Nu tillbakavisar Hotell- och restaurangfacket anklagelserna från städföretaget HSMG som tidigare i veckan stämde förbundet i AD. - Vi anser inte att vi har brutit mot kollektivavtalet. Vår uppgift är att företräda våra medlemmar och se till deras bästa, säger Ella Niia.
Stämningen, som städföretaget HSMG lämnade till Arbetsdomstolen tidigare i veckan, gäller bland annat brott mot kollektivavtalet och den avtalsrättsliga lojalitetsplikten. Bakgrunden är en tvist mellan städföretaget och hotellkedjan Choice, som tidigare anlitade HMSG på fem av sina hotell. Efter avslöjanden i media om att städbolaget inte skött sin ekonomi avslutade hotellkedjan kontrakten i förtid. Enligt HSMG har Hotell- och restaurangfacket bidragit till detta genom att sprida felaktig information om företaget.
– Vi anser att brev som HRF har skickat till Choice om HSMG har innehållit rent felaktig information, säger städföretagets advokat Per-Olof Söderberg.
På Hotell- och restaurangfacket är man av annan uppfattning.
– Vår uppgift är att företräda våra medlemmar och se till deras bästa. Det här är ett företag som har en historia av obetalda arbetsgivaravgifter och som inte har tecknat försäkringar för sina anställda, säger HRF:s förbundsordförande Ella Niia.
Den andra punkten i stämningen handlar om HRF:s agerade i samband med att ett annat städbolag tog över städet på de berörda hotellen. Enligt HSMG var det inte tal om en övergång av verksamhet, vilket både HRF, Choice och det nya städbolaget anser.
Hotell- och restaurangfacket förbereder nu ett svaromål till Arbetsdomstolen. HSMG kräver förbundet på drygt 35 miljoner kronor i olika skadestånd.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.