Nyheter

Hög musik ger receptionister huvudvärk

Hög livemusik är ett arbetsmiljöproblem för receptionisterna på hotell Haymarket by Scandic i Stockholm. Det menar skyddsombud och vill att Arbetsmiljöverket tar tag i frågan.

Publicerad 16 maj 2017
Hög musik ger receptionister huvudvärk
Hög livemusik vid receptionen kan vara ett arbetsmiljöproblem för hotellets receptionister, menar skyddsombud på Haymarket by Scandic. Foto: Scandic

Uppdaterad 17 maj 11:20.

Hotell Haymarket i centrala Stockholm håller regelbundna livespelningar för både hotellgäster och utomstående. Men scenen är för nära receptionen och den höga musiken ställer till problem för hotellets receptionister. Det anser arbetsplatsens skyddsombud som nu begär hjälp från Arbetsmiljöverket.
– Receptionspersonalen upplever att det är ett problem. De blir störda i arbetet och de går hem med huvudvärk, säger skyddsombudet Staffan Bagge.

I slutet av april begärde han att arbetsgivaren ska undersöka bullersituationen för receptionisterna. Arbetsgivaren har tagit emot begäran, men har inte kommit med något svar. Därför vänder Staffan Bagge sig nu till Arbetsmiljöverket.
– I första hand vill jag att det här utreds eftersom personalen har klagat. Jag tycker att det är bra om man tar in någon som har rätt kompetens på området. Nästa steg blir så klart att åtgärda problemet, säger han.

Lars Sandberg är hotelldirektör på Haymarket by Scandic. Han skriver i ett mejl att det inom de närmaste dagarna ska hållas ett möte med receptionisterna där problemet ska diskuteras. Han skriver vidare: ”Vi skall naturligtvis agera utifrån den begäran vi fått från vårt skyddsombud.”

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här