Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök

HRF kräver skadestånd av företaget NSP för brott mot kollektivavtalet. Anställda på en Burger King-restaurang i Malmö har uppmanats att stämpla ut vid toabesök, måltidsuppehåll och raster. Ibland har de suttit ombytta i flera timmar utan ersättning. Enligt ombudsman Suzanne Jensinger har HRF-medlemmar från andra restauranger blivit behandlade på samma sätt.

Publicerad 29 mars 2010
Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök
Johanna Israelsson, Ronja Åkerberg och Martina Ljungberg är några av de före detta anställda på Burger King Mobilia. Nu driver HRF deras ärenden. Foto: Peter Kroon
inlinebild
Suzanne Jensinger, HRF-ombudsman i Skåne.

Allt började då Burger King-restaurangen Mobilia togs över av Nordic Service Partners, NSP, som äger sex restauranger i Malmö. NSP anställde en ny chef för restaurangen. De anställda blev då tillsagda att stämpla ut vid måltidsuppehåll och toalettbesök. Ronja Åkerberg, Martina Ljungberg, Johanna Israelsson och Ahmad Al-Alawi trivdes bra på jobbet fram till våren 2009.
– Den nya chefen tvingade oss att stämpla ut vid toabesök och kortare raster, stämningen blev dålig, säger Ronja Åkerberg som också tycker att cheferna hade en allmänt dålig attityd till de anställda.
Hon hade jobbat i drygt fyra år på samma restaurang och jobbar inte kvar i dag, men är orolig för dem som nu blir nyanställda.
– Många är unga och det är kanske deras första jobb. De vet inte vilka rättigheter de har och kan tro att det är så på alla arbetsplatser. Det är tydligt att de vill utnyttja unga människor, säger Ronja.

Ahmad Al-Alawi blev sjuk av stämningen på jobbet.
– När man behövde kissa sa de nej, då förlorar vi pengar, du måste stämpla ut, säger Ahmad.
Han upplevde att stressen blev omänskligt stor på grund av underbemanning. Sedan april förra året har fler än tjugo personer slutat.

Martina Ljungberg berättar att de inte tilläts prata med varandra på jobbet.
– Vi fick inte prata med varandra om det inte gällde Burger King. Det gjorde att det blev väldigt dålig stämning. Folk mådde dåligt och vi blev behandlade som slavar, säger Martina.
När hon och hennes arbetskompisar kontaktade facket blev de upplysta om att de fått fel ob. Syftet med det felaktiga ob-tillägget och med att de tvingades stämpla ut tycker hon är glasklart.
– Det var för att spara pengar.

Martina och hennes kollegor jobbar nu på en annan restaurang. Där är stämningen god och de trivs bra.
Johanna Israelsson var 19 år när hon började på Mobilia.
– På slutet flyttade de ner mig från deltidare till extra för att spara pengar. Deltidare och heltidare kostar ju mer, säger Johanna.
Hon är inte avskräckt från att jobba på snabbmatsrestauranger.
– Men jag kommer att undvika NSP, säger hon.
Ronja Åkerberg instämmer:
– Hade det varit min första chef och om jag varit nyanställd hade jag kunnat bli avskräckt från att jobba i branschen.

– Självklart är det fel att uppmana de anställda att stämpla ut. Det är ett brott mot kollektivavtalet, säger Suzanne Jensinger, ombudsman på HRF i Skåne.
Hon är övertygad om att tvånget att stämpla ut har varit omfattande och att det funnits på alla NSP:s restauranger.
De ungdomar hon har träffat vittnar alla om att de fått order om att finnas till hands ombytta och klara.
– Sedan har de fått sitta ombytta i flera timmar, men de fick inte gå ifrån arbetsplatsen under denna tid och de fick inte heller betalt.

I dag har Suzanne Jensinger träffat NSP för förhandling. Hon har suttit hela dagen och gått igenom ob-ersättning och utstämplingar.
– Vi blev inte klara och har därför bokat en ny dag för förhandling. Men jag kan redan nu säga att jag kommer att begära ekonomisk ersättning och ekonomiskt skadestånd för flera medlemmar. Jag kommer också att kräva skadestånd för brott mot kollektivavtalet.
NSP har bett om att få återkomma med uppgifter om hur det ser ut med utstämplingar på en annan restaurang i Lund.
– Vid nästa förhandling kommer jag att se om de har samma problem där också. Enligt de uppgifter jag har från medlemmar är det så. Det ser jag allvarligt på.

