Oskar Lindskog, kock på Coop Forum i Karlstad, har tagit tjänstledigt för att sommarjobba i LO:s telefonjour för sommarjobbare.
![Hallå där, Oskar Lindskog](https://www.hotellrevyn.se/wp-content/uploads/downloads/contentImages/2675_1s.jpg)
![]() |
Oskar Lindskog |
Varför gör du det?
– Jag tycker att det är intressant och så känns det bra att hjälpa ungdomar. De är en utsatt grupp på arbetsmarknaden, så det är kul att kunna göra en insats för dem.
Vilka är det som ringer?
– Jag tycker att det ofta är folk mellan 16 och 20 år, ungefär lika många tjejer som killar. De flesta jobbar inom handeln eller hotell- och restaurang. Men i år har det också ringt många arbetsgivare för att höra hur de ska göra når de anställer unga. Det är positivt.
Vilka är det vanligaste frågorna?
– Det är mest lönefrågor, till exempel om de har fått rätt lön eller om semesterersättningen ska vara inbakad i lönen. Många frågar också om anställningsbevis, när de ska få ett och hur det ska se ut.
Kan du svara på allt?
– Ja, det mesta i alla fall. Vi svarar på frågor om alla LO:s avtalsområden, och vissa förbund är svårare än andra. Ibland får vi hänvisa de som ringer till förbunden.
Har du själv ringt till hjälptelefonen någon gång?
– Nej, det har jag inte gjort. Men jag har ju varit med i HRF sedan jag började jobba, så jag har alltid vänt mig dit med mina frågor.
Fakta: Hjälptelefonen
Till LO:s hjälptelefon kan unga vända sig med alla möjliga frågor om arbetslivet, antingen via telefon eller via mejl. Jouren har öppet året om, men har kraftigt förstärkt bemanning mellan maj och augusti. Under förra sommaren hörde runt 6 300 personer av sig till LO:s hjälptelefon. Ungefär var tredje hade frågor om hotell- och restaurangbranschen. Hjälptelefonen har nummer 020-56 00 56.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.