Nyheter Jobba över

De stängde och gick hem – fick högre ersättning

När avgången blev fyra timmar försenad tröttnade de deltidsanställda i serveringen. De stängde och gick hem. Och fick ett avtal om övertid.

Publicerad 29 oktober 2025
De stängde och gick hem – fick högre ersättning
Alice Palovaara och Thanyaphon Songsuwan. Foto: Tomas Bergman

Thanyaphon Songsuwan och Alice Palovaara jobbar båda deltid på SSP:s servering vid flygplatsen i Luleå. En lördagskväll i maj hände det som brukar ske ett par gånger i månaden.

En avgång var försenad. Tills nu hade de tillsammans med sina kollegor alltid hållit serveringen öppen vid sådana tillfällen, trots att de inte hade rätt till övertid. 

– Man har alltid känt sig tvungen att stanna vid sena avgångar. Framför allt har vi ju tänkt på kunderna, säger Alice Palovaara.

Alice Palovaara jobbar på flygplatsserveringen i Luleå. Foto: Tomas Bergman

Ringde chefen

Men den här gången blev det annorlunda. Klockan var 20:00 och planet var minst fyra timmar försenat. Det skulle alltså inte lyfta förrän efter midnatt.

– Vi ledsnade, ringde chefen och sa att vi tänkte stänga och gå hem. Hon försökte vädja, men gav snabbt med sig. Hon kunde ju inte tvinga oss.

Nej, eftersom alla i serveringen var deltidsanställda utan reglerad övertid var de inte skyldiga att stanna kvar, berättar Sofia Broström som är ombudsman vid den lokala avdelningen i Norrbotten.

– Jag hade haft möten med medlemmarna under våren och informerat om deras rättigheter, säger hon.

Thanyaphon Songsuwan och de andra som jobbade pratade ihop sig och gick hem. Foto: Tomas Bergman

Rätt att gå hem

Flera av de deltidsanställda hade nämligen ifrågasatt det rimliga i att jobba över utan att få övertidsersättning, och fått veta att de hade rätt att gå hem med gällande avtal.
Den här kvällen visste de alltså att rätten var på deras sida.

– Vi pratade ihop oss och gick hem, berättar Thanyaphon Songsuwan.

Och det gav effekt.
– Då blev det eld i baken på SSP. De ville omgående förhandla nya anställningsvillkor, säger Sofia Broström.

Tvungen att hitta lösning

Enligt avtalet med Swedavia ska SSP hålla öppet vid förseningar, berättar personalchef Pia Axelsson.

Pia Axelsson, personalchef SSP Sverige.
Pia Axelsson. Foto: SSP

– Därför är vi beroende av flexibla anställningar. På de allra flesta ställen där vi har verksamhet går detta att lösa, men just i Luleå fanns det då bara deltidsanställda. Och därmed uppstod en konflikt, eftersom vi inte kunde beordra övertid. Vi var alltså tvungna att hitta en annan lösning.

Resultatet blev att övertidsersättning på 90 procent skrevs in i varje enskilt avtal för de deltidsanställda som önskade det. 
De som vill ha kvar rätten att gå hem när passet är slut kan i stället behålla befintligt avtal.

Pia Axelsson tycker att de anställda gjorde rätt som uppmärksammade arbetsgivaren på situationen och även tog hjälp av HRF för att gemensamt hitta en fungerande lösning.

– Vi tycker att det var bra att detta kom upp. Och vi fick till en god dialog och en snabb lösning, säger hon och påpekar även att det centrala avtal som träder i kraft i vår har möjligheter till andra övertidslösningar för deltidsanställda.

Högre sysselsättningsgrad kan bli nästa mål för HRF:arna på flygplatsen. Foto: Tomas Bergman

Gav mersmak

Aktionen gav även mersmak för de anställda på flygplatsen i Luleå.
– Vi kämpade och det gick bra, konstaterar Thanyaphon Songsuwan. 

Förhoppningen är att nu få i gång en lokal facklig verksamhet. 
– Vi har pratat om att det finns mycket att göra. Bland annat har vi begärt högre sysselsättningsgrad. 

Det fortsatta arbetet kommer dock ske utan Alice Palovaara. Hon har sagt upp sig för att i stället börja på ett av stadens hotell. Men hon tar med sig en ny kunskap:
– Det är kul att det går att skapa förändring.

Vad är då deras tips till den som är missnöjd på jobbet?
– Läs på om dina rättigheter, säger Alice Palovaara.
– Och fråga facket. De kan gripa in, säger Thanyaphon Songsuwan.

– Men framför allt: prata ihop er på jobbet, menar Sofia Broström och fortsätter:
– Att alla gick hem gav stor effekt.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här