Fakta NSP

  • NSP driver i dag 43 Burger King-restauranger.
  • Flera olika franschisetagare driver Burger King-restauranger i Malmö. NSP är störst med sex restauranger.
  • Under 2009 ökade NSP:s omsättning med drygt fem procent.
  • Under 2010 ska NSP satsa på personalutveckling. Samtidigt ska restaurangerna renodla sin verksamhet för att uppnå ett bättre reslutat än 2009.

 Källa: NSP:s Bokslutskommuniké 2009

Normal.dotm 0 0 1 59 326 HRF 5 1 414 12.0 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter PRIS

Hotellrevyns vinskribent hyllas

Hurra, säger vi för Ulrika Karlsson, sommelier och Hotellrevyns egen vinskribent, vars restaurang Krakas krog utsetts till Årets resmål av tidningen Dagens Industri.

Publicerad 3 december 2020 Kommentera
Hotellrevyns vinskribent hyllas
Hållbart och lokalt fokus var det som gav Ulrika Karlsson och Krakas krog utmärkelsen Årets resmål. Foto: Krakas.se, Annika af Klercker

Hur stort är det här?
– Det är stort. Under alla år har vi märkt att Dagens Industri har stor inverkan på våra gäster. De använder den som en guide. Du skulle se min mejlbox och min telefon nu, vi pratar hundratals gratulationer från gäster och branschkollegor. Jag blir så glad att de tar sig tid.

Vad betyder det för dig?
– När man ligger så här avsides är det viktigt med uppmärksamhet för att hålla gästernas intresse uppe. En sådan här utmärkelse sporrar oss att fortsätta arbeta med högsta kvalitet i det vi gör. Det är ganska hårt arbete att driva restaurang som vi gör, med fokus på hållbarhet och närodlat. Det är kul, men det är långa dagar och kräver stort engagemang.

Krakas krog ligger på Gotland, ungefär fyra mil från Visby. Vilka gästar er?
– Den här sommaren har det varit många nya gäster. 95 procent kommer inte från Gotland. Vi var lite oroliga när vi insåg att våra utländska gäster inte skulle kunna komma. Men det har varit hur många svenska gäster som helst. Våra väntelistor var enorma den här sommaren.

Hade önskat att vi kunde samla hela teamet.

Ni har bara öppet fyra månader om året, hur kommer det sig?
– Det är utifrån vad som finns råvarumässigt. Vi jobbar med hållbarhet och närodlat, den filosofin passar bäst under sommarmånaderna. Men vi har stretchat ut det. Tidigare stängde vi i slutet av augusti, och nu i mitten av oktober. Vi har ju jobbat så här sedan 2006 och ju längre man håller på desto mer är odlare och producenter med på tåget. Så de har hjälpt oss att förlänga säsongen.

Hur har ni firat?
– Det blev en liten utdelning med en jättefin lunch på Nour, Sayan Isakssons restaurang i Stockholm. Så firade vi lite med en riktigt god flaska vin när jag kom hem. Vi läser upp alla lyckönskningar för varandra, min man och jag. Man hade önskat att vi kunde samla hela teamet, men det går inte nu. Det kommer vi att göra sen.

Ur temat Avtal 2020
Nyheter KONFLIKT

Ikeapersonal tas ut i strejk

Hotell- och restaurangfacket kommer inte överens med Svensk Handel om ett nytt avtal för dem som jobbar på bland annat Ikeas restauranger. I dag varslade HRF om strejk.

Publicerad 2 december 2020 Kommentera
Ikeapersonal tas ut i strejk
Den 11 december bryter strejk ut på tre Ikearestauranger, om inte HRF och Svensk Handel kommer överens om ett nytt avtal. Foto: Mostphotos

Det är två frågor parterna inte kunnat enas om. Dels låglönesatsningen, dels villkoren för deltidsanställda. På Svensk Handels område utgör de en absolut majoritet. Bara 0,07 procent av de anställda som jobbar i varuhusrestauranger har en heltidstjänst.

– Jag trodde att vi hade räknat fel när jag såg siffran, säger Eva-Lotta Ramberg, central ombudsman på HRF och en av dem som förhandlar med Svensk Handel.

