Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”En absurd situation”

Arbetsförmedlingens nya regler om redovisning av sökta jobb har ställt till med kaos för a-kassorna och deras medlemmar. På HRAK är man fortsatt mycket kritisk till hanteringen.

Publicerad 25 november 2013
inlinebild
Karin Pettersson, chef på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK. Foto: Susanna Lundell

– Vi fick 1432 nya meddelanden från Arbetsförmedlingen enbart den 22 november. Det är alla de som inte har lämnat in aktivitetsrapporter i tid. En del är också ärenden där personer inte längre är arbetslösa men där Arbetsförmedlingen har missat att dokumentera informationen, säger Karin Pettersson, chef på Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK. De nya reglerna började gälla den 1 september och innebär i korthet att arbetssökande varje månad måste redovisa för Arbetsförmedlingen vilka jobb de har sökt eller vilka aktiviteter de har deltagit i. Om den arbetslösa uteblir från ett möte eller är sen med rapporten underrättar Arbetsförmedlingen a-kassan, som sedan utreder om ersättningen ska påverkas.

Totalt sett har HRAK fått 5 000 rapporter sedan de nya reglerna började gälla.
– Vår prognos var 7 000 rapporter på ett helt år, så 5 000 rapporter efter knappt tre månader är väldigt många och påverkar vår administration och våra medlemmar. Men personalen på HRAK har varit fantastiska och hanterat det här på ett bra sätt, säger Karin Pettersson.

Medlemmar i HRAK har vittnat om att de inte fått hjälp av Arbetsförmedlingen om de till exempel hellre vill rapportera på annat sätt än digitalt.
– Man måste använda sig av ett it-system som skapar osäkerhet bland många. Det har också varit svårt att tillgodogöra sig informationen för de medlemmar som har begränsade kunskaper i svenska. Det står klart att AF har inte förberett stöd till de grupper som har extra svårt för det nya sättet att anmäla aktivitet.
HRAK har därför haft kontakt med Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknadsdepartementet och a-kassornas inspektion IAF via a-kassornas samarbetsorgan SO, angående problemen.
– Bollandet med information om medlemmen skapar en absurd situation. Det är en mycket skev människosyn. Det är rimligt med kontroller i system där man hanterar stora statliga medel men det måste vara sunt och stödjande också. Det går inte att som nu lägga allt ansvar på individen, säger Karin Pettersson.

Arbetslösheten bland HRAK:s medlemmar har ökat något under oktober. Om hårdare redovisning och kontroll hade haft den önskade effekten hade arbetslösheten redan börjat sjunka och inte tvärtom, menar Karin Pettersson.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här