Hotell- och restaurangfacket måste spara och gör om organisationen. Dagens nitton avdelningar ska bli åtta.
Hotell- och restaurangfackets förbundsstyrelse beslutade på sitt decembermöte att HRF ska ha åtta avdelningar. De nya avdelningarna kommer att ha sina kontor i Umeå, Gävle, Västerås, Karlstad, Stockholm (Sundbyberg), Göteborg, Växjö och Malmö.
Bakgrunden till förändringen är ett beslut från HRF:s kongress i maj i år. Då beslutade kongressen att minska antalet avdelningar. Förbundsstyrelsen tillsatte sedan en grupp som fick i uppgift att ta fram underlag till hur den nya organisationen skulle se ut.
Senast den 31 mars 2009 ska både de gamla och de nya avdelningar ha hunnit hålla årsmöte. Den 3 april träder sedan den nya organisationen med åtta avdelningar i kraft.
– Det är bra att förbundsstyrelsen har tagit beslut om att förbundet ska ha åtta avdelningar. Jag känner mig helt förvissad om att vi kan leva vidare som ett eget förbund. Nu frigörs mer tid för fackligt förtroendevalda att vara ute och värva och bygga organisation, säger förbundsordförande Ella Niia.
Samtidigt som organisationen förändras görs också förändringar av förbundets bemanning. Sedan 2006 har förbundet tappat var femte medlem och HRF har därför varslat personal om uppsägningar på grund av arbetsbrist.
Förhandlingarna med de anställdas fackklubbar är i det närmaste klara.
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.