Företaget Train Logistics har kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket – men borde ha det med Handels. Därför varslar nu Handels om strejk. Rätt gjort, tycker HRF.
Train Logistics i Göteborg levererar mat till SJ, Snälltåget och Norrlandstågen. Företaget har en längre tid vägrat att teckna rätt kollektivavtal för sina anställda. I dag har de avtal med HRF, men det borde i stället vara Handels.
– Företaget köper mat på stan och levererar till tågen. De tillverkar inte själva. Då är det Handels de ska höra till, säger Per Persson, avtalssekreterare för HRF.
Anledningen till att de ändå har kollektivavtal med HRF är att företaget är avknoppat från cateringföretaget LSG, som hade avtal med HRF.
– Train Logistics har sagt att de ska börja tillverka mat. Men sedan har de under ett och ett halvt års tid skjutit på det, säger Per Persson.
Handels har rekryterat dem som arbetar på företaget som medlemmar. Men HRF har under väntetiden tecknat ett nytt avtal med arbetsplatsen trots att det är fel avtalsområde.
– Skälet till det var att de anställda inte skulle förlora sin retroaktiva löneförhöjning, säger Per Persson.
Alla fack ska ha det kollektivavtal som är anpassat för just deras verksamhetsområde. Det är också viktigt att det inte ska uppstå osund konkurrens.
– Företaget hör klockrent hemma inom Handels område. Då ska man konkurrera med samma löner och villkor som övriga företag, säger Per Persson.
Per Bardh, avtalssekreterare för Handels, tror att den eventuella matproduktionen inte är enda skälet till att Train Logistics vill behålla avtalet med HRF.
– Med största sannolikhet är det en kostnadsfråga. Det lageravtal vi tänker lägga ger andra ersättningar än vad personalen får i dag. Tidiga kvällar, morgnar och nätter ersätts med en procentdel av lönen i ställer för i krontal, säger Per Bardh.
Om Train Logistics inte skriver på avtal med Handels varslas företaget om blockad och total arbetsnedläggelse för de nio anställda på arbetsplatsen. Stridsåtgärderna gäller från den 5 december klockan 06.00.