Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Usla villkor för hitlurade thailändare

De lockades med löften om välbetalda kockjobb. Men väl här väntade långa pass till usel lön. HRF har nu hjälpt dem att få ut en del av sina pengar.

Publicerad 24 augusti 2009
Usla villkor för
hitlurade thailändare
Othong och Charanya fick sammanlagt över 100 000 kronor i olika ersättningar efter att HRF gått in och hjälpt dem. Foto: Lisa Castilla.

Othong och Charanya drev en egen restaurang i Thailand när de en dag blev uppsökta av en man som erbjöd dem jobb och logi i Sverige.
– Han sade att vi skulle tjäna bra pengar här, och vi ville skaffa ett startkapital till en större rörelse så vi tackade ja till att stanna två år, säger Othong.
Paret kom till en restaurang i en liten ort i västsverige i april. Ganska snart förstod de att villkoren inte stämde. Lönen visade sig vara betydligt lägre än vad som sagts, knappt hälften.
– Sen var det arbetssituationen. Arbetstiden var helt oreglerad och vi arbetade 14 – 15 timmar om dygnet, nästan varje dag. På en månad hade jag arbetat 430 timmar, säger Othong.

Arbetsgivaren, som själv var thailändare, behandlade dem ofta illa, fortsätter han.
– Han var ofta berusad och letade efter fel i allt vi gjorde.
Efter en månad krävde ägaren att paret skulle börja arbeta ännu mer. Då fick de nog.
– Vi sade att det inte var möjligt. Då blev han arg och slängde ut oss. Efter det fick vi inte komma tillbaka.
Hemlösa och utan jobb fick de snart kontakt med en annan thailändsk restaurangägare. Med hjälp av henne vände de sig till Hotell- och restaurangfacket.

Pelle Brandt, ombudsman på HRF Väst, har drivit deras fall.
– Jag blev inte förvånad för jag har haft en hel del ärenden på den restaurangen, säger han.
Pelle Brandt har haft flera möten med arbetsgivaren där denne presenterar en helt annan version. Bland annat menar han att Othong och Charanya arbetat långa arbetspass på eget bevåg.
– Han säger att de har jobbat hela dagarna eftersom de inte känner någon eller har något annat att göra, säger Pelle Brandt.

I slutet av juni kom arbets­givaren och paret överens om en förlikning. Othong och Charanya fick sammanlagt över 100 000 kronor i olika ersättningar.
De tycker att det är skönt att ha fått upprättelse, men de tror att de inte är ensamma om att råka ut för samma sak.
– Men nu vill vi se framåt. Vi hoppas att vi ska få nya jobb så att vi kan jobba igen så länge vårt tillstånd räcker, säger Othong.
Othong och Charanya har egentligen andra namn.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här