Krönika
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Mejllistor, appar, bokningssajter

För mycket av det goda är trots allt bara för mycket, även om man valt det själv. Men det finns ju fynd.

Publicerad 23 augusti 2012

Mejlen bågnar av hotell­erbjudanden. NJUT av franska Rivieran! Våra BÄSTA ERBJUDANDEN i sommar! Bo i EN PRISBELÖNT DESIGNDRÖM och tävla om TJUGO SPAÖVERNATTNINGAR!
Jag är rätt ointresserad av bara en enda spaövernattning, för att inte tala om tjugo. Ändå läser jag vidare i reklammejlen – skam till sägandes kan jag inte ens kalla dem för spam utan att ljuga. Jag har själv skrivit upp mig på inte en, utan flera mejlinglistor.
Jag är kort sagt intresserad – men på samma sätt som en joggare som drabbas av hjärt­attack i löpspåret är »intresserad« av god kondition. ­Eller en djuphavsforskare som drunknar är »intresserad« av ­vatten. För mycket av det goda är trots allt bara för mycket, även om man valt det själv.

Jag är inte ensam om den känslan. Vi är några stycken som kippar efter luft, men till skillnad från djuphavsforskaren drunknar vi inte i ett hav som består av vatten – vi drunknar i information. Hjälp!
Detta gäller förstås livet i stort, men informations­vågen är särskilt överväldigande om man gillar att resa och gå på restaurang. Förutom mejllistor finns förstås appar med rabattkuponger för Iphone, och sajten ­Tripadvisor öppnar automatiskt mellan fem, sex ­bokningssidor per recenserat hotell för prisjämförelser. Stön.
Pressen upphör inte när man är på plats. Numera är det livsfarligt att säga åt en hotellinnehavare eller restaurangchef att man trivs på deras ställe. Förfrågan kommer som ett brev på posten:  »Du kan väl betyg­sätta oss på nätet?« Inte ett krav, mer en vädjan.
Och jag förstår precis, numera är rese- och matsajter en maktfaktor. Vilket leder till fusk: släkt och vänner verkar ofta tycka till om restauranger där matgästerna tryter. Fem stjärnor! Igen!

Men det finns ju fynd.  Jag besökte Wien en weekend i våras, och restaurangtipsen på nätet var ­ovärderliga. Schnitzel! Tafelspitz! Och i vintras avslutade jag en solsemester med några dagar i Hong Kong. Då lyckades jag utnyttja en rabatt och bodde på ett lyx­hotell jag aldrig hade haft råd med till ordinarie pris.
Visst, jag kände mig lite borta bland kristallkronorna och lyxlirarna på klassiska Mandarin Oriental – men inte så borta att jag inte njöt i fulla drag. Special­erbjudandet var faktiskt – ja, rätt speciellt.
Så jag tröskar på med ändlösa reklammejl. Hotell Älgen i Östersund, 35 procents rabatt, varför inte? Kan vara värt att undersöka.
Jakten går vidare.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här