Nyheter ARBETSMILJÖ

Dålig introduktion för bemanningsanställda

Bemanningsanställda får ofta dålig introduktion på jobbet. Det visar en stor inspektion som Arbetsmiljöverket har gjort. Hotell- och restaurang är en av de undersökta branscherna.

Publicerad 5 juni 2018
Dålig introduktion för bemanningsanställda
Nya på jobbet behöver råd om ergonomi. Foto: Elis Hoffman

När Arbetsmiljöverket inspekterade 880 arbetsplatser med bemanningsanställda visade det sig att drygt sex av tio fick krav på att åtgärda brister i arbetsmiljöarbetet. Det saknades rutiner för undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön eller så fanns rutiner som inte fungerade i praktiken.
– Det var också vanligt att man hoppade över eller kortade ner introduktionen för de bemanningsanställda, säger Heli Aarnipuro, nationell samordnare för insatsen.

Både företag som hyr in personal och bemanningsföretagen fick besök, eftersom båda ansvarar för arbetsmiljön. Bemanningsföretaget har arbetsgivarrollen och företaget som hyr in ansvarar för arbetsledning.

Hotell- och restaurang var en av de undersökta branscherna. På tre av de fyra besökta hotellen hittade verket brister.
– Många kundföretag har inte förstått att de behöver undersöka arbetsmiljön även för inhyrda och se till att de får en bra introduktion. Inom restaurang är det viktigt att informera om till exempel vad man gör om man råkar ut för hot och våld eller hur man klarar tunga lyft.

Heli Aarnipuro
Heli Aarnipuro. Foto: Arbetsmiljöverket

Hotellen fick kritik på sju punkter vardera, dubbelt så många som för snittföretaget.
– I genomsnitt för alla branscher fanns det två till tre brister per arbetsställe så där låg hotellen högt, säger Heli Aarnipuro.

Bland de elva restauranger som inspekterades hade tio brister. Men antalet brister per restaurang var genomsnittligt, 3,3 per ställe.

Heli Aarnipuro betonar att det inte går att dra långgående slutsatser som branscherna, eftersom det inte är så många arbetsställen som har besökts.

Nyheter ARBETSRÄTT

Liseberg ska betala skadestånd

Nöjesfältet Liseberg ska betala 50 000 kronor till Hotell- och restaurangfacket. Detta för att de tog in kockar från ett bemanningsföretag utan att först förhandla med facket.

Publicerad 19 juni 2018 Kommentera
Liseberg ska betala skadestånd
Liseberg får betala för missad förhandling. Foto: Mostphotos

Det var vid en förlikning i Arbetsdomstolen som det bestämdes att Liseberg i Göteborg ska betala ett skadestånd på 50 000 kronor till HRF, för brott mot lagen om medbestämmande, mbl.

Bakgrunden är att Liseberg hade akut behov av kockar. I november och december 2016 hyrde de därför in tre kockar från bemanningsföretaget Restaurangassistans. Men Liseberg lät bli att först förhandla med HRF, vilket arbetsgivare som anlitar utomstående företag måste göra.

Parterna kunde inte enas i lokal och central förhandling, så HRF lämnade vidare ärendet till LO-TCO Rättsskydd. Rättsskyddet såg allvarligt på att Liseberg brutit mot mbl:s regler om inflytande och begärde 150 000 för brott mot förhandlingsskyldigheten.

Så säger lagen

Arbetsgivare som anlitar utomstående företag måste förhandla, enligt lagen om medbestämmande, mbl § 38. En arbetsgivare som planerar en viktig förändring av sin verksamhet måste på eget initiativ förhandla med facket. Detta enligt § 11 i mbl.

Nu har parterna förlikats i Arbetsdomstolen, berättar Susanne Bali, ombudsman på HRF.
– Arbetsgivaren och vi var överens om att de bröt mot mbl.

Arbetsdomstolen tittade på praxis, vad som betalats ut i liknande fall.
– De kom fram till att 50 000 var ett rimligt belopp. Vi hade begärt mer, men tyckte ändå att arbetsgivaren gick oss till mötes, säger Susanne Bali.

Rättsskyddet menade att arbetsgivaren även borde ha förhandlat om viktig förändring av verksamheten. Men detta prövades inte, eftersom parterna valde en förlikning.

 

Nyheter Hotellrevyn

Hon blir Hotellrevyns nya chefredaktör

Snart kliver Linda Svensson in på Hotellrevyns redaktion som ny chefredaktör. Hon har jobbat som journalist i över 20 år men har också ett förflutet som diskare.

