Nyheter

Lyckad kampanj för hotellstädares arbetsvillkor

I veckan har Hotell- och restaurangfacket varit ute och träffat hotellstädare över hela landet. Det är tredje året i rad som förbundet sätter fokus på städarna och deras arbetsvillkor.

Publicerad 4 november 2016
Lyckad kampanj för hotellstädares arbetsvillkor
Gustav Thusberg och Sofie Dahlqvist från avdelningsstyrelsen i HRF Syd pratar med Enci Mako och Sabiha Kocak på Moment Hotel i Malmö. Foto: Anders Hansson

I dag avslutas Hotell- och restaurangfackets årliga ”städvecka”. Det är en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers” som det internationella facket IUL ligger bakom. Målet med kampanjen är att sätta fokus på hotellstädares många gånger tuffa arbetssituation.

Sofie Dahlqvist, ordförande avdelning Syd. Foto: Anders Hansson
Sofie Dahlqvist, ordförande avdelning Syd. Foto: Anders Hansson

I avdelning Syd har en grupp förtroendevalda besökt en lång rad hotell, främst i Malmö och Helsingborg.
– På en del ställen har vi haft bokade möten, på andra har vi bara presenterat oss och bett att få träffa städpersonalen. Alla har varit jättetrevliga hela veckan, säger Sofie Dahlqvist, ordförande för avdelningen.
Uppsökarna har bland annat delat ut en enkät om hur hotellstädarna mår, och bjudit in till en facklig introduktionskurs för städare som avdelningen ska hålla i december.
– Vi ska prata om vilka rättigheter man har och om arbetsmiljö och ergonomi. Hur man kan undvika arbetsskador och så. Många har sagt att de är intresserade, säger Sofie Dahlqvist.
Hon säger att de flesta städare de har träffat under veckan har varit positiva.
– Den första reaktionen när man säger att man kommer från facket är ofta rädsla. Många är lite rädda för att prata med oss, men när vi har förklarat varför vi är där har de varit jättepositiva.

Fakta: Städkampanjen

Hotell- och restaurangfackets städvecka startade den 31 oktober och avslutas i dag, den 4 november. Den är en del av den internationella kampanjen ”Make up my workplace – dignity for housekeepers”. Bakom ligger det internationella facket IUL, som samlar bland annat fackförbund som organiserar hotell- och restauranganställda. Material och mer info om städkampanjen finns på hrf.net.

Marie Birgersson. Foto: Lars Lanhed
Marie Birgersson, ombudsman HRF. Foto: Lars Lanhed

Liknande aktiviteter har genomförts i alla Hotell- och restaurangfackets avdelningar. Marie Birgersson är ombudsman i avdelning Väst och har jobbat med städkampanjen sedan den startade för tre år sedan. Hon är nöjd med veckan som varit.
– Jag är nöjd, jättenöjd. Vi har haft många bra diskussioner och bra möten.

Första gången kampanjen genomfördes år 2014 mötte den motstånd från arbetsgivarorganisationen Visita. I år var det ett helt annat läge, säger Marie Birgersson.
– Vi har arbetat på ett annat sätt och arbetsgivarna har förstått vad vi gör. Det har varit lyckat.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Nyheter hotellstäd

Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsater”

Scandics hållbarhetschef Vanessa Butani skriver i mejl att hon förstår personalens oro men att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Vanessa Butani. Foto: Scandic Hotels

Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic, vill inte bli intervjuad men svarar på frågor över mejl. Hon skriver att hotellen fått tydliga instruktioner om att samverka med de lokala fackrepresentanterna i införandet av de nya städrutinerna.
– Anvisningarna har också angett att innan förändringar i arbetsorganisationen, arbetstider, bemanningsbehov beslutas vid hotellet ska detta förhandlas enligt mbl, skriver hon.

Varje hotell ska nu göra en riskanalys av de nya rutinerna tillsammans med skyddsombud, skriver Vanessa Butani. Men hon svarar inte på frågan om de enskilda hotellen har möjlighet att avstå från de nya rutinerna om analysen skulle komma fram till att de innebar risker för de anställda.

Vanessa Butani skriver att Scandic förstår personalens oro för framtiden, men att det är för tidigt att dra några generella slutsater.
– Vi förstår självklart att man kan vara orolig innan man vet hur det kommer att bli. Det man ska ha med sig är att det är relativt få övernattningar som påverkas, majoriteten av våra gäster stannar bara en natt och vi vet ännu inte hur många av våra gäster som väljer att få sitt rum städat.
Dessutom, skriver hon, kommer kedjan att öka sin kapacitet på många orter.
– Så vi kommer snarare att behöva fler medarbetare på flera av våra hotell framöver.

För tillfället är det bara Scandics svenska hotell som har slutat med städ av stanna-rum. Hur det faller ut avgör om det ska införas även i andra länder, skriver Vanessa Butani.
– Just nu är det här ett initiativ i vår svenska verksamhet och vi kommer att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om övriga marknader.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här