Ulrika Brydling driver, tillsammans med systern Carina och maken Jörgen, Brydlings på Åhléns i Stockholm. Åhléns restauranger har nyss blivit trestjärnigt Krav-certifierade.
Måste man bygga upp en helt egen inköpskedja för att vara en ekologisk krog?
– Nej, absolut inte. Det kanske finns finkrogar som vill profilera sig genom att ha sin egen exklusiva leverantör. Men vi använder oss av vanliga grossister och försöker att helt enkelt bara köpa det som är Krav-certifierat.
Och allting finns?
– Det mesta. Och finns det inte, så tipsar vi grossisten. Det var svårare när vi jobbade i mindre skala, men nu är vi en ganska stor kund och då blir det mer självklart för grossisterna att lyssna på oss.
Som konsument kostar det ju mer att köpa Krav-märkt än vanligt i butiken. Är det samma för krögare?
– Ja, det blir ju några kronor dyrare. Men eftersom vi försöker tänka ekologiskt i hela produktionsprocessen, så jobbar vi kanske annorlunda. Jag tror att vi tar igen inköpspriset på det sättet.
Inga ursäkter kvar alltså för den krögare som inte köper ekologiskt?
– Haha, det kanske är att sticka ut hakan. Men jo, det är mycket enklare än man tror. Jag blev förvånad över hur smidigt själva certifieringsprocessen gick. Visst, det har varit en del jobb innan men vi har ju också siktat högt. Men att byta ut varor på inköpslistan kräver ju nästan ingen insats alls.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.