Nyheter utbildning

Färre söker branschutbildningar

Allt färre ungdomar söker till gymnasiets utbildningar inom hotell- och restaurang, visar Skolverkets senaste statistik. Men i Boden har trenden vänt.

Publicerad 13 september 2016
Färre söker branschutbildningar
Intresset för restaurangutbildning på gymnasiet minskar. Foto: Istockphoto

Det har blivit färre sökande till både Hotell- och turismprogrammet och Restaurang- och livsmedelsprogrammet, enligt Skolverkets preliminära statistik för förstahandsval till gymnasieskolan.

Så många sökte

Gymnasieprogrammet Hotell- och turism hade i år 1 200 sökande, en minskning med 13,3 procent. Restaurang -och livsmedelsprogrammet hade 2 100 sökande, en minskning med 8,4 procent. Det har blivit färre sökande för varje år sedan de två programmen infördes 2011.

Antal sökande till Restaurang- och livsmedelsprogrammet:
2016/2017: 2 100
2015/2016: 2 293
2014/2015: 2 559
2013/2014: 2 683
2012/2013: 2 909
2011/2012: 3 443

Antal sökande till Hotell- och turismprogrammet:
2016/2017: 1 200
2015/2016: 1 385
2014/2015: 1 427
2013/2014: 1 484
2012/2013: 1 551
2011/2012: 1 779

 

Pim van Dorpel, vice ordförande för Hotell- och restaurangfacket, ser flera troliga förklaringar till att färre söker utbildningarna.
– Det finns ett rykte att man bara jobbar inom hotell- och restaurang en kort tid. Det kan få både ungdomarna och deras föräldrar att tveka att välja programmen. Men vi är en bransch som växer och där man kan jobba på lång sikt, säger Pim van Dorpel.
Annat som avskräcker är den dåliga löneutvecklingen, menar han.

En skola som vänt trenden med allt färre sökande är Björknäsgymnasiet i Boden. Förra läsåret jobbade de målmedvetet med elevrekrytering till Restaurang- och livsmedelsprogrammet. De besökte alla högstadieskolor i kommunen och tog hjälp av hemkunskapslärarna, berättar Kenneth Vinblad von Walter, verksamhetsansvarig.
– Vi använde deras kök och matsalar. Åttorna och niorna lagade trerätters luncher tillsammans med oss lärare.

Elever i årskurs 8 har fått praktisera på Björkängsgymnasiet och har då deltagit i undervisningen. I årskurs 9 bjöds eleverna och deras föräldrar in och niorna fick laga en gourmetsupé tillsammans med gymnasieeleverna. Samtidigt informerades det om Restaurang- och livsmedelsprogrammet.
– När intresset var som minst sökte 10 elever till våra 32 platser. Nu fick vi 23 som sökte i första hand och det var studiemotiverade elever med höga poäng, berättar Kenneth Vinblad von Walter.

Kenneth Winblad von Walter, Björknäsgymnasiet.
Kenneth Vinblad von Walter, Björknäsgymnasiet.

Alla elever på programmet läser extra kurser som gör att de får högskolebehörighet. Att branschutbildningarna annars inte är högskoleförberedande såvida eleverna inte aktivt väljer till kurser, kan också vara en anledning till sviktande intresse, tror Pim van Dorpel. Han skulle helst se att programmen blev högskoleförberedande för alla.

Samtidigt som utbildningarna för hotell- och restaurangbranschen får färre sökande är det sedan flera år brist på kockar.
– Självklart spär det här på kockbristen. Problemet är att det även skapar ett tryck på de kockar som finns i branschen, som sliter och har mycket övertid, säger Pim van Dorpel.

Lösningen på kockbristen är att hitta fler vägar in i yrket, menar han. Utöver de eftergymnasiala KY-utbildningarna skulle det behövas en grundutbildning för kockar.
– Jag tror att det finns många restaurangbiträden som skulle kunna arbeta som kockar om de fick kompetensutveckling. Snabbspåret som validerar nyanlända kockars kunskaper är en annan väg.

 

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här