Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök

HRF kräver skadestånd av företaget NSP för brott mot kollektivavtalet. Anställda på en Burger King-restaurang i Malmö har uppmanats att stämpla ut vid toabesök, måltidsuppehåll och raster. Ibland har de suttit ombytta i flera timmar utan ersättning. Enligt ombudsman Suzanne Jensinger har HRF-medlemmar från andra restauranger blivit behandlade på samma sätt.

Publicerad 29 mars 2010
Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök
Johanna Israelsson, Ronja Åkerberg och Martina Ljungberg är några av de före detta anställda på Burger King Mobilia. Nu driver HRF deras ärenden. Foto: Peter Kroon
inlinebild
Suzanne Jensinger, HRF-ombudsman i Skåne.

Allt började då Burger King-restaurangen Mobilia togs över av Nordic Service Partners, NSP, som äger sex restauranger i Malmö. NSP anställde en ny chef för restaurangen. De anställda blev då tillsagda att stämpla ut vid måltidsuppehåll och toalettbesök. Ronja Åkerberg, Martina Ljungberg, Johanna Israelsson och Ahmad Al-Alawi trivdes bra på jobbet fram till våren 2009.
– Den nya chefen tvingade oss att stämpla ut vid toabesök och kortare raster, stämningen blev dålig, säger Ronja Åkerberg som också tycker att cheferna hade en allmänt dålig attityd till de anställda.
Hon hade jobbat i drygt fyra år på samma restaurang och jobbar inte kvar i dag, men är orolig för dem som nu blir nyanställda.
– Många är unga och det är kanske deras första jobb. De vet inte vilka rättigheter de har och kan tro att det är så på alla arbetsplatser. Det är tydligt att de vill utnyttja unga människor, säger Ronja.

Ahmad Al-Alawi blev sjuk av stämningen på jobbet.
– När man behövde kissa sa de nej, då förlorar vi pengar, du måste stämpla ut, säger Ahmad.
Han upplevde att stressen blev omänskligt stor på grund av underbemanning. Sedan april förra året har fler än tjugo personer slutat.

Martina Ljungberg berättar att de inte tilläts prata med varandra på jobbet.
– Vi fick inte prata med varandra om det inte gällde Burger King. Det gjorde att det blev väldigt dålig stämning. Folk mådde dåligt och vi blev behandlade som slavar, säger Martina.
När hon och hennes arbetskompisar kontaktade facket blev de upplysta om att de fått fel ob. Syftet med det felaktiga ob-tillägget och med att de tvingades stämpla ut tycker hon är glasklart.
– Det var för att spara pengar.

Martina och hennes kollegor jobbar nu på en annan restaurang. Där är stämningen god och de trivs bra.
Johanna Israelsson var 19 år när hon började på Mobilia.
– På slutet flyttade de ner mig från deltidare till extra för att spara pengar. Deltidare och heltidare kostar ju mer, säger Johanna.
Hon är inte avskräckt från att jobba på snabbmatsrestauranger.
– Men jag kommer att undvika NSP, säger hon.
Ronja Åkerberg instämmer:
– Hade det varit min första chef och om jag varit nyanställd hade jag kunnat bli avskräckt från att jobba i branschen.

– Självklart är det fel att uppmana de anställda att stämpla ut. Det är ett brott mot kollektivavtalet, säger Suzanne Jensinger, ombudsman på HRF i Skåne.
Hon är övertygad om att tvånget att stämpla ut har varit omfattande och att det funnits på alla NSP:s restauranger.
De ungdomar hon har träffat vittnar alla om att de fått order om att finnas till hands ombytta och klara.
– Sedan har de fått sitta ombytta i flera timmar, men de fick inte gå ifrån arbetsplatsen under denna tid och de fick inte heller betalt.

I dag har Suzanne Jensinger träffat NSP för förhandling. Hon har suttit hela dagen och gått igenom ob-ersättning och utstämplingar.
– Vi blev inte klara och har därför bokat en ny dag för förhandling. Men jag kan redan nu säga att jag kommer att begära ekonomisk ersättning och ekonomiskt skadestånd för flera medlemmar. Jag kommer också att kräva skadestånd för brott mot kollektivavtalet.
NSP har bett om att få återkomma med uppgifter om hur det ser ut med utstämplingar på en annan restaurang i Lund.
– Vid nästa förhandling kommer jag att se om de har samma problem där också. Enligt de uppgifter jag har från medlemmar är det så. Det ser jag allvarligt på.

