Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök

HRF kräver skadestånd av företaget NSP för brott mot kollektivavtalet. Anställda på en Burger King-restaurang i Malmö har uppmanats att stämpla ut vid toabesök, måltidsuppehåll och raster. Ibland har de suttit ombytta i flera timmar utan ersättning. Enligt ombudsman Suzanne Jensinger har HRF-medlemmar från andra restauranger blivit behandlade på samma sätt.

Publicerad 29 mars 2010
Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök
Johanna Israelsson, Ronja Åkerberg och Martina Ljungberg är några av de före detta anställda på Burger King Mobilia. Nu driver HRF deras ärenden. Foto: Peter Kroon
inlinebild
Suzanne Jensinger, HRF-ombudsman i Skåne.

Allt började då Burger King-restaurangen Mobilia togs över av Nordic Service Partners, NSP, som äger sex restauranger i Malmö. NSP anställde en ny chef för restaurangen. De anställda blev då tillsagda att stämpla ut vid måltidsuppehåll och toalettbesök. Ronja Åkerberg, Martina Ljungberg, Johanna Israelsson och Ahmad Al-Alawi trivdes bra på jobbet fram till våren 2009.
– Den nya chefen tvingade oss att stämpla ut vid toabesök och kortare raster, stämningen blev dålig, säger Ronja Åkerberg som också tycker att cheferna hade en allmänt dålig attityd till de anställda.
Hon hade jobbat i drygt fyra år på samma restaurang och jobbar inte kvar i dag, men är orolig för dem som nu blir nyanställda.
– Många är unga och det är kanske deras första jobb. De vet inte vilka rättigheter de har och kan tro att det är så på alla arbetsplatser. Det är tydligt att de vill utnyttja unga människor, säger Ronja.

Ahmad Al-Alawi blev sjuk av stämningen på jobbet.
– När man behövde kissa sa de nej, då förlorar vi pengar, du måste stämpla ut, säger Ahmad.
Han upplevde att stressen blev omänskligt stor på grund av underbemanning. Sedan april förra året har fler än tjugo personer slutat.

Martina Ljungberg berättar att de inte tilläts prata med varandra på jobbet.
– Vi fick inte prata med varandra om det inte gällde Burger King. Det gjorde att det blev väldigt dålig stämning. Folk mådde dåligt och vi blev behandlade som slavar, säger Martina.
När hon och hennes arbetskompisar kontaktade facket blev de upplysta om att de fått fel ob. Syftet med det felaktiga ob-tillägget och med att de tvingades stämpla ut tycker hon är glasklart.
– Det var för att spara pengar.

Martina och hennes kollegor jobbar nu på en annan restaurang. Där är stämningen god och de trivs bra.
Johanna Israelsson var 19 år när hon började på Mobilia.
– På slutet flyttade de ner mig från deltidare till extra för att spara pengar. Deltidare och heltidare kostar ju mer, säger Johanna.
Hon är inte avskräckt från att jobba på snabbmatsrestauranger.
– Men jag kommer att undvika NSP, säger hon.
Ronja Åkerberg instämmer:
– Hade det varit min första chef och om jag varit nyanställd hade jag kunnat bli avskräckt från att jobba i branschen.

– Självklart är det fel att uppmana de anställda att stämpla ut. Det är ett brott mot kollektivavtalet, säger Suzanne Jensinger, ombudsman på HRF i Skåne.
Hon är övertygad om att tvånget att stämpla ut har varit omfattande och att det funnits på alla NSP:s restauranger.
De ungdomar hon har träffat vittnar alla om att de fått order om att finnas till hands ombytta och klara.
– Sedan har de fått sitta ombytta i flera timmar, men de fick inte gå ifrån arbetsplatsen under denna tid och de fick inte heller betalt.

I dag har Suzanne Jensinger träffat NSP för förhandling. Hon har suttit hela dagen och gått igenom ob-ersättning och utstämplingar.
– Vi blev inte klara och har därför bokat en ny dag för förhandling. Men jag kan redan nu säga att jag kommer att begära ekonomisk ersättning och ekonomiskt skadestånd för flera medlemmar. Jag kommer också att kräva skadestånd för brott mot kollektivavtalet.
NSP har bett om att få återkomma med uppgifter om hur det ser ut med utstämplingar på en annan restaurang i Lund.
– Vid nästa förhandling kommer jag att se om de har samma problem där också. Enligt de uppgifter jag har från medlemmar är det så. Det ser jag allvarligt på.

Fakta NSP

  • NSP driver i dag 43 Burger King-restauranger.
  • Flera olika franschisetagare driver Burger King-restauranger i Malmö. NSP är störst med sex restauranger.
  • Under 2009 ökade NSP:s omsättning med drygt fem procent.
  • Under 2010 ska NSP satsa på personalutveckling. Samtidigt ska restaurangerna renodla sin verksamhet för att uppnå ett bättre reslutat än 2009.

 Källa: NSP:s Bokslutskommuniké 2009

Normal.dotm 0 0 1 59 326 HRF 5 1 414 12.0 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter Nöjesparker

Grönan anställer 1 100

I dagarna kommer Gröna Lund i Stockholm att skriva under runt 1 100 anställningsavtal för säsongsjobbare. ”Nu kommer vi att göra många glada”, säger Magnus Widell, vd på Gröna Lund.

