Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Fack och a-kassa värvar tillsammans

Billigare a-kassa från årsskiftet möjliggör det fullvärdiga medlemskapet. Nu satsar fack och a-kassa på kampanj för fler medlemmar.

Publicerad 5 december 2013
Fack och a-kassa
värvar tillsammans
Ella Niia, HRF och Karin Pettersson, HRAK kör en gemensam kampanj för medlemskap i både fack och a-kassa.
inlinebild
Karin Pettersson, chef för HRAK, Hotell och restauranganställdas a-kassa. Foto: Rebecka Uhlin

Den extraavgift som regeringen införde för a-kassemedlemmar tas bort vid årsskiftet. För hotell- och restauranganställda blir det en märkbar förändring. HRF och HRAK vill uppmärksamma det genom kampanjen ”Fullständiga möjligheter”.
– Nu kan folk äntligen ha råd och slipper välja mellan antingen facket eller a-kassan. Det fullvärdiga medlemskapet blir åter möjligt. För alla dem som arbetar i branschen innebär det att de får både möjlighet att påverka sina villkor, få stöd från facket samt ha ekonomisk trygghet, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.
Hon inledde kampanjen på centralstationen i Stockholm tillsammans med a-kassans chef Karin Pettersson och anställda från HRF och HRAK.

– Det är jätteroligt att det äntligen är möjligt att agera tillsammans med HRF och erbjuda fullvärdigt medlemskap. Jag är övertygad om att det kommer nya medlemmar, men vi måste berätta för dem som arbetar i vår bransch att det äntligen blir ekonomiskt möjligt att vara med i både fack och a-kassa, säger Karin Pettersson.

Ella Niia tror inte på en tillströmning av nya medlemmar per automatik efter årsskiftet utan påpekar att det avgörande är det långsiktiga arbetet med arbetsplatsbesök och facklig närvaro på arbetsplatserna.  
– Vi arbetar intensivt för att fler ska gå med i HRF genom att satsa på prioriterade arbetsplatser och göra arbetsplatsbesök för att ge information och rekrytera. Men att stå på den här platsen där tusentals människor passerar varje dag är ett bra sätt att visa att facket och a-kassan jobbar tillsammans, säger Ella Niia.

Fullständiga möjligheter-kampanjen riktar sig främst till unga som är en stor del av branschens anställda. Det kommer även att sändas radioreklam om kampanjen och en sajt som heter blimedlem.net finns.

Läs mer…

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här