Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

1000 hotell- och restauranganställda ringde LO:s sommarjour

I år ringde 2700 sommarjobbande ungdomar till LO:s telefonjour. Mer än hälften av samtalen handlar om problem med löner. Den blöta sommaren gjorde att många restaurangägare tillämpade »solskensavtal«.

Publicerad 20 augusti 2004

En ung tjej jobbar på en liten avtalslös restaurang eller affär och får problem med arbetsgivaren när det gäller lönen. Det är en typisk bakgrund för ett samtal till LO:s hjälptelefon.
I sommar har 2700 ungdomar ringt eller mejlat till jouren. Det är ungfär 1000 fler än förra sommaren. Av årets samtal kom 37 procent, drygt 1000 stycken, från unga inom hotell- och restaurangbranschen.
Den regniga sommaren har märkts av i telefonsamtalen från de hotell- och restauranganställda.
– Är det dåligt väder ökar solskensavtalen, ungdomar som har fått gå hemma utan lön när det regnar, säger Johan Ingelskog, ungdomsombudsman på LO.
– Det har varit markant för hotell- och restaurang i år. Annars är det mycket om löner och arbetstider, säger Johan Ingelskog.

Härifrån kom samtalen
Hotell- och restaurangfacket: 37 procent
Handels: 34 procent
Kommunal: 22 procent
Övriga områden: 7 procent

Det har sommarjobbarna problem med:
Löner: 53 procent
Arbetstider: 11 procent
Uppsägning: 8,7 procent
Arbetsmiljö: 4,8 procent

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
107
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här