Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De gör facket synligt ute på arbetsplatserna

Hotell- och restaurangfackets nya satsning på arbetsplatsbesök har dragit i gång. Den första månaden gav 684 nya medlemmar och positiva reaktioner ute på arbetsplatserna.

Publicerad 20 juni 2011
De gör facket synligt ute på arbetsplatserna
HRF:are och uppsökare: Karolina Hansen, Alasan Jallow, Jeanette Gustavsson, Christer Högberg och Freddy Samuel Musiran Manullang. Foto: Sofia Andersson

I ett par veckor har HRF-medlemmarna Karolina, Alasan, Jeanette, Christer och Freddy bytt sina vanliga jobb mot att besöka branschens arbetsplatser. De är några av dem som deltar i HRF:s satsning på att göra facket mer synligt ute på arbetsplatserna. Och de första veckorna pekar på att det finns en stor efterfrågan.
– De säger »vad kul att ni finns, äntligen visar ni er«, säger Alasan Jallow.
– På vissa ställen får man en ring runt sig. Alla vill prata, ställa frågor och få kontaktuppgifter, säger Jeanette Gustavsson.
Än så länge har de bara gjort det första besöket på varje arbetsplats, pratat om facket och lämnat material.

Men på vissa företag är det ett kyligare mottagande. På en del finställen runt Stureplan i Stockholm är det svårt att få kontakt.
– De anställda hänvisar till chefen, det har de nog blivit tillsagda att göra, säger Karolina Hansen.
Hon märker att det finns en rädsla i branschen för att ställa krav, en oro för att åka ut och bli ersatt av någon annan.
– Då behöver de få veta att det finns folk som står bakom dem, som ställer upp och stöttar.
Men det finns arbetsgivare som är positiva till facket och restaurangchefer som kommer fram och säger att de vill att någon utses till skyddsombud.
– De förstår att det skulle kunna underlätta även för dem, säger Christer Högberg.

En del av kampanjen är att nya medlemmar betalar endast 100 kronor i månaden det första halvåret. Under maj månad fick HRF 684 nya medlemmar på det sättet, och uppsökarna märker att erbjudandet är uppskattat. De »gamla« fullt betalande medlemmarna verkar också gilla kampanjen.
– De förstår att det är en kampanj i sex månader för att folk ska gå med,  säger Alasan.

Mål: 35 000 medlemmar

Förbundets åtta avdelningar har fått extra personal som under sommaren och hösten ska jobba med arbetsplats­besök, värvning och att få
i gång facklig aktivitet.
Målet är att HRF ska ha 35 000 medlemmar till årsskiftet.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här