Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

”Vi hade kunnat hantera det här bättre”

Nordic Service Partners personalchef Anna Gerdstigen beklagar att många anställda valt att sluta på restaurang Mobilia. Hon säger också att det blev problem med förändringsarbetet när den nya chefen anställdes.

Publicerad 29 mars 2010
inlinebild
Anna Gerdstigen, NSP:s personalchef. Foto: Nordic Service Partners

Normal.dotm 0 0 1 211 1163 HRF 19 6 1480 12.0 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false

– Ett antal medarbetare blev missnöjda med hur den nya ledningen kommunicerade. Vi har därefter jobbat med att öka dialogen mellan chef och medarbetare. Bland annat har restaurangen infört återkommande personalmöten, säger Anna Gerdstigen.

Att de anställda inte tilläts prata med varandra om det inte rörde jobbet, tar hon avstånd från.
– Vi har inga sådana policys. Självklart får man prata med varandra.
Hon säger sig inte känna till att fel ob betalats ut.
– Det får vi titta på i varje enskilt fall och ta med facket. Men om vi har gjort något fel ska vi självklart rätta till det.

NSP uppger att omsättningen ökat med drygt fem procent under förra året. Anna Gerdstigen dementerar dock att höga krav på lönsamhet ska ha drivit restaurangchefen till att be sina anställda att stämpla ut för toalettbesök.
– Att vi renodlat verksamheten innebär att vi fokuserar på driften avBurger King-restaurangerna och att vi släppt driften av Taco Bar-restaurangerna, det har inte med ökade krav på varje enskild restaurang att göra.

Under 2010 ska NSP jobba mer med internutbildningen för chefer.
– De kommer att få mer utbildning inom områden som arbetsledning och arbetsrätt.
Anna Gerdstigen är också självkritisk.
– Vi hade kunnat hantera det här på ett bättre sätt och det får vi ta på oss.
Genom årliga klimatundersökningar hoppas NSP se till att arbetsmiljön på Mobilia och andra restauranger i fortsättningen är tillfredsställande.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här