Nyheter EKONOMI

Bättre än väntat för HRF

Hotell- och restaurangfackets ekonomi gick bättre än väntat 2017. Ändå krävdes försäljning av aktier för att undvika att gå back.

Publicerad 19 mars 2018
Bättre än väntat för HRF
HRF:s ekonomi är beroende av hur börsen går. Foto: Teerawut Masawat/Mostphotos

Det gick bättre för Hotell- och restaurangfackets ekonomi 2017, både jämfört med 2016 och med den prognos som gjordes i början av året.
– Vi fick mer intäkter samtidigt som vi jobbade hårt på att sänka kostnaderna, säger Mikael Victor, ekonomichef på HRF.

Intäkterna för 2017 låg på 141 miljoner, vilket är nästan fem miljoner mer än 2016. Detta beror på att medlemsavgifterna höjts och att intäkterna från HRF:s hängavtal blev högre än året innan.

Så här används medlemmarnas pengar

Om HRF:s intäkt var en hundralapp skulle pengarna 2017 ha fördelats ungefär så här:

  • Personal: 42 kronor
  • Medlemsförsäkring: 13 kronor
  • Lokaler: 9 kronor
  • IT/telefoni: 6 kronor
  • Avgifter och anslag: 6 kronor
  • Studier: 1 krona
  • Övrigt: 23 kronor

Hotellrevyns intäkter blev 110 000 kronor lägre än beräknat i budgeten för 2017, på grund av minskade annonsintäkter.

HRF:s kostnader under 2017 sänktes med 10 miljoner jämfört med förra året. En viktig anledning är att kostnaderna för HRF:s pensionsstiftelse hos Folksam blev lägre.
– Ju bättre avkastning fonden får, desto mindre måste vi som förbund gå in och betala.

Mikael Victor
Mikael Victor. Foto: Jann Lipka/HRF

HRF har dessutom gjort en rad besparingar under 2017, inom ramen för en utredning av ekonomin som förbundets styrelse tagit initiativ till.
– Där har vi lyft på alla stenar för att se vad vi kan spara in på. Det rör sig bland annat om omförhandlingar av avtal på IT-sidan.

Andra exempel på besparingar är centrala upphandlingar av kontorsmateriel och att trycksaker samlats i en webbshop i stället för att tryckas upp på förhand.

Men ökade intäkter, sänkta kostnader och besparingar räckte inte. Förbundet var ändå tvunget att använda pengar från sitt aktiekapital för att slippa ett minus i slutresultatet. Utan aktieförsäljningar hade HRF gått back 13 miljoner.
– Vi ville ha ett resultat i balans och trodde att vi behövde 40 miljoner kronor. I maj hade vi aktier som var högre värderade än vad vi hade köpt dem för. Då sålde vi dem och köpte tillbaka dem igen.

5 fakta från HRF:s årsredovisning 2017

  1. Medlemsintäkter: 110 miljoner
  2. Personalkostnader:  -65,5 miljoner
  3. Fackliga verksamhetens resultat: -13 miljoner
  4. Resultat från finansiella investeringar: 41 miljoner
  5. Årets resultat: 20 miljoner

Vinsten som gjordes vid försäljningen kunde då räknas in i budgeten. Att resultatet till sist hamnade på 20 miljoner plus berodde på att kostnaderna minskat och intäkterna ökat jämfört med vad HRF trodde i början av året.

Att använda börsvinster och sparat kapital för att få ekonomin i balans håller dock inte i längden, påpekar Mikael Victor.
– Om man hela tiden går minus urholkas det egna kapitalet.

HRF kommer att fortsätta sitt arbete med att få ekonomin i balans.
– Vi ser över hur vi ska kunna öka intäkterna samtidigt som vi har så låga kostnader som möjligt utan att det påverkar medlemsnyttan, säger Mikael Victor.

 

 

Nyheter MEDLEMSMÖTE

HRF möter medlemmar på Scandic

Scandic är en stor arbetsgivare med många HRF-medlemmar. Den här veckan är de i fokus för ordförande Malin Ackholt.

Publicerad 24 september 2020 2 kommentarer
HRF möter medlemmar på Scandic
HRF:s ordförande Malin Ackholt möter medlemmar på Scandic digitalt. Foto: Peter Jönsson

Under veckan arrangerar Hotell- och restaurangfacket flera digitala möten för medlemmar på hotellkedjan Scandic. Tanken är att medlemmarna ska få diskutera bland annat framtiden för branschen och den kommande avtalsrörelsen med förbundets ordförande.

– Vi måste hitta sätt att ha samtal och diskussioner med medlemmar trots att det pågår en pandemi. Det kommer inte att ersätta möten IRL. Det här är ett komplement, som säkert kommer att fortleva även efter corona, säger Malin Ackholt.

Intresset för de digitala medlemsmötena har varit stort. Hittills har mer än 70 medlemmar deltagit.

