar de sista kvällen, sedan stänger Svenska Spel Casino Cosmopol i Göteborg och Malmö.

Lång tid av ovisshet

– Å ena sidan är man väldigt besviken över att det blev så här. Å andra sidan är det skönt att vi äntligen har fått ett slutgiltigt besked, säger Linn Rosbäck som också är vice ordförande i HRF-klubben på kasinot.

– Många har varit jätteoroliga sedan i höstas för att vi inte har vetat hur det ska bli. Utan ett slutdatum har vi inte kunnat planera våra liv.

Det känns väldigt tråkigt för jag har trivts och trivs fortfarande väldigt bra med mina kollegor.

Linn Rosbäck
Linn Rosbäck
Linn Rosbäck.
Foto: Privat

Hon har pratat mycket med kollegorna de senaste månaderna.

– Många är besvikna. När de hyvlade så många tjänster i höstas så hoppades alla att det skulle lösa sig om de gick ner i tid.
Men de nya kontrakten började gälla först den 16 februari, så vi hann aldrig se effekten av det innan de bestämde sig för att stänga.
Många känner sig väldigt lurade av det skulle jag säga.

Vad ska du göra nu?
– Det är lite oklart. Jag har varit på några intervjuer så jag är inte jätteorolig. Jag har familj i Göteborg och en sambo som hjälper till att betala räkningar.
– Men det känns väldigt tråkigt för jag har trivts och trivs fortfarande väldigt bra med mina kollegor. Jag hittade en arbetsplats där jag kände att jag verkligen passade in och så blev det så här.

Hade de verkligen velat rädda kasinot så borde de ha börjat med att säga upp folk i ledningen.

Anonym kasinoanställd

En av Linn Rosbäcks kollegor har jobbat på kasinot i Göteborg i många år.
Hon vill gärna ge sin bild av det som har hänt, men väljer att vara anonym.

– Jag är rädd att jag inte ska få lön under min uppsägningstid. Man vet ju aldrig, säger hon och fortsätter.

– De har skött allt så dåligt. Det känns som att vi som jobbar på kasinot är helt utbytbara, trots att många har varit där i 10–20 år. Många känner sig inte bara besvikna utan också lurade.

Kritik mot processen

Vad hade arbetsgivaren kunnat göra annorlunda?
– Det som gör mig mest arg är att när de gjorde om hela organisationen så var det bara personalen som kostar minst som fick sluta eller gå ner i sysselsättningsgrad.
Inget förändrades för dem som sitter i ledningen. De fick nya titlar som ”event manager” fast det redan var bestämt att vi bara skulle fokusera på spelande gäster och inte ha några event.

– Hade de verkligen velat rädda kasinot så borde de ha börjat med att säga upp folk i ledningen.
Det är de som har höga löner och inte skötte sitt jobb. Men i stället var det de som inte har så mycket betalt som fick gå.
– När Svenska Spel sa att de måste stänga kasinot så sa de att de hade gjort allt de kunde.
Men det tycker inte jag att de har gjort. Och de har verkligen inte sett till det bästa för personalen.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här