Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Campare söker frihet

Det är friheten som camparna vill åt. Det visar socialantropologen Hege Leivestads kommande doktorsavhandling.

Publicerad 29 april 2013
inlinebild
Gäster som bor länge får en nära relation till personalen, säger Hege Leivestad. Foto: Ann Patmalnieks

Sverige är Europas husvagnstätaste land, och kommer på andraplats när det gäller husbilar. Dessutom ökade boende i husbilar och campingstugor under 2012.

Men varför har campingen en så stark ställning i Sverige?
Hege Leivestad, doktorand i socialantropologi vid Stockholms universitet har intervjuat campare i Sverige och Spanien. Under forskningen har hon själv bott en vinter i Spanien och en sommar på en större svensk campingplats i en husvagn från 1970-talet. Hege Leivestad blev förvånad över vad som lockar framför allt de svenska besökarna:
– Frihet! Det är alltid samma ord som kommer fram i alla intervjuer, även om man med det menar ganska olika saker. 

Det kan vara frihet från något, som att slippa klippa sin stora gräsmatta och städa sitt hus, eller att förändra de vardagliga familjerelationerna. Hege Leivestad intervjuade en familj med fem barn som varje sommar bor flera veckor i en liten husvagn, i stället för i sitt stora hus.
– De tyckte att det blev en annan form av familjeliv som de gillade och som knöt dem samman.   

Många talar om att de vill vara fria att leva ett enklare liv.
– Men det är något av en paradox, eftersom campingen blivit mer materiell än tidigare. Husbilar och husvagnar står för en annan sorts konsumtion.

Många talade om att de hade mer tid att göra vad de ville, vilket gav en känsla av frihet. Det handlar också om möjligheten att kunna flytta sitt boende.
– En del står på samma plats i tremånader, men det är ändå centralt att det finns hjul. Du behöver inte röra på dig, men du kan det. ”Jag kan plocka ihop och åka när jag vill”.

Närheten till naturen inger också frihetskänsla.
– Naturen och vädret kommer närmare i tält och husvagnar med tunna väggar. Dessutom sker mycket av det sociala livet utomhus.

Hege Leivestads forskning tar inte upp personalen som arbetar på campingarna, men hon gör några reflektioner kring relationerna mellan gäster och anställda.
– De som bor hela säsonger kan få en nära relation till personalen, som befinner sig mycket ute bland gästerna på tomterna. Gästerna som bor länge kan känna lite att det är deras egen camping, ha mycket synpunkter på hur det är allt är ordnat. Hur de blir bemötta är viktigt för dem.

Så många campade förra året 

Det blev färre tältnätter under förra sommaren, men trots regnet var antalet gästnätter på svenska campingplatser 14 miljoner under 2012. Var tredje inrest turist valde att bo på camping. Tyskland, Nederländerna, Danmark och Norge stod för största andelen internationella gäster. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån och Tillväxtverket, presenterade av Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, SCR.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter

Sommartempo på Hotellrevyn

Nu växlar Hotellrevyn ner tempot några veckor, men vi är tillbaka igen i början av augusti med nya nyheter och reportage. Trevlig sommar alla läsare!

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Sommartempo på Hotellrevyn
Redaktionen (ej i bild) samlar krafterna och är snart tillbaka. Foto: Istockphoto
Nyheter ARBETSMILJÖ

Allianceplus får kritik för arbetsmiljön

Kränkande särbehandling, stress och dålig ergonomi. Det kunde HRF se hos Allianceplus. Nu har bolaget drygt två månader på sig att identifiera, åtgärda och förebygga risker i arbetsmiljön.

Publicerad 5 juli 2019 Kommentera
Allianceplus får kritik för arbetsmiljön
Städföretaget Allianceplus. Foto: Hotellrevyn

Efter larm från Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud Alaettin Aycicek gjorde Arbetsmiljöverket i slutet av maj ett besök hos Allianceplus i Solna. Bolaget levererar städning, catering och andra tjänster till bland annat hotell. Arbetsmiljöverket påtalade en rad brister inom framför allt housekeeping på ett av hotellen. Nu har Allianceplus till den sista september på sig att upprätta riskbedömningar och handlingsplaner.

