Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök

HRF kräver skadestånd av företaget NSP för brott mot kollektivavtalet. Anställda på en Burger King-restaurang i Malmö har uppmanats att stämpla ut vid toabesök, måltidsuppehåll och raster. Ibland har de suttit ombytta i flera timmar utan ersättning. Enligt ombudsman Suzanne Jensinger har HRF-medlemmar från andra restauranger blivit behandlade på samma sätt.

Publicerad 29 mars 2010
Anställda uppmanades stämpla ut för toabesök
Johanna Israelsson, Ronja Åkerberg och Martina Ljungberg är några av de före detta anställda på Burger King Mobilia. Nu driver HRF deras ärenden. Foto: Peter Kroon
inlinebild
Suzanne Jensinger, HRF-ombudsman i Skåne.

Allt började då Burger King-restaurangen Mobilia togs över av Nordic Service Partners, NSP, som äger sex restauranger i Malmö. NSP anställde en ny chef för restaurangen. De anställda blev då tillsagda att stämpla ut vid måltidsuppehåll och toalettbesök. Ronja Åkerberg, Martina Ljungberg, Johanna Israelsson och Ahmad Al-Alawi trivdes bra på jobbet fram till våren 2009.
– Den nya chefen tvingade oss att stämpla ut vid toabesök och kortare raster, stämningen blev dålig, säger Ronja Åkerberg som också tycker att cheferna hade en allmänt dålig attityd till de anställda.
Hon hade jobbat i drygt fyra år på samma restaurang och jobbar inte kvar i dag, men är orolig för dem som nu blir nyanställda.
– Många är unga och det är kanske deras första jobb. De vet inte vilka rättigheter de har och kan tro att det är så på alla arbetsplatser. Det är tydligt att de vill utnyttja unga människor, säger Ronja.

Ahmad Al-Alawi blev sjuk av stämningen på jobbet.
– När man behövde kissa sa de nej, då förlorar vi pengar, du måste stämpla ut, säger Ahmad.
Han upplevde att stressen blev omänskligt stor på grund av underbemanning. Sedan april förra året har fler än tjugo personer slutat.

Martina Ljungberg berättar att de inte tilläts prata med varandra på jobbet.
– Vi fick inte prata med varandra om det inte gällde Burger King. Det gjorde att det blev väldigt dålig stämning. Folk mådde dåligt och vi blev behandlade som slavar, säger Martina.
När hon och hennes arbetskompisar kontaktade facket blev de upplysta om att de fått fel ob. Syftet med det felaktiga ob-tillägget och med att de tvingades stämpla ut tycker hon är glasklart.
– Det var för att spara pengar.

Martina och hennes kollegor jobbar nu på en annan restaurang. Där är stämningen god och de trivs bra.
Johanna Israelsson var 19 år när hon började på Mobilia.
– På slutet flyttade de ner mig från deltidare till extra för att spara pengar. Deltidare och heltidare kostar ju mer, säger Johanna.
Hon är inte avskräckt från att jobba på snabbmatsrestauranger.
– Men jag kommer att undvika NSP, säger hon.
Ronja Åkerberg instämmer:
– Hade det varit min första chef och om jag varit nyanställd hade jag kunnat bli avskräckt från att jobba i branschen.

– Självklart är det fel att uppmana de anställda att stämpla ut. Det är ett brott mot kollektivavtalet, säger Suzanne Jensinger, ombudsman på HRF i Skåne.
Hon är övertygad om att tvånget att stämpla ut har varit omfattande och att det funnits på alla NSP:s restauranger.
De ungdomar hon har träffat vittnar alla om att de fått order om att finnas till hands ombytta och klara.
– Sedan har de fått sitta ombytta i flera timmar, men de fick inte gå ifrån arbetsplatsen under denna tid och de fick inte heller betalt.

I dag har Suzanne Jensinger träffat NSP för förhandling. Hon har suttit hela dagen och gått igenom ob-ersättning och utstämplingar.
– Vi blev inte klara och har därför bokat en ny dag för förhandling. Men jag kan redan nu säga att jag kommer att begära ekonomisk ersättning och ekonomiskt skadestånd för flera medlemmar. Jag kommer också att kräva skadestånd för brott mot kollektivavtalet.
NSP har bett om att få återkomma med uppgifter om hur det ser ut med utstämplingar på en annan restaurang i Lund.
– Vid nästa förhandling kommer jag att se om de har samma problem där också. Enligt de uppgifter jag har från medlemmar är det så. Det ser jag allvarligt på.

Fakta NSP

  • NSP driver i dag 43 Burger King-restauranger.
  • Flera olika franschisetagare driver Burger King-restauranger i Malmö. NSP är störst med sex restauranger.
  • Under 2009 ökade NSP:s omsättning med drygt fem procent.
  • Under 2010 ska NSP satsa på personalutveckling. Samtidigt ska restaurangerna renodla sin verksamhet för att uppnå ett bättre reslutat än 2009.

 Källa: NSP:s Bokslutskommuniké 2009

Normal.dotm 0 0 1 59 326 HRF 5 1 414 12.0 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Nyheter konkurs

Här fortsätter konkurserna att öka

Konkurserna sjunker i de flesta branscher – men inte bland restauranger. Där ökade konkurserna med 48 procent i februari, jämfört med februari 2020. Det visar statistik från UC.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Här fortsätter konkurserna att öka
Förra året var ett krisår i restaurangbranschen. Nu verkar det som att konkurserna fortsätter att öka även i år. Foto: Colourbox
Richard Damberg. Foto: UC

Under krisåret 2020 gick nästan 700 svenska restauranger i konkurs, runt 200 fler än året innan. Och ännu har ökningen inte stannat upp, visar ny konkursstatistik.

– Restaurangbranschen är den enda branschen där konkurserna ökar jämfört med februari 2020, från 29 till 43. Det lär tyvärr inte blir bättre när kaféer och restauranger från och med i dag omfattas av nya, hårdare restriktioner, säger Richard Damberg, ekonom på kreditupplysningsföretaget UC.

Statistiken visar att konkurserna i landet sjönk med nästan 20 procent i februari, jämfört med samma månad 2020. Men restaurangbranschen går mot strömmen. Där steg i stället konkurserna med 48 procent.

Hittills i år har 102 restaurangföretag satts i konkurs. Det är en ökning med 26 procent jämfört med samma period förra året.

– De branscher som har drabbats hårdast av pandemin kommer att ha det fortsatt tufft ett tag till, men när väl vaccineringarna kommer i gång står hushållen redo att spendera pengar på restaurang, nöjen och upplevelser. I de branscherna är det relativt lätt att återanställa personal och startsträckan blir kort, säger Richard Damberg.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här