Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Förlikning för företag som nekade lunchgäst i rullstol

En restaurang i Jönköping har betalat 25 000 kronor till en funktionshindrad man som nekats att äta lunch i deras lokaler. Restaurangen har bytt ägare sedan dess och det var de nya ägarna som betalade.

Publicerad 27 april 2012

Sommaren 2010 skulle en man gå ut och äta i sällskap med en vän och deras personliga assistenter. Men de två funktionshindrade vännerna, som båda använder rullstol, fick inget bord. Restaurangchefen tyckte inte att de passade på restaurangen eftersom de behövde hjälp att äta.

Diskrimineringsombudsmannen utredde händelsen och meddelade för ett par månader sedan att de bedömde det som diskriminering. Företaget har hunnit byta ägare sen händelsen. De nya ägarna väljer att förlikas i stället för att mötas i rätten och betalar därför mannen 25 000 kronor.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här