Fakta NSP

  • NSP driver i dag 43 Burger King-restauranger.
  • Flera olika franschisetagare driver Burger King-restauranger i Malmö. NSP är störst med sex restauranger.
  • Under 2009 ökade NSP:s omsättning med drygt fem procent.
  • Under 2010 ska NSP satsa på personalutveckling. Samtidigt ska restaurangerna renodla sin verksamhet för att uppnå ett bättre reslutat än 2009.

 Källa: NSP:s Bokslutskommuniké 2009

Normal.dotm 0 0 1 59 326 HRF 5 1 414 12.0 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter försäkring

Hon fick 40 000 för gammal skada

För tio år sedan skar kocken Jackie Lenander av en sena i ena tummen. Nyligen fick hon drygt 40 000 kronor från arbetsskadeförsäkringen.

Publicerad 29 juni 2021
Hon fick 40 000 för gammal skada
Jackie Lenander fick en arbetsskada på tummen på sin tidigare arbetsplats. På vänster tumme syns två små ärr från skärskadan. Foto: Daniel Nilsson

Om försäkringen

  • Den som drabbas av en arbetsskada, till exempel genom en olycka, kan få ersättning från Trygghetsförsäkringen vid arbetsskada, TFA. Den gäller för alla anställda på en arbetsplats med kollektivavtal.
  • Försäkringen administreras av Afa Försäkring. TFA kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen som alla anställda omfattas av, och som administreras av Försäkringskassan.
  • TFA kan lämna ersättning bland annat för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk, ärr och medicinsk invaliditet.

År 2011 jobbade Jackie Lenander som kock på Casino Cosmopol i Malmö. En dag när hon skulle putsa ryggbiff slant hon med kniven och råkade skära av en sena i vänster tumme.
Det resulterade i en lång sjukskrivning, rehabilitering och nedsatt rörlighet. Trots det, och trots att Jackie haft många fackliga uppdrag, däribland försäkringsinformatör, anmälde hon inte sin skada till Afa Försäkring.
– Det är på något sätt så att alla skador är viktigare än sina egna. Dessutom hade jag flyttat och hade inte kvar alla papper, säger Jackie.

Preskriptionstiden för skadeersättning i arbetsskadeförsäkringen är tio år.
När den gränsen närmade sig bestämde sig Jackie till slut för att göra en anmälan.
– Jag hade det i bakhuvudet, att jag skulle fixa det innan tiden gått ut.

Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde.

Jackie Lenander. Foto: Daniel Nilsson

Hon skickade in läkarintyg, bilder och filmer på problemen hon har med den skadade tummen i dag, och arbetsgivaren bekräftade att skadan var orsakad av arbetet.

Efter ett tag kom svaret från Afa Försäkring: hon har rätt till 40 500 kronor i ersättning. Bland annat bedömer Afa att Jackie fått två procents invaliditet på grund av skadan.

– Jag trodde att jag kanske skulle få en liten peng för ärrbildningen, men det är ju jättemycket pengar! Det lönar sig verkligen att anmäla, och det var mycket enklare än jag trodde, säger Jackie.

Så här anmäler du

Du gör själv din anmälan till Afa Försäkring.
Enklast är att göra det på afaforsakring.se där du loggar in på Mina sidor med Bank-ID.
Här fyller du i alla uppgifter om din arbetsskada och bifogar eventuella intyg.
Din arbetsgivare måste sedan bekräfta din anställning. Det kan ske digitalt eller via brev.
Handläggningstiden varierar, men målet är beslut inom 30 dagar. Det går också att anmäla via pappersblankett.

För att få fram de saknade sjuk- och läkarintygen vände hon sig till Försäkringskassan.
Förutom en mindre kostnad på 50 kronor för att få pappren utskrivna, var det inga problem alls, berättar Jackie.

Även från Afa Försäkring fick hon bra hjälp.
– De har varit jättebra och hjälpsamma, svarat snabbt på mina frågor.

Hon vill nu uppmana alla att anmäla sina arbetsskador.
– Anmäl! Det kan vara jättemycket pengar du har rätt till.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter LÄTTNADER

Alkoholstoppet tas bort

Nu kom det efterlängtade beskedet – från den 1 juli får restaurangerna ha öppet lika länge som vanligt. Det blir också tillåtet med fler gäster per sällskap.

