Förra veckan avgick styrelsen för HRF:s Göteborgsavdelning. Anledningen var bland annat missnöje med att förbundets pengar används till utköp av personal. I medier har det talats om kostnader på 10--20 miljoner, något som förbundsordförande Ella Niia nu tillbakavisar.
Sedan 2005 har fem personer avslutat sin anställning på Hotell- och restaurangfacket efter att de träffat en uppgörelse med arbetsgivaren.
– Det har bland annat handlat om samarbetsproblem i en grupp under en längre tid och uppsägning på grund av personliga skäl, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.
Kostnaden för HRF:s uppgörelse med de fem personerna är 3,7 miljoner, enligt dokument som Hotellrevyn tagit del av.
Siffror på 10–20 miljoner som figurerat i SVT:s Västnytt är direkt felaktig menar Ella Niia.
Men är det rätt att använda medlemmarnas pengar till denna sorts uppgörelser. Borde det inte gå att lösa konflikter på annat sätt?
– Jag vill betona att det är vid ytterst få tillfällen denna sorts lösningar äger rum och först efter att vi har uttömt alla andra möjligheter, säger Ella Niia.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.