Gör arbetsgivarna det som krävs för att anpassa arbetet för personal som är på väg att bli sjuka eller redan är det? Det ska Arbetsmiljöverket undersöka i en stor inspektion, där hotellarbetsplatser ingår.
I april börjar Arbetsmiljöverkets inspektioner av branscher där många anställda rapporterar besvär. Syftet med satsningen är att ta reda vilka anpassningar arbetsgivarna gör för att hjälpa dem som varit sjuka eller skadade, eller som riskerar att bli det.
– Hotell är en av de branscher där anställda upplever besvär. Vi har fått signaler om att det inte alltid fungerar som det ska och att det saknas rutiner och kunskap, säger projektledaren Eric Storbjörk på Arbetsmiljöverket.
Arbetsgivare ansvarar för att förebygga sjukdom och skador och för att anpassa arbetet när det behövs.
– Arbetsgivare ska fånga upp tidiga tecken så att de inte leder till sjukfrånvaro. Om någon väl är sjuk ska de ge stöd att ta sig tillbaka. Det förebyggande arbetet är en vinst för den enskilde som slipper bli sjuk och en vinst för arbetsgivaren som inte får kostnader för sjukskrivning.
Ofta behövs mer än en åtgärd.
Att minska arbetsmängden är ett exempel på arbetsanpassning. Man kan också förändra arbetsuppgifterna eller ge hjälp att prioritera om det är för mycket att göra. Rör det sig om för hög fysisk belastning kan det behövas hjälpmedel eller att arbetet organiseras om för att minska belastningen.
– Ofta behövs mer än en åtgärd, säger Eric Storbjörk.
Var tredje hade besvär
- Hotellanställda, 32 procent
- Restauranganställda, 29 procent
Inspektionerna utförs på distans under april–juni, med uppföljning efter sommaren.
– Vi gör inspektionerna digitalt för att det är tidseffektivt. Det går att göra många på kort tid.
Vid inspektionerna deltar både arbetsgivare och skyddsombud. Vid vissa tillfällen kommer även någon från Försäkringskassan att vara med.
– Syftet med det är att Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan, som ansvarar för rehabiliteringen, ska kunna lära av varandra när det gäller arbetsanpassning, säger Eric Storbjörk.