Nyheter avtal 2017

Varslade hotell kartlägger anställda

Förtroendevalda berättar om spänd stämning på flera av de varslade hotellen. Nu kommer rapporter om att arbetsgivare försökt ta reda på vilka av de anställda som är HRF-medlemmar.

Publicerad 7 april 2017
Varslade hotell kartlägger anställda
På flera av de varslade arbetsplatserna har anställda fått svara på frågor om de är med i facket eller inte. Foto: Mostphotos

Läget är spänt på flera av arbetsplatserna som varslats om konflikt. Förtroendevalda som Hotellrevyn pratat med berättar om information som tas ned och att de hindrats att gå runt på arbetsplatsen, förbjudits hålla möten på arbetsplatsen eller ens prata med kollegorna om konflikten.
– Cheferna har sagt till oss att vi inte får nämna strejken på jobbet och de har tagit ner anslagen om infomöte på vår fackliga anslagstavla. Det känns väldigt respektlöst, säger en förtroendevald som vill vara anonym.

Eva-Lotta Ramberg. Foto: Anna-Lena Lundqvist

En del arbetsgivare försöker också kartlägga vilka anställda som är medlemmar i facket. Det görs bland annat genom ett formulär med titeln ”Uppgift om organisationstillhörighet” som anställda ombeds fylla i.
Eva-Lotta Ramberg, förbundsjurist på HRF, säger att samma formulär har förekommit på minst fyra av hotellen.
– Och i går kväll kom indikation på att det var på gång på flera hotell. Det är systematiskt. Vi har också fått indikationer på att det är på uppmaning från Visita.

De anställda som kryssar i att de inte är medlemmar får enligt uppgift till Hotellrevyn ytterligare ett formulär. Där tillfrågas de om de tänker arbeta under konflikten, eller om de vill ansöka om tjänstledighet.

Gothia Towers i Göteborg är ett av hotellen där blanketten om organisationstillhörighet delats ut. Cecilia Eriksson sitter i klubbstyrelsen där.
– Den delades ut i går och i morse. Vi har försökt att samla in den och vi har sagt till alla att inte fylla i den. HR-avdelningen sade att de har fått den från Visita och att det har med lönerna att göra. Jag tror att det handlar om att de vill ha koll, säger hon.
Efter att klubben på Gothia Towers protesterat kom beskedet att blanketten skulle dras in, säger Cecilia Eriksson.
– Vi lyckades stoppa den. Nu försöker vi lugna ner allt. Många har blivit rädda.

Elisabeth Thomson. Foto: Gothia Towers

Elisabeth Thomson är hotelldirektör på Gothia Towers. Hon säger att instruktionen om att kartlägga vilka anställda som är fackmedlemmar kom från Visita centralt.
– Vi har agerat utifrån de instruktioner vi fick, så jag får nog hänvisa till Visita.
Elisabeth Thomson berättar att beslutet att sluta med kartläggningen togs efter ett möte i morse med de lokala HRF-representanterna.
– Vi enades om att sluta samla in de här uppgifterna. Vi trodde att vi gjorde rätt, vi har inte velat göra något för att försämra relationerna.

Hotell- och restaurangfacket kommer nu att göra en rättsutredning för att se om kartläggningen kan innebära ett lagbrott. I dagsläget råder man medlemmar att inte svara. Eva-Lotta Ramberg säger att oavsett om något lagbrott har begåtts, så strider arbetsgivarnas handlande mot god sed på arbetsmarknaden.
– Det är inte okej att utsätta sina anställda för sådana här påtryckningar. Att rikta sig direkt till enskilda personer som ska skriva på ett papper under tidspress och utan att veta varför, det bryter mot god sed på arbetsmarknaden.

Under dagen har Hotell- och restaurangfacket lämnat en skriftlig protest till Visita.

Nyheter

Ungt fokus på facklig kongress

Stärkta rättigheter för unga arbetstagare, HBTQ-personer och kvinnor. Det är de viktigaste frågorna för Hotell- och restaurangfackets delegation vid världsfacket IUL:s kongress.

Publicerad 17 augusti 2017 Kommentera
Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande. Foto: Annika af Klercker.

Fackliga organisationer behöver bli bättre på att släppa fram unga arbetstagare inom sina organisationer. Det är de unga som har störst möjlighet att få sina kamrater att engagera sig fackligt. Unga är också bättre på att förstå de problem unga stöter på. Det skriver HRF och fyra andra nordiska fackförbund i en motion till den kommande kongressen för IUL, den globala organisationen för fackföreningar inom livsmedel, jordbruk och turism.