Publicerad 28 juni 2021
Alkoholstoppet tas bort
Snart blir det tillåtet att servera alkohol efter 22.30 igen. Foto: Colourbox

Alkoholstoppet för serveringsställen tas bort den 1 juli. Det berättade övergångsregeringen och Folkhälsomyndigheten under en pressträff på måndagen.

Det är den höga vaccinationsgraden gör att Sverige kan öppnas enligt den plan som tidigare presenterats. Lättnaderna som nu presenterats ingår i steg två av planen.

På uteserveringar slopas begränsningen av storlek på sällskap helt från den 1 juli. Inomhus blir det tillåtet att servera åtta personer, i stället för dagens fyra.

Men det är fortfarande sittande servering och avstånd mellan borden som gäller. Anledningen är att man vill se hur det går innan de sista restriktionerna tas bort, för att undvika att det blir ett bakslag.

Malin Ackholt, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket, hade hoppats på fler lättnader.

– Dagens besked är glädjande, men det är synd att det finns restriktioner kvar. De som inte har utomhusaktiviteter är fortfarande mer drabbade, säger Malin Ackholt.

När det gäller privata träffar är rådet att umgås utomhus och i mindre grupper. Butiker har kvar sina begränsningar för hur många som får vara i lokalen samtidigt.

Ingår i temat: Coronakrisen 140 artiklar

Alla artiklar i temat (137 till)
Nyheter tävling

Han ska få löken att glänsa i Årets kock

William Brittsjö från restaurang Ricordi var en av åtta som tog sig till final i Årets kock efter två hektiska tävlingsdagar.

Publicerad 22 juni 2021
Han ska få löken att glänsa i Årets kock
En av William Brittsjös favoritråvaror, gul lök, är också årets huvudråvara i finalen. Foto: Mostphotos, Privat

Åtta kockar ska göra upp om titeln Årets kock 2021 den 16 september. En av dem är du, grattis!
– Tack! Det är kul.

Hur var det att tävla?
– Det var extremt hård konkurrens, men det är bara att kämpa på. Dag två var det noll-noll igen, och då ger man allt.

Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Hur förbereder du dig för finalen?
– Det handlar om att man inte vet vad som komma skall. Man tittar på föregående år och utgår från det.
Det gäller att utvidga sin bredd som matlagare. Man får utgå från sig själv och vad man gillar att laga. Vi vet ju huvudråvaran, gul lök. Det är en av mina favoritråvaror. Nu är det löken som ska skina, det är kul.

Huvudråvaran är känd, men mycket är en överraskning. Hur tänker du kring det?
– Råvarukorgen får man reda på samma dag, och så får man lite tid att förbereda sig.
Utmaningen är att man inte har någon exakt logistikkänsla när man inte hunnit träna på en rätt, så man får gå på magkänsla.

Vad hoppas du på för råvaror?
– Jag är ju göteborgare så skaldjur vore jättehärligt. Eller lamm, det gillar jag.

Finalisterna till Årets kock 2021, med William Brittsjö som tvåa från höger.

Vilka egenskaper är bra att ha när man tävlar i matlagning?
– I grund och botten handlar det om att vara smaksäker. Det är bra att vara stabil mentalt om något går fel.
Framför allt är det jätteviktigt att man tycker det är kul, annars klarar man inte av den träning som krävs.
Jag går all in i år och tror på den maten jag lagar och anpassar den utifrån tävlingen.

Jag gillar känslan av att vara underdog.

Här är William

Namn: William Brittsjö
Ålder: 22 år.
Från: Göteborg.
Arbetsplats: Ricordi, Stockholm.

Du är ung, bara 22 år. Du tävlar mot kockar med större erfarenhet.
– Ålder är bara en siffra. Det gäller att vara förberedd, skapa sig rätt förutsättningar och laga mat som man själv tror på samt ha lite flyt med domarna.
Men jag gillar känslan av att vara underdog, då slipper man den värsta pressen.

Är du nervös?
– Ja, det är klart man är. Jag har drömt om det här i så många år.
Det är en utmaning, men det ska inte vara lätt att vinna Årets kock. Det gäller att laga så god mat man bara kan.

Fråga om jobbet.
106
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här