– Många upplever det intressant att höra hur kollegor på andra arbetsplatser har det. Sedan kan det komma upp en del individärenden som vi inte kan lösa där, men där vi kan lotsa vidare, säger Malin Ackholt.

Nu tittar HRF på möjligheterna att hålla liknande möten på andra arbetsplatser.

– Sedan har vi fått önskemål om att köra på engelska på Scandic, så det förbereder vi för, säger Malin Ackholt.

Nyheter forskning

Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier

Hur kan hotell- och restaurangutbildningarna hjälpa elever att hantera och förebygga sexuella trakasserier senare i arbetslivet? Det ska forskare vid Linnéuniversitet ta reda på med hjälp av pengar från branschens forskningsfond BFUF.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
Skolan ska ta kampen mot sextrakasserier
Många av branschens yrken är extra utsatta för sexuella trakasserier. Nu ska forskarna försöka ta reda på hur skolan kan hjälpa framtida medarbetare att förebygga och hantera problemet. Foto: Colourbox
Maria Hedlin. Foto: Linnéuniversitetet

Statistik visar att hotell- och restauranganställda tillhör de grupper som är mest utsatta för sexuella trakasserier i yrkeslivet. År 2015 vittnade nästan 16 procent av de branschanställda i Arbetsmiljöverkets undersökning om att de sextrakassererats av andra än chefer och kollegor någon gång det senaste året. Motsvarande siffra inom handeln var 6 procent.

Nu ska forskare vid Linnéuniversitetet hitta sätt för hotell- och restaurangutbildningarna att hjälpa framtida branschanställda att förebygga och hantera problemet.
– Sexuella trakasserier i hotell- och restaurangbranschen är ett problem som varit känt sedan länge, och både bransch och fack har försökt komma till rätta med det. Vår tanke är att utbildningarna ska kunna hjälpa de framtida medarbetarna att förebygga problemet, säger Maria Hedlin, professor i pedagogik och projektledare för studien.

Tillsammans med kollegan Eva Klope, lektor i pedagogik, ska hon nu intervjua elever som går tredje året på något av gymnasiets hotell- och restaurangprogram.
– Vi tror att det är en stor del av dem som redan fått en del erfarenhet från branschen, kanske genom sommarjobb eller extrajobb, säger Maria Hedlin.

Fakta: Forskningsprojekten

BFUF beviljar varje år medel till forskning som syftar att stärka branschen och dess anställda. Fonden är grundad och finansieras gemensamt av HRF och Visita. Vid den senaste utlysningen beviljades fem projekt sammanlagt 6,7 miljoner kronor. Dessa var:

  • Kompetent, kunnig och stolt: Lärande som varumärkeslöfte i besöksnäringen. Luleå tekniska universitet.
  • Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell- och restaurang. Linnéuniversitetet.
  • The new ’normal’ and the changing value of tourism education. Högskolan Dalarna.
  • Boosting the sustainable food choice to reduce climate footprint at winter tourism destinations. Högskolan Dalarna.
  • Supporting adoption of climate-smart solutions with lab-based experimental social science. Mittuniversitetet Östersund.

Hon berättar att idén till projektet kommer från utbildningen för yrkeslärare, där hon och Eva Klope undervisar.
– Vi har fått höra att många av yrkeslärarna tycker att sexuella trakasserier är ett knepigt ämne att ta upp med eleverna.

Projektet ska pågå hela nästa år och beräknas vara klart våren 2022. Det är ett av fem forskningsprojekt som nyligen fått medel av BFUF, besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter arbetsmiljö

HRF ska granska arbetsmiljö digitalt

Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud börjar nu med digitala arbetsmiljöbesök. Målet är att få till ett fungerande arbetsmiljöarbete även i coronatider.

Publicerad 22 september 2020 Kommentera
HRF ska granska arbetsmiljö digitalt
Videosamtal ska hjälpa Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att fortsätta sitt arbete även under coronapandemin. Foto: Kent Eng, Colourbox
Kent Johansson. Foto: Jann Lipka/HRF

Coronapandemin har gjort det svårt för Hotell- och restaurangfackets regionala skyddsombud att utföra sitt uppdrag. För att inte arbetsmiljön ska bli lidande börjar förbundet nu med digitala RSO-besök, i form av videosamtal med arbetsgivarna.

Kent Johansson, ombudsman på HRF som har tagit fram modellen, ser flera fördelar.
– En fördel är att vi rent praktiskt kan få fler besök genomförda. Vi plockar bort massvis med restid, säger han.

En annan fördel är att besöken blir noggrant utförda, säger Kent Johansson.
– Det finns självklart fysiska arbetsmiljöproblem som man riskerar att missa när man inte kan göra en okulär besiktning, men det finns många saker som man inte behöver gå runt för att upptäcka. Till exempel i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är oftast större problem än de rent fysiska, säger Kent Johansson.

Ingår i temat: Coronakrisen 86 artiklar

Alla artiklar i temat (83 till)
Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här