HRF skickar en delegation, ledd av förbundsordförande Malin Ackholt. Hon är även ordförande för sektorn för alla fack inom hotell, restaurang och turism.
– Vi kommer att lyfta rättigheter och möjligheter för unga arbetstagare och HBTQ-personer på ett sätt som inte gjorts tidigare. Bland annat handlar det om att arbeta för att fler ska organisera sig fackligt och att det ska vikas platser för unga och HBTQ-personer i beslutande fackliga organ, säger Malin Ackholt.

Fakta om kongressen

IUL:s kongress hålls den 29 augusti till 1 september i Genève. Omkring 500 delegater deltar och mötet tolkas till 14 språk. Under kongressen bestämts vilka frågor IUL ska driva under de kommande fem åren.

IUL har sedan 2007 arbetat på ett liknande sätt för att stärka kvinnors rättigheter. Då blev det till exempel inskrivet i stadgarna att delegationer som inte är jämställda inte heller får rösträtt under kongressen.
– Det har tagits steg framåt, men det behöver fortfarande göras mer, säger Malin Ackholt.

De nordiska facken inom hotell- och restaurangsektorn har skrivit flera gemensamma motioner. Frågor som tas upp i motionerna är förutom unga arbetstagare, menstruation som arbetsplatsfråga och facklig fråga, stärkta fackliga rättigheter i den globala turistnäringen och följderna av digitalisering och plattformsekonomi.

Nyheter sommarjobb

Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare

Fler unga hör av sig till LO:s hjälptelefon för sommarjobbare. Många har problem med solskensavtal och saknar anställningsbevis – och de flesta jobbar i hotell- och restaurangbranschen.

Publicerad 15 augusti 2017 Kommentera
Solskensavtal vanligare bland sommarjobbare
Gå hem för att det regnar? Fler unga kontaktar LO:s hjälptelefon med frågor om så kallade solskensavtal. Foto: Lieselotte Boström/Mostphotos
Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.

Hittills i sommar har cirka 1 200 unga hört av sig till LO:s hjälptelefon. Det är en ökning från förra sommaren, berättar Josefin Johansson, ungsekreterare på LO.
– Fram till förra veckan hade vi haft ungefär 200 samtal fler än förra året.

De allra flesta som hör av sig jobbar i hotell- och restaurangbranschen. Vanliga frågor är vilken lön man ska ha, hur arbetsgivaren får lov att ändra i schemat och hur en uppsägning går till. Det är också många som ringer om så kallade solskensavtal, säger Josefin Johansson.
– Jämfört med 2016 så är det fler solskensavtal. Det sticker ut. Många har inte heller anställningsavtal, man vet inte att man har laglig rätt att få ett sådant.

Fakta: LO:s hjälptelefon

LO:s hjälptelefon är öppen året om och kan nås på 020 – 56 00 56. Under sommarmånaderna har hjälptelefonen förstärkt bemanning för att kunna besvara frågar från sommarjobbare. Läs mer på ung.lo.se/fackets-hjalptelefon.

I hjälptelefonen sitter unga fackliga från olika förbund. Om den som hör av sig behöver hjälp hänvisar de vidare till berört fackförbund. Men ofta handlar det också bara om att lyssna, säger Josefin Johansson.
– Om det ringer en människa som har blivit totallurad, kanske inte har några papper alls, inga avtal. Då gäller det bara att lyssna, och bekräfta att det är arbetsgivaren som är dum i huvudet och inte personen som ringer. Att bara vara medmänniska.

Nyheter konkurs

Konkurserna tog inte sommaruppehåll

Sommartider brukar vara bra tider i hotell- och restaurangbranschen. Men i år var de inte tillräckligt bra för att stoppa ökningen av konkurser, visar statistiken.

Publicerad 8 augusti 2017 Kommentera

Sommaren är högsäsong för många hotell- och restaurangföretag. Men i år verkar den väntade försäljningstoppen ha uteblivit för en del. Under sommaren har antalet konkurser fortsatt att öka bland branschens företag.
– En tänkbar anledning kan vara konkurrenssituationen i branschen. Det kan räcka med att en duktig medarbetare slutar för att ett bolag ska gå i stöpet, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC som tar fram statistiken.

Hittills i år har konkurserna ökat med 19 procent bland hotell och restauranger. Det kan jämföras med samma period förra året, då de i stället hade minskat med 20 procent.

Konkursökningen syns också på Arbetsförmedlingens varselstatistik. Under det första halvåret i år anmälde arbetsgivare varsel av 566 anställda i branschen på grund av nedläggning eller konkurs. Det är 126 personer fler än under samma period förra året.

Fråga om jobbet.
119
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.