Nyheter brandsäkerhet

Uppdrag: brandsäkra Scandic

Hotellbränder är vanliga. Men Scandic satsar på att göra dem mer ovanliga. Kedjans alla hotell ska brandcertifieras. – Alla arbetsgivare måste ta tag i brandskyddet, säger skyddsombudet Karl-Erik Andersson.

Publicerad 1 mars 2018
Uppdrag: brandsäkra Scandic
Skyddsombudet Karl-Erik Andersson jobbar heltid med brandsäkerheten på Scandics hotell. Foto: Mats Samuelsson
Karl-Erik Andersson brandcertifiering
Karl-Erik Andersson.

Bastuagg­regat, fritöser och tekniska fel, det finns många brandrisker på ett hotell. Var tredje dag rycker räddningstjänsten ut till en hotell­brand i Sverige. Ändå är det bara en bråkdel av hotellen i landet som valt att genomgå en brandcertifiering.
Men det finns positiva exempel, som Scandic. De är den enda hotell­kedjan som satsar på att certifiera alla sina hotell i Sverige. Målet är att ­arbetet ska vara klart innan 2019.

Karl-Erik Andersson är skyddsombud för Hotell- och res­taurang­facket på Scandic i Växjö. Nu arbetar han på heltid med att resa runt till Scandics alla hotell för att åtgärda brandrisker.
– Det finns mycket att tänka på, och det krävs att man lägger tid och resurser på brandsäkerheten. Det är något som arbetsgivarna bara måste ta tag i, både för gästernas och personalens säkerhet, säger han.

Tre fakta om certifieringen

  • Brandcertifieringen heter »Brandskyddat hotell«.
  • Den har tagits fram av Brandskyddsföreningen och Visita i dialog med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
  • Certifieringen utgörs av 65 punkter som bland annat inkluderar utbildning för personalen, besiktning av utrymningslarm och kontroll av rutiner.

I en certifiering ingår allt från krav på regelbunden  utbildning för personalen till att brandlarm och utrymningsvägar ska fungera.
De som låtit brand­certifiera sitt hotell kan vara säkra på att hotellet lever upp till alla lagar och regler som finns kring brandsäkerhet.

Av Scandics drygt 50 hotell som har certifierats är det hittills bara ett som klarade genomgången utan att behöva åtgärda något.

Peter Claeson
Peter Claeson. Foto: Peter Knutson

Det berättar Peter Claeson som är säkerhetschef på Scandic. Han menar att det säger något om brandsäkerheten på Sveriges hotell i stort.
– Att bara ett av våra hotell var helt felfria innan certifieringen tecknar en tydlig bild av situationen i branschen. Vi tycker ändå att vi är starka inom brandsäkerhet, men på nästan alla våra hotell har det funnits saker som vi behövt förbättra, säger Peter Claeson.

Våren 2016 brann det på Scandic Sege­vång i Malmö. Hotellet var just då inne i processen att brandcertifiera sig. Gästerna evakuerades snabbt och ingen kom till skada.
– Hanteringen av branden blev ett tydligt kvitto på hur viktigt det här är. Alla rutiner satt, personalen visste exakt vad de skulle göra. Så måste det vara på alla våra hotell, dygnet runt, säger Peter Claeson.

Fram till 2004 hade kommunerna ansvar för att kontrollera brandskyddet på hotell. Men i dag ligger ansvaret på byggnadens ägare eller den som driver verksamheten.
Karl-Erik Andersson tycker att det är problematiskt att så få hotell väljer att genomgå en certifiering.
– Som skyddsombud ser jag det som en jätteviktig fråga. Om du som anställd inte fått information om hur brandsäkerheten fungerar på din arbetsplats ska du kontakta ledningen direkt. Du måste känna dig trygg med hur du ska agera vid en brand.

Fråga om jobbet.
108
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här