Publicerad 17 maj 2021 Kommentera
Grönan anställer 1 100
Från den 1 juni lättas restriktionerna och nöjesparkerna kan öppna. Det betyder jobb för 1 100 personer på Gröna Lund, berättar vd Magnus Widell. Foto: Colourbox, Frans Hällqvist

Det har varit en lång väntan för nöjesparker, som har tvingats hålla stängt i mer än ett år. I förra veckan kom beskedet att de får öppna den 1 juni, med viss begränsning.
– Vi är lättade och glada. Vi har levt med ganska mycket besvikelse under så lång tid, säger Magnus Widell.

För nöjesparker gäller att de får ta in en besökare per 20 kvadratmeter. Det betyder för Gröna Lunds del att de kan ta in 3 100 personer samtidigt. För att maxa antalet besökare kommer man att erbjuda förmiddags- eller eftermiddagspass.
– Om vi får den beläggningen som restriktionerna tillåter så kommer vi att gå runt. Men det ger oss inte utrymme att investera i nytt, säger Magnus Widell.

Det är många säsongsjobbare som har levt med osäkerhet kring om de ska få jobba i sommar eller inte. För 1 100 personer som kommer att anställas på Gröna Lund är inkomsterna i sommar säkrade.

I nuläget känner jag ingen oro över att vi inte får ihop tillräckligt med personal.

– Det har varit en väldigt stor oro, och det finns folk som har hoppat av. I nuläget känner jag ingen oro över att vi inte får ihop tillräckligt med personal. Det som kan bli problematiskt, inte bara för oss, det är på kocksidan, säger Magnus Widell.

Även om man är lättad över att restriktionerna anpassas den 1 juni så lever besvikelsen över hur nöjesparkernas verksamhet hanterats kvar.
– Vi är de enda parkerna i Europa som inte fått hålla öppet. Jag tycker att man har använt oss som symbolpolitik, som ett bevis på att man tar pandemin på allvar, säger Magnus Widell.

Ingår i temat: Coronakrisen 133 artiklar

Alla artiklar i temat (130 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter restriktioner

Senare stängning skjuts fram

I dag meddelade regeringen och Folkhälsomyndigheten att de begränsningar som nu gäller kommer att förlängas till den 1 juni. Det innebär att restaurangernas stängning ligger kvar på 20.30 i ytterligare ett par veckor.  

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Senare stängning skjuts fram
Ingen alkoholservering efter 20, och stängning 20.30. Restriktionerna gäller fortsatt och fram till 1 juni. Foto: Mostphotos

Många hade hoppats att den 17 maj skulle vara dagen som restriktionerna lättades något. Så blir inte fallet.

– Vi är inte där än, sade statsminister Stefan Löfven på en presskonferens.

Enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten ligger smittspridningen fortsatt på för hög nivå, även om det finns positiva tecken. Trycket på vården är högt, och regionerna har uttryckt önskemål om att inte gå för fort fram med lättnader.

– Vi hade hoppats på en lättnad, framför allt av öppettiderna på restauranger, eftersom vi vet att de hade klarat av det. Men myndigheterna gjorde en annan bedömning, säger Malin Ackholt, Hotell- och restaurangfackets ordförande.

Från den 1 juni kommer däremot restriktionerna att justeras. Då förlängs de begränsade öppettiderna för restauranger till 22.30.

Samma datum kommer nöjesparkerna att kunna öppna upp, med en begränsning på en person per 20 kvadratmeter. För Gröna Lunds del innebär det att man kan ta emot max 3 100 gäster samtidigt, en femtedel av det normala antalet besökare.

– Det känns helt fantastiskt att vi nu äntligen får slå upp portarna, efter 1,5 år av nedstängning, säger Gröna Lunds vd Magnus Widell i ett pressmeddelande.

Ingår i temat: Coronakrisen 133 artiklar

Alla artiklar i temat (130 till)
Ur temat Coronakrisen
Nyheter bokning

Scandic blir vaccinmottagning

Scandic öppnar upp för vaccinering mot covid-19 i sina lokaler. Hos Scandic Swania i Trollhättan blir en konferenslokal från i dag plats för massvaccinering. Jättebra, tycker Merlita Andersson som arbetar i housekeeping.

Publicerad 12 maj 2021 Kommentera
Scandic blir vaccinmottagning
En lokal hos Scandic Swania används för vaccinering. Foto: Scandic

 Hotelldirektör Charlotta Sandblom berättar att det var vårdföretaget Kry som kontaktade dem för en visning av lokalerna.
– De kände till vårt Stay safe-arbete och vi har en konferenslokal i markplan med separat entré direkt utifrån.

Charlotta Sandblom tvekade inte att upplåta lokalerna för vaccinering.
– Det är klart att vi funderade på hur det här skulle påverka personal och gäster, men det är friska personer som kommer och det är jätteroligt i dessa tider att få bokningar. Samtidigt bidrar vi till samhällsnyttan.

Swania är ett av flera Scandic som tillfrågats om vaccinering i sina lokaler, säger Charlotta Sandblom.
– Våra hotell ligger ofta stadsnära och har bra lokaler.

Merlita Andersson. Foto: Privat

Housekeeping på Scandic Swania kommer att sköta den dagliga städningen. Kry ansvarar själva för all hantering och städning av den medicinska utrustningen.

Merlita Andersson som arbetar i housekeeping har varit med och förberett lokalen inför vaccineringarna.

– Vi har städat så att allt ska vara klart tills de kommer med sina saker för vaccineringen. Det här är jättebra, bra att fylla huset, säger hon.

Ingår i temat: Coronakrisen 133 artiklar

Alla artiklar i temat (130 till)
Fråga om jobbet.
105
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här