Konferensvärdinnan Paola har fullt upp på jobbet. Hon blir ständigt avbruten av att hennes mamma ringer till jobbtelefonen. Mamman har en demenssjukdom, Paola blir allt mer stressad och kollegornas tålamod börjar ta slut. Vad ska hon göra?
Jag tror att de flesta kan förstå
Karl-Erik Andersson, skyddsombud Scandic Växjö:

– Min personliga åsikt är att ju mer öppen man kan vara, desto mer förståelse blir det på arbetsplatsen. Jag tycker att Paola ska förklara hur det ligger till för sina arbetskamrater.
Berätta även för cheferna, annars kan det bli konstigt om hon till exempel måste gå iväg ofta och ringa eller göra andra saker som har med mamman att göra. Det kan skapa irritation i onödan.
– Paola ska inte mörka, utan bara ta upp ämnet och diskutera. Ju mer man pratar om sådant som kan kännas svårt, desto bättre är det.
Kanske tycker hon att det är skämmigt eller är rädd att belasta de andra. Men jag tror att de flesta kan förstå hur det är och ge allmän stöttning.
– Sedan tycker jag att hon kan kolla om det går att styra om samtalen så att de hamnar i en växel i stället. Då kan inte mamman ringa direkt till hennes avdelning och då blir det lite lättare.
På de flesta jobb har man ju mobil, och då får hon vara lite smart och till exempel låta mammans samtal gå till mobilsvaret.
Det viktigaste är att prata om det
Anna-Karin Frend-Öfors, kassaföreståndare, Lärarnas A-kassa:

– Jag förutsätter att Paola jobbar på en arbetsplats med bra klimat, där man kan prata om sådana här situationer. Det här är inte något ovanligt, det ser jag som chef ofta exempel på.
Grundtanken är att man är på arbetet för att jobba, man har uppgifter som man får lön för att utföra. Men livet är en helhet och alla tänkbara situationer kan dyka upp. Det handlar inte bara om åldrande föräldrar.
– Det bästa Paola kan göra är att själv ta upp problemet med sin chef. Då äger hon situationen, i stället för att någon annan ska säga till henne vad hon ska göra eller inte.
För chefen är det viktigt att se och förklara att det finns flera perspektiv. Det är Paola själv, verksamheten med de arbetsuppgifter hon ska göra och arbetskamraterna, som också påverkas. Det är inte okej att sitta i telefon med sin mamma hela dagarna, det måste man prata om och hantera så att det blir bra för alla.
– Jag tycker att Paola ska be om hjälp med hur hon kan hantera både sin yrkesroll och det privata. Kanske kan hon få samtalsstöd eller arbeta andra tider en period. Det viktigaste är att man pratar, visar omtanke om både medarbetare och verksamheten och försöker hitta lösningar.
Många är i liknande situation
Wilhelmina Hoffman, geriatriker, chef för Svenskt Demenscentrum:

– När det handlar om personer som drabbas av demenssjukdomar så är det här inte ovanligt. Först behöver Paola hjälp att se över hur mamman har det hemma. Hon kanske behöver mer hemtjänst eller någon form av dagverksamhet. Mamman kan glömma bort att hon nyss har ringt och är kanske sysslolös eller orolig. Det kan vara därför hon ringer så många gånger.
– Dottern skulle behöva en bra kontakt med kommunen som kan hjälpa till med olika saker, som tekniska hjälpmedel. Det finns många praktiska saker man kan göra för att lindra stressen. Det går till exempel att ha ett automatiskt svar som går i gång när mamman ringer, så kan dottern ringa upp senare.
– Man blir trött och sliten som anhörig, samtidigt som man ska hinna med sin egen familj och jobbet. Därför är det viktigt att våga ta upp det här och prata med arbetskamraterna och chefen.
Med tanke på vårt åldrande samhälle är det många som är berörda av liknande saker. Ju mer konkreta planer vi kan ha för hur vi ska lösa olika situationer, desto lättare kan det här svåra bli.
– En del tar så mycket ansvar för sina anhöriga att de själva blir sjukskrivna. Det finns en sådan risk. Det skulle vara bra om fler arbetsgivare kunde anstränga sig för att hitta lösningar tillsammans med personen som är drabbad. Om man vill behålla sin personal är det bra att hjälpa dem att göra livet lösbart.