Nyheter EKONOMI

Bättre än väntat för HRF

Hotell- och restaurangfackets ekonomi gick bättre än väntat 2017. Ändå krävdes försäljning av aktier för att undvika att gå back.

Publicerad 19 mars 2018
Bättre än väntat för HRF
HRF:s ekonomi är beroende av hur börsen går. Foto: Teerawut Masawat/Mostphotos

Det gick bättre för Hotell- och restaurangfackets ekonomi 2017, både jämfört med 2016 och med den prognos som gjordes i början av året.
– Vi fick mer intäkter samtidigt som vi jobbade hårt på att sänka kostnaderna, säger Mikael Victor, ekonomichef på HRF.

Intäkterna för 2017 låg på 141 miljoner, vilket är nästan fem miljoner mer än 2016. Detta beror på att medlemsavgifterna höjts och att intäkterna från HRF:s hängavtal blev högre än året innan.

Så här används medlemmarnas pengar

Om HRF:s intäkt var en hundralapp skulle pengarna 2017 ha fördelats ungefär så här:

  • Personal: 42 kronor
  • Medlemsförsäkring: 13 kronor
  • Lokaler: 9 kronor
  • IT/telefoni: 6 kronor
  • Avgifter och anslag: 6 kronor
  • Studier: 1 krona
  • Övrigt: 23 kronor

Hotellrevyns intäkter blev 110 000 kronor lägre än beräknat i budgeten för 2017, på grund av minskade annonsintäkter.

HRF:s kostnader under 2017 sänktes med 10 miljoner jämfört med förra året. En viktig anledning är att kostnaderna för HRF:s pensionsstiftelse hos Folksam blev lägre.
– Ju bättre avkastning fonden får, desto mindre måste vi som förbund gå in och betala.

Mikael Victor
Mikael Victor. Foto: Jann Lipka/HRF

HRF har dessutom gjort en rad besparingar under 2017, inom ramen för en utredning av ekonomin som förbundets styrelse tagit initiativ till.
– Där har vi lyft på alla stenar för att se vad vi kan spara in på. Det rör sig bland annat om omförhandlingar av avtal på IT-sidan.

Andra exempel på besparingar är centrala upphandlingar av kontorsmateriel och att trycksaker samlats i en webbshop i stället för att tryckas upp på förhand.

Men ökade intäkter, sänkta kostnader och besparingar räckte inte. Förbundet var ändå tvunget att använda pengar från sitt aktiekapital för att slippa ett minus i slutresultatet. Utan aktieförsäljningar hade HRF gått back 13 miljoner.
– Vi ville ha ett resultat i balans och trodde att vi behövde 40 miljoner kronor. I maj hade vi aktier som var högre värderade än vad vi hade köpt dem för. Då sålde vi dem och köpte tillbaka dem igen.

5 fakta från HRF:s årsredovisning 2017

  1. Medlemsintäkter: 110 miljoner
  2. Personalkostnader:  -65,5 miljoner
  3. Fackliga verksamhetens resultat: -13 miljoner
  4. Resultat från finansiella investeringar: 41 miljoner
  5. Årets resultat: 20 miljoner

Vinsten som gjordes vid försäljningen kunde då räknas in i budgeten. Att resultatet till sist hamnade på 20 miljoner plus berodde på att kostnaderna minskat och intäkterna ökat jämfört med vad HRF trodde i början av året.

Att använda börsvinster och sparat kapital för att få ekonomin i balans håller dock inte i längden, påpekar Mikael Victor.
– Om man hela tiden går minus urholkas det egna kapitalet.

HRF kommer att fortsätta sitt arbete med att få ekonomin i balans.
– Vi ser över hur vi ska kunna öka intäkterna samtidigt som vi har så låga kostnader som möjligt utan att det påverkar medlemsnyttan, säger Mikael Victor.

 

 

Nyheter diskriminering

Hotell erkänner diskriminering

Ett hotell i Stockholmstrakten erkänner att man har diskriminerat två kvinnor med romsk bakgrund. Hotellet ska nu betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna i en förlikning.

Publicerad 21 januari 2021 Kommentera
Hotell erkänner diskriminering
Hotellet utanför Stockholm erkänner att det var diskriminering när två kvinnor avvisades eftersom de är romer. Foto: Mostphotos

Kvinnorna hade bokat rum på hotellet utanför Stockholm via en bokningssajt. Men när de kom vägrade receptionisten checka in dem. Anledningen: hotellet uppgav att de tidigare haft problem med gäster av romskt ursprung.

Diskrimineringsombudsmannen, DO, har drivit kvinnornas ärende.
– Att man som individ på det här sättet drabbas på grund av hur andra individer har agerat för att man uppfattas ha samma etniska tillhörighet är diskriminering, säger DO, Lars Arrhenius.