– När det gäller till exempel arbetsbelastningen tas ingen hänsyn till att olika rum tar olika lång tid att städa. Man ska klara tre rum per timme. Hinner man inte så städar man klart efter man stämplat ut. Många av våra medlemmar gör så för att de inte har permanent uppehållstillstånd och inte vågar riskera jobbet, säger Alaettin Aycicek.

Det är inget som Dalia Ramzi, vd på Allianceplus, känner igen.

– Det går helt emot våra regler och ramverk. Vi arbetar aktivt med hur vi säkerställer att våra medarbetare får rätt förutsättningar att göra ett bra arbete. Hinner man inte med det som förväntas av en på sin arbetsdag så ska detta alltid lyftas upp till chefen som sedan ansvarar för att se över arbetsfördelningen.

På Allianceplus hemsida kan man läsa att bolaget ”ingår partnerskap med kunder som är måna om kvalitet och om att skapa bästa möjliga arbetsmiljö för sina medarbetare”.

– Arbetsmiljön är ett väldigt viktigt fokusområde för oss. Vi har årligen utbildningar i arbetsmiljö och arbetsrätt för våra chefer. Eftersom majoriteten av våra medarbetare är ute och arbetar i våra kunders lokaler är det också extremt viktigt att vi har ett tätt samarbete med våra kunder när det gäller arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket har begärt att få in en handlingsplan för både åtgärdande och förebyggande arbete senast den sista september och den arbetar vi med just nu, säger Dalia Ramzi.

Fokus KARRIÄR

Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas

Besöksnäringen ses sällan som en bransch där man gör karriär. Det vill Hotell- och restaurangfacket ändra på.

Publicerad 1 juli 2019
Så vill HRF öka möjligheten att utvecklas
Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Det finns generellt få chefer i vår näring. I stället lägger man på våra medlemmar mycket ansvar, utan chefsbefogenheter. Och vi ställer ofta upp, säger Pim van Dorpel, HRF:s vice ordförande.

Snart lanseras Branschkoden, framtagen i samarbete mellan HRF och Visita, där man stärker gott arbetsgivarskap. En del i det är att se potentialen i de anställda. Det kan ge fler chans att utvecklas, tror Pim van Dorpel.

Pim van Dorpel. Foto: Anna-Karin Nilsson

En rapport från BFUF visar samtidigt att många prioriterar annat. Det kan vara längtan efter en rik fritid som gjort att man valt besöksnäringen, och de som ändå vill klättra byter sektor.

– Vi har ett glastak i kompetenstrappan kan man säga. Det är alldeles för lågt betalt även som chef. Många anser inte att det är värt att ta på sig extrauppgifter inom administration och ekonomi för den blygsamma löneökningen det innebär. Sedan har vi ett samhälle som inte är anpassat för vår näring. Alla kommuner tillhandahåller till exempel inte nattis, säger Pim van Dorpel.

Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utvecklingSusanna Heldt Cassel

Susanna Heldt Cassel, en av forskarna bakom BFUF-rapporten, menar att branschens syn på utbildning skiljer sig från andra sektorer.

– Det är ganska tydligt att det inte är formell utbildning som räknas om man vill göra karriär i besöksnäringen. Det är på sätt och vis ett problem. Man får inte in nya kunskaper som kan leda till utveckling och innovationer.

Få chefsjobb

Andel som har ledande position/hög utbildning i olika sektorer.

  • Restaurang: 10 %
  • Handel: 10 %
  • Hotell: 11 %
  • Tillverkning/bygg: 15 %
  • Turism/resor: 24 %
  • Offentlig verksamhet: 51 %
  • Hälsa/sjukvård: 58 %

Källa: BFUF:s rapport »Karriär i besöksnäringen«

Pim van Dorpel anser också att det behövs en ny syn på utveckling och utbildning. Och det är framför allt arbetsgivarna som kan bli bättre på att visa vilka vägar man kan gå för att utvecklas inom branschen.

– De borde jobba mer agilt, med utveckling och utbildning hela livet. Och se till att det går att göra lönekarriär inom branschen. Man måste kunna få betalt för yrkesskicklighet. Som det är nu stannar löneutvecklingen vid 30. Där har arbetsgivarna haft ett kortsiktigt tänk som innebär att alla är utbytbara. Det tar tid att förändra, men det är på gång, säger Pim van Dorpel.

Fråga om jobbet.
76
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här