Nyheter jobbyte

De får testa varandras yrken

En diskare vid espressomaskinen, en kock i disken och konditorn i kassan. När K-Märkt har jobb­ytarvecka u­pptäcker de anställda ­utmaningen i jobbarkompisarnas arbete.

Publicerad 26 juni 2017
De får testa varandras yrken
Diskaren Godfred Brown visar vad han lärde sig senast det var bytesvecka. Stephanie Roosman stod för instruktionerna. Foto: Rebecka Uhlin
Jens Dolk. Foto: Rebecka Uhlin

»Ditt jobb är så enkelt, bara stå och göra kaffe. Du skulle se hur tungt vi har det i köket.«
När Jens Dolk, delägare i K-Märkt, hörde någon säga så bestämde han sig. Han skrev en lapp och lade ut på Instagram: »Swap week, om två veckor kör vi.«

Sedan dess har restaurangen haft två tillfällen då de som varit intresserade har fått prova på någon annans arbetsuppgifter.
– Jag valde bageriet där jag är helt lost och fick gå upp skittidigt på morgonen, berättar Jens Dolk.
Den senaste bytesveckan provade 15 av de 44 anställda någon kollegas uppgifter.

Diskaren Godfred Brown blev barista.
– Det var så kul! Det var inte svårt, jag gjorde espresso, latte och cappuccino. Jag försökte lite med latteart men på den nivån är jag inte.
Stephanie Roosman instruerade Godfred.
– Jättekul, det blev superlyckat. Han fick göra allt själv efter en stund, säger Stephanie.
Hon har själv inte varit med och bytt.

Disken måste fungera. Därför var vi två som ersatte Godfred.Hanna Normark, kock och delägare

Kocken och delägaren Hanna Normark provade Godfreds jobb i disken.
– Disken är jätteviktig, den måste fungera. Därför var vi två som ersatte Godfred. Men tur att det var ganska lugnt den dagen, säger Hanna Normark.
Som delägare finns det en särskild poäng med att veta hur andra har det där de jobbar, påpekar hon.
Men det var bra även för andra, säger Jens Dolk.
– Det gav förståelse och respekt för varandras sysslor. Man ser att alla behövs för att vi ska vara en restaurang som funkar.

Kocken Emil Eliasson testade patisseriet och konditorn Agnes Kantén gjorde ett inhopp i lunchkassan.

Konditorn Agnes Kantén stod i lunchkassan, där 600–800 gäster passerar varje dag. Tur nog hade Agnes kassavana från patisseriet.
– Det var stressigt att stå i dubbel­kassan och det var väldigt annorlunda att stå still på ett ställe. Hos oss kan man ju springa runt och göra olika saker.
Kocken Emil Eliasson provade att vara i patisseriet.
– Jag fick väl inte göra något jätteavancerat. Det blev chokladbollar, en bavaroisebakelse och gelé­godis. I köket kan man köra lite mer på känsla, som konditor måste man vara mer noggrann och följa recept. Men det var jätteroligt.

När K-Märkt lade ut bilder från bytena på sitt Instagram var det med hashtags som »#ursäktaomdetblevsaltiställetförsockerikakan«.
Men så illa var det inte, säger Jens Dolk.
– Inget gick helt åt helvete, men vi kanske inte hade Stockholms bästa bulle den dagen jag var i bageriet. Det blir inte lika effektivt som vanligt, men det är värt det. Och kan vi göra det kan vem som helst göra det, för vi är ganska oorganiserade.

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här