Nyheter brandsäkerhet

Uppdrag: brandsäkra Scandic

Hotellbränder är vanliga. Men Scandic satsar på att göra dem mer ovanliga. Kedjans alla hotell ska brandcertifieras. – Alla arbetsgivare måste ta tag i brandskyddet, säger skyddsombudet Karl-Erik Andersson.

Publicerad 1 mars 2018
Uppdrag: brandsäkra Scandic
Skyddsombudet Karl-Erik Andersson jobbar heltid med brandsäkerheten på Scandics hotell. Foto: Mats Samuelsson
Karl-Erik Andersson brandcertifiering
Karl-Erik Andersson.

Bastuagg­regat, fritöser och tekniska fel, det finns många brandrisker på ett hotell. Var tredje dag rycker räddningstjänsten ut till en hotell­brand i Sverige. Ändå är det bara en bråkdel av hotellen i landet som valt att genomgå en brandcertifiering.
Men det finns positiva exempel, som Scandic. De är den enda hotell­kedjan som satsar på att certifiera alla sina hotell i Sverige. Målet är att ­arbetet ska vara klart innan 2019.

Karl-Erik Andersson är skyddsombud för Hotell- och res­taurang­facket på Scandic i Växjö. Nu arbetar han på heltid med att resa runt till Scandics alla hotell för att åtgärda brandrisker.
– Det finns mycket att tänka på, och det krävs att man lägger tid och resurser på brandsäkerheten. Det är något som arbetsgivarna bara måste ta tag i, både för gästernas och personalens säkerhet, säger han.

Tre fakta om certifieringen

  • Brandcertifieringen heter »Brandskyddat hotell«.
  • Den har tagits fram av Brandskyddsföreningen och Visita i dialog med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
  • Certifieringen utgörs av 65 punkter som bland annat inkluderar utbildning för personalen, besiktning av utrymningslarm och kontroll av rutiner.

I en certifiering ingår allt från krav på regelbunden  utbildning för personalen till att brandlarm och utrymningsvägar ska fungera.
De som låtit brand­certifiera sitt hotell kan vara säkra på att hotellet lever upp till alla lagar och regler som finns kring brandsäkerhet.

Av Scandics drygt 50 hotell som har certifierats är det hittills bara ett som klarade genomgången utan att behöva åtgärda något.

Peter Claeson
Peter Claeson. Foto: Peter Knutson

Det berättar Peter Claeson som är säkerhetschef på Scandic. Han menar att