Nyheter

Framgång för hotellfack i Burma

För ett år sedan avskedades en grupp burmesiska hotellarbetare på grund av sitt fackliga arbete. Nu har de fått tillbaka jobben, delvis tack vare stöd från bland andra Hotell- och restaurangfacket.

Publicerad 7 april 2016
Framgång för hotellfack i Burma
HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel med de återanställda fackledarna U Thein Schwe, U Myint Oo, U Chit Hlaing och U Aung Thu Min. Foto: Frida Karlsson

– Det är fantastiskt roligt. Det visar att det fackliga internationella samarbetet med solidaritet fungerar, säger HRF:s vice ordförande Pim van Dorpel.
I oktober besökte han, tillsammans med andra från HRF, den burmesiska turistorten Bagan och den lokala fackliga organisationen Hotel Chittu Township Level Labour Organization Bagan-Nyaung Oo, HLOB. Ett mål med resan var att besöka ett av de fackliga projekt som HRF är med och bekostar via det internationella facket IUL. Ett annat var erfarenhetsutbyte.
– Vi höll vår utbildning ”Schyst vardag” för hotellstädare, och så berättade vi om hur vi arbetar mot sexuella trakasserier och för jämlikhet. De berättade hur de arbetar med organisering och kollektivavtalsteckning. Det är väldigt lärorikt för oss att höra hur man bygger upp en organisation från grunden, som de gör, säger Pim van Dorpel.

Fakta: Facket i Bruma

Under militärjuntans tid var fackligt arbete förbjudet i Burma. När landet 2011 fick en civil regering togs förbudet bort, men fortfarande är det svårt att arbeta fackligt i landet. I Burma råder officiellt organisationsfrihet, vilket betyder att anställda att rätt att organisera sig i fackförbund. Trots det motarbetas fackliga ofta på arbetsplatserna. Lagen förbjuder arbetsgivare att säga upp någon på grund av fackligt medlemskap, men den hindrar inte från att svartlista, omplacera eller på annat sätt trakassera fackligt aktiva. Källa: Union to union.

Vid besöket träffade Pim van Dorpel även hotellarbetarna som avskedats från Bagan Hotel River View, en av dem ledare för det lokala facket HLOB. Lokala myndigheter har två gånger beordrat att de fem ska återanställas utan att detta skett. I höstas anmälde IUL därför Burmas regering till FN:s organ för sysselsättnings- och arbetslivsfrågor. Detta, tillsammans med en internationell facklig kampanj för de avskedade, har nu gett resultat. I slutet av mars meddelades att de fem får tillbaka sina anställningar.
– Med den snabba ökningen av turism i Burma fortsätter HLOB och IUL att kampanja för ansvarsfull, etisk och hållbar turism som respekterar arbetarna, fackliga rättigheter och hållbara jobb. Återanställningen visar på viktig utveckling åt det hållet, säger Hidayat Greenfield, regionalsekreterare för IUL i Asien på organisationens hemsida.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här