Nyheter

Hotellkedja frågade anställda om fackmedlemskap

Under januari fick personal inom Nordic Choice-kedjan svara på en enkät som skulle mäta trivsel på arbetsplatsen. Två av frågorna som ställdes var om man tillhörde en ”etnisk minoritet” och om man var med i facket. Efter att anställda reagerat togs frågorna bort.

Publicerad 2 februari 2017
Hotellkedja frågade anställda om fackmedlemskap
Enkäten som gick ut till anställda inom Nordic Choice-kedjan frågade bland annat om fackligt medlemskap. Foto: Istockphoto
Mathias Berntsen. Foto: Linn Malmén.

Det är det internationella företaget Great place to work som tagit fram enkäten som ska mäta hur nöjda medarbetare är med sin arbetsplats. Frågorna i enkäten, som under januari skickades till anställda på hotell inom Nordic Choice-kedjan, handlade om allt från arbetsmiljö och samarbete – till fackligt medlemskap. En av frågorna löd: ”Är du medlem i en facklig organisation?”
– Jag tycker inte alls att det känns bra. Särskilt med tanke på att vi står inför en avtalsrörelse. Då är det kanske väldigt praktiskt att veta hur många som är organiserade på olika arbetsplatser, säger Mathias Berntsen, platsombud och skyddsombud på Selma spa i Sunne, där man fått enkäten.

De anställda har fått ett personligt mejl med länk till undersökningen. I mejlet står att de svarande är anonyma, och att svaren ska behandlas konfidentiellt. Men det ser Mathias Berntsen inte som en garanti för att det verkligen är så. Han är även kritisk till frågan som lyder: ”Tillhör du en etnisk minoritet?”
– Vad är det för något? Och varför ska de veta det?

Ann Ekengren, HR-chef på Nordic Choice hotels i Sverige, säger att kedjan inte ville ställa dessa frågor till sina anställda, utan att det är Great place to work som tagit med dem.
– Den frågan om man är med i ett fackförbund, den står vi inte bakom alls. Samma fråga ställdes i undersökningen förra året, och då var vi jättetydliga med att vi inte ville ha den. De kunde inte tekniskt ta bort den då, men de lovade att den skulle tas bort till i år. Men så blev det alltså inte. Vi är inte så glada på dem nu.

Efter att medarbetare hört av sig tog Ann Ekengren kontakt med företaget bakom enkäten igen. Kort därefter togs frågan om fackligt medlemskap och etnisk minoritet bort i de enkäter som inte redan skickats ut.

Jannik Krohn Falck. Foto: Johnny Syversen.

I ett mejl beklagar Jannik Krohn Falck, vd för Great Place to work i Norge, om anställda känt sig kränkta av frågorna.
– Och det är mycket beklagligt att en undersökning som ska användas för förbättring och utveckling uppfattas negativt av en anställd.
Han påpekar också att det är valfritt att svara på alla frågor, men att det är sällan som anställda inte svarar på frågan om fackmedlemskap. Vad gäller de svar på frågorna som redan kommit in från Choice anställda skriver Jannik Krohn Falck att dessa inte kommer att användas.
– Alla data om dessa frågor har tagits bort, och vi har därför inte möjlighet att använda dem.

Mathias Berntsen på Selma Lagerlöf spa tycker att det är bra att frågorna har tagits bort. Han tycker att Nordic Choice nu borde skicka ett mejl till alla anställda och förklara hur det blivit så här.
– Nu har det blivit fel, då är det deras ansvar att reda upp det.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här