Hotellet har nu erkänt att man gjort sig skyldig till diskriminering. I en förlikning ska företaget betala 30 000 kronor vardera till kvinnorna.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter CORONAKRISEN

LO vill ha vaccin till branschfolk

Riskgrupper och vårdanställda först. Näst på tur för vaccin borde de som jobbar i kontaktnära yrken stå, som hotell- och restauranganställda. Det menar LO i ett förslag.

Publicerad 15 januari 2021 Kommentera
LO vill ha vaccin till branschfolk
LO vill att anställda i kontaktnära yrken ska få vaccin när de prioriterade grupperna har vaccinerats. Foto: Colourbox

LO har presenterat ett förslag till åtgärdsprogram för att hindra smittspridning och få bukt med arbetslösheten i pandemins spår.

Bland annat föreslår man att de som jobbar i kontaktnära yrken ska stå på tur när de prioriterade grupperna fått sitt vaccin.

Therese Guovelin
Therese Guovelin. Foto: LO

Flera andra förslag tar tydligt sikte på det tuffa läget för hotell- och restaurangbranschen.
– Hela den näringen är ju oerhört hårt drabbad. Förutom att gäst- och kundunderlaget har försvunnit så har branschen drabbats av fler och fler rekommendationer och restriktioner, säger Therese Guovelin, LO:s vice ordförande.

Hon menar att samhället inte har råd att låta en så viktig bransch gå under.
– Det skulle vara katastrof om man skulle behöva börja om från början. År efter år har omsättningen ökat, och det är en oerhört viktig bransch för sysselsättningen. Är det någonstans man kan skapa jobb snabbt är det inom hotell och restaurang.

Några av LO:s förslag

  • Rätt att få covid-19 klassad som arbetsskada om man smittas på jobbet.
  • Prioriterad vaccinering för anställda i kontaktnära yrken.
  • Hyressubventioner riktade till företag.
  • Riktat omställningsstöd.
  • Ekonomiska bidrag vid betydande regelförändringar.
  • Möjlighet till heltidspermittering.
  • Krav på kollektivavtal för att korttidspermittera.
  • Statligt stöd för kompetensutveckling och validering.
  • Ekonomiskt tillskott till de värst drabbade a-kassorna.

Bland annat föreslår LO att regeringen går in med hyressubventioner och ekonomiskt stöd ”vid betydande regelförändringar så som inskränkning av alkoholförsäljning”.

Arbetslösheten är en annan viktig fråga för LO. Många har förlorat sina jobb när verksamheter tvingas dra ned på öppettider eller till och med stänga. Bland annat vill man att regeringen skjuter till medel så att den som saknar gymnasieutbildning får möjlighet att utbilda sig, med rimlig ersättning. Dessutom vill LO att företag ges möjlighet att korttidspermittera på heltid.

– Företagen måste kunna övervintra och behålla sin personal. Det är inte så enkelt att stänga och sedan starta igen när det vänder, säger Therese Guovelin.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Alkoholstopp

HRF kräver besked från regeringen

I morse meddelade regeringen att förbudet mot alkoholförsäljning efter klockan 20 förlängs. Nu kräver HRF besked om riktade stöd till branschen.

Publicerad 14 januari 2021 Kommentera
HRF kräver besked från regeringen
HRF:s förbundsordförande Malin Ackholt kräver besked om riktade stöd till branschen. Foto: Colourbox, Peter Jönsson

Vid jul skärptes förbudet mot alkoholförsäljning. I stället för den tidigare restriktionen som satte stopp vid klockan 22 blev det nu klockan 20 som gällde. Den nya begränsningen skulle gälla till och med den 15 januari, men förlängs alltså med nio dagar.

– Det är besvärande att regeringen inte kan lämna besked tidigare, när man ändå har gjort bedömningen att smittläget är oförändrat, säger Malin Ackholt, ordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hon anser att besöksnäringen drabbas orimligt hårt av restriktioner.
– I synnerhet som man inte kunnat visa att den är drivande i smittspridningen. Vi har ställt frågor om det, men inte fått några svar.

Redan före jul utlovades att kompensation skulle komma. Enligt Malin Ackholt väntar branschen fortfarande.

– Det är snart en månad sedan man sade det. Och förutom ökade möjligheter att korttidspermittera har man inte lämnat några besked. Vi har haft ett besvärligt läge i snart elva månader. Det finns inga marginaler längre. Våra medlemmar behöver åtgärder som ger rimlighet och förutsägbarhet för både företag och anställda.

Ingår i temat: Coronakrisen 110 artiklar

Alla artiklar i temat (107 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här