I veckan har Hotell- och restaurangfacket varit ute och träffat hotellstädare över hela landet. Det är tredje året i rad som förbundet sätter fokus på städarna och deras arbetsvillkor.
I dag avslutas Hotell- och restaurangfackets årliga ”städvecka”. Det är en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers” som det internationella facket IUL ligger bakom. Målet med kampanjen är att sätta fokus på hotellstädares många gånger tuffa arbetssituation.
I avdelning Syd har en grupp förtroendevalda besökt en lång rad hotell, främst i Malmö och Helsingborg.
– På en del ställen har vi haft bokade möten, på andra har vi bara presenterat oss och bett att få träffa städpersonalen. Alla har varit jättetrevliga hela veckan, säger Sofie Dahlqvist, ordförande för avdelningen.
Uppsökarna har bland annat delat ut en enkät om hur hotellstädarna mår, och bjudit in till en facklig introduktionskurs för städare som avdelningen ska hålla i december.
– Vi ska prata om vilka rättigheter man har och om arbetsmiljö och ergonomi. Hur man kan undvika arbetsskador och så. Många har sagt att de är intresserade, säger Sofie Dahlqvist.
Hon säger att de flesta städare de har träffat under veckan har varit positiva.
– Den första reaktionen när man säger att man kommer från facket är ofta rädsla. Många är lite rädda för att prata med oss, men när vi har förklarat varför vi är där har de varit jättepositiva.
Fakta: Städkampanjen
Liknande aktiviteter har genomförts i alla Hotell- och restaurangfackets avdelningar. Marie Birgersson är ombudsman i avdelning Väst och har jobbat med städkampanjen sedan den startade för tre år sedan. Hon är nöjd med veckan som varit.
– Jag är nöjd, jättenöjd. Vi har haft många bra diskussioner och bra möten.
Första gången kampanjen genomfördes år 2014 mötte den motstånd från arbetsgivarorganisationen Visita. I år var det ett helt annat läge, säger Marie Birgersson.
– Vi har arbetat på ett annat sätt och arbetsgivarna har förstått vad vi gör. Det har varit lyckat.