Publicerad 14 juni 2018 1 kommentar
Hon blir Hotellrevyns nya chefredaktör
Linda Svensson. Foto: Annika af Klercker

I augusti blir Linda Svensson ny chefredaktör och ansvarig utgivare på Hotellrevyn. Hon ser fram emot att få bevaka en intressant bransch och jobba med journalisterna på redaktionen.
– Hotellrevyn är en pigg och aktuell tidning med duktiga medarbetare! Och det ska bli väldigt spännande att få sätta mig in i hotell- och restaurangbranschen. Att få vara med och sätta fokus på HRF-medlemmarnas frågor. Och kanske, om det vill sig väl, åstadkomma lite förändring.

Linda Svensson, 46 år

  • Gör: Journalist, redaktionschef på Unionens tidning Kollega. Snart chefredaktör och ansvarig utgivare på Hotellrevyn.
  • Bor: Radhus i Västerås.
  • Familj: Sambo och två söner, 16 och 19 år.
  • På fritiden: Umgås med familj och vänner och äter god mat. Läser och ser på tv-serier. Åker skidor.

Varför vill du jobba på en facklig tidning?
– Jag har ju den bakgrunden, har jobbat länge på Kollega och har även varit chefredaktör på Chefstidningen en period. Jag tycker att den journalistik som görs i fackförbundspressen är så viktig. Vi vet att jobbet betyder väldigt mycket för många människor. Samtidigt är fackförbundspressen lite grann en försummad del av journalistiken, bortglömd av andra medier.

Vilken skillnad tror du att det blir att jobba på en mindre tidning?
– I grunden är det samma frågor vi ska bevaka. Det handlar om arbetsmiljö, villkor, löner och pensioner. Men det blir ett annat fokus när medlemmarna och läsarna tillhör andra yrken.

Har du någon egen erfarenhet av hotell- och restaurangbranschen?
– Ja, jag jobbade extra som frukostvärdinna i Eskilstuna när jag gick i gymnasiet. Och när jag pluggade till journalist i Göteborg jobbade jag som diskare på Hotell Riverton. Det var egentligen inte ett jobb för korta personer. Man var tvungen att lyfta högt. Jag löste det genom att stå på en läskback på ett halt golv. Helt livsfarligt!

Vad är viktigt om du äter ute på lunchen?
–  Att de anställda har bra villkor. Att det finns kollektivavtal är ju det enda kvitto man har på att arbetsgivaren är någorlunda schyst. Men också att service och mat håller hög kvalité.

Vad gillar du för mat?
– Jag älskar faktiskt mat, det är min stora last i livet. Särskilt allt italienskt. Och sushi och kåldolmar, gud vad jag älskar kåldolmar!

Nyheter förhandling

Flygcatering-anställda får jobben tillbaka

De anställda på flygcateringföretaget LSG förlorade jobben när delar av verksamheten på Arlanda såldes till Gate Gourmet. Efter långa förhandlingar får de nu jobben tillbaka.

Publicerad 12 juni 2018 Kommentera
Flygcatering-anställda får jobben tillbaka
HRF och Gate Gourmet har enats om vad som ska gälla för de som tidigare var LSG-anställda. Foto: Elis Hoffman

Det var för drygt ett år sedan som flygcateringföretaget Gate Gourmet köpte delar av konkurrenten LSG Sky chefs verksamhet på Arlanda. I samband med försäljningen sades alla LSG-anställda upp.

Emil Bäckström. Foto: Jann Lipka/HRF

Hotell- och restaurangfacket, som företrädde ett 20-tal anställda, ansåg att det rörde sig om en verksamhetsövergång. Därför borde de anställda få jobba vidare hos Gate Gourmet. Företaget höll inte med.
Nu, efter åtta månaders förhandlingar, har parterna enats.
– Vi har kommit överens om att våra medlemmar ska få ett erbjudande om tillsvidareanställning hos Gate Gourmet. Vissa har redan börjat, säger Emil Bäckström, ansvarig ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

I stort sett gäller samma villkor som de haft hos LSG Sky chefs, berättar Emil Bäckström.
– De blir anställda till ungefär samma lön och anställningsvillkor som tidigare.

Nu har jag en fast anställning och får jobba med schema igen.Ashik Alibhai, restaurangbiträde

De får dock inte ta med sig sin anställningstid från LSG Sky chefs. Det har fått en del medlemmar att reagera. En av dem är restaurangbiträdet Ashik Alibhai, som hade arbetat på LSG i drygt 20 år när han blev uppsagd.
– Det känns tråkigt att vi har förlorat all anställningstid, alla år som vi har jobbat. Men vi har fått en fast anställning, så det känns lite femtio femtio.

Ashik Alibhai och en del andra tidigare LSG-anställda har jobbat på Gate Gourmet under tiden som förhandlingarna har pågått, fast via bemanningsföretaget Adecco.
– Men nu har jag en fast anställning och får jobba med schema igen. Jag är tacksam för allt som Emil Bäckström har gjort.

Fråga om jobbet.
135
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här