Konsumentföreningen Svenska Älfrämjandet anmäler Carlsberg, Spendrups och Åbro till konkurrensverket. De tre bryggerierna har 95 procent av restaurangmarknaden. Genom hårda avtal låser bryggerierna till sig restaurangerna och snedvrider konkurrensen på marknaden.
Små och medelstora bryggerier har inte en chans att bryta sig in på marknaden. Konsumenternas ölval styrs inte av efterfrågan utan av de tre bryggerierna som styr med ?marknadsföringsbidrag?. Det är i själva verket är ett villkorat lån.
Restaurangerna åtar sig att köpa in öl och läsk från bryggaren i en viss volym och kan inte styra inköpspriset. Lyckas inte krogen uppnå volymen kan bryggaren häva avtalet. På detta sätt låser man krogen till sig och sätter konkurrensen ur spel. Allt handlar om total volym av fatöl, flasköl, cider, vin och läskedrycker.
Små och medelstora bryggerier har inte en chans att bryta sig in på marknaden och således inte styra ölsorterna. Både småbryggerierna, importörerna och konsumenterna missgynnas och nu anmäler Svenska Ölfrämjandet bryggerijättarna.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.