Arbetsgivarsidan menar att den lägre tjänstgöringsgraden kompenseras av ob-ersättningen, som är generös jämfört med till exempel Gröna riksavtalet.
– Vi anser att man måste kunna leva på sin grundlön. Den dagen arbetsgivaren upptäcker att du blir dyr med din ob-ersättning blir du schemalagd dagtid, utan ob. Många hanterar det så, det har vi sett över åren, säger Eva-Lotta Ramberg.

Om konflikten

  • Konflikten bryter ut den 11 december klockan 11, om parterna inte kommer överens före det.
  • Strejken omfattar restauranger på tre Ikeavaruhus: Kungens Kurva, Barkarby och Västerås.
  • Förutom arbetsnedläggelse innebär varslet också blockad mot nyanställningar, inhyrning samt mer- och övertid.

HRF vill ha den så kallade norska modellen. Den innebär att man tittar på faktiskt arbetad tid tolv månader tillbaka. Den som har jobbat mycket mertid ska då kunna få sin tjänstgöringsgrad justerad uppåt, så att det motsvarar ett snitt av hur mycket man jobbat.

I går kväll avslutades förhandlingarna med motparten.
– Vi har inget mer att diskutera, det finns inga öppningar i sikte. Därför varslar vi om strejk, säger Eva Lotta-Ramberg.

Nyheter VARSEL

Sista personalen på Heden varslas

Liseberg varslar de sista anställda på Hotell Heden. Orsaken anges vara arbetsbrist på grund av pandemin. Men Hotell- och restaurangfacket menar att det också finns ett annat skäl. Förhandlingarna har avslutats i oenighet.

Publicerad 1 december 2020 Kommentera
Sista personalen på Heden varslas
Hotellverksamheten ska säljas, fastigheten är redan såld. Foto: Mostphotos

Redan i våras varslades 30 personer, större delen av personalen på Liseberg Hotell Heden i Göteborg. Hotellet har varit stängt sedan i juni, men har under hösten haft öppet för luncher och en del mindre möten.

Nu har även återstående femton personer varslats. En nödvändighet på grund av pandemin, enligt Liseberg.

Det är sedan tidigare bestämt att Liseberg ska sälja hotellet, för att frigöra pengar till att bygga ett vattenland och ett nytt hotell. Fastigheten där Hotell Heden ligger är redan såld. Från den 1 april 2021 tas den över av det kommunala fastighetsbolaget Higab.

Nu är även hotellverksamheten till salu, med målet att hitta en köpare till samma datum.
– Vi hävdar att det råder uppsägningsförbud. Anledningen till att de vill säga upp all personal är försäljningen, inte det faktum att hotellet håller stängt när nöjesparken inte är öppen. Det brukar ju ha öppet även när parken är stängd, säger Emil Bäckström, central ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

HRF menar dessutom att det finns en annan förklaring till varslen.
– I lokala förhandlingar har arbetsgivaren sagt att det är svårt att sälja verksamheten på grund av att det finns personal. Detta förnekar de nu, säger Emil Bäckström.

Personalen bör få ha kvar sina tillsvidareanställningar till dess att det finns en ny köpare, anser HRF. Att de som varslas och sägs upp har rätt till återanställning under nio månader räcker inte.
– Nej, säkerheten är större med en tillsvidareanställning. Vi vet heller inte vad en kommande ägare har för planer, hur länge det dröjer innan de öppnar hotellet.

Varsel vid försäljning

Om ett företag säljer sin verksamhet räknas detta i sig inte som saklig grund för att säga upp personal, enligt lagen om anställningsskydd. Men förbudet att säga upp kan hävas om det finns ekonomiska skäl, vilket är vad Liseberg uppger i detta fall.
Personalen har företräde till återanställning i nio månader efter uppsägningstidens slut.

I förhandlingarna föreslog HRF att arbetsgivaren skulle lägga varslen för att sedan dra tillbaka dem när det blev klart vem som skulle ta över. Men det ville inte Liseberg.
– De tyckte inte att det var schyst mot den som skulle ta över. Då tolkar jag det som att de faktiskt säger upp personalen för någon annans räkning.

Nu kommer arbetsgivaren troligen att börja verkställa varslen. HRF överväger om de ska ogiltigförklara uppsägningarna. Det skulle i så fall bli lokala förhandlingar igen. Om parterna fortfarande inte kommer överens då kan förbundet stämma Liseberg i Arbetsdomstolen för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här