Martin Creydt, nytillträdd Sverigechef för Scandic, säger att det på en del hotell har gått snett i införandet av de nya rutinerna och att det behövs en översyn.


– Man kan säga att det är en kombination av bristande kommunikation från företagsledningen och missförstånd från ett antal enheter. Det här har fungerat bra i Danmark och Norge och i delar av Sverige, men på några hotell har det gått snett och galet.
Det är alltså inte fel på modellen?
– Nej, grundkonceptet i sig är bra. Det finns stora fördelar med att inte behöva dammsuga eller våttorka rum där det inte finns behov av det. Det sparar både tid och ryggar. Tanken har inte varit att personalen ska arbeta hårdare. Tanken är inte att en person ska städa stanna-rum hela dagen. En bra husfru ser till att det blir en omväxlande arbetsdag.
Vad ska göras nu?
– Jag är helt ny på den här posten och försöker skapa mig en bild av situationen. Men vi måste backa bandet, ta ett steg tillbaka. Det gäller framför allt på de hotell där personalen har drabbats mest. Där gäller att ledningen sätter sig ner med hotellets personal. Det är något som måste göras omgående. Vi ska göra en noggrann översyn av det här och se vad vi kan bli bättre på. Min ambition är att vi ska hitta ett samförstånd mellan arbetstagare och arbetsledning. Båda parter måste ge och ta.
Vad vill du säga till städarna som är arga på Scandics ledning?
– Jag har full förståelse för att man har reagerat. Jag kan bara beklaga situationen. Avsikten har inte varit denna. Jag har själv jobbat i hotellbranschen i 30 år, många år som arbetstagare. Så om det är någon som kan förstå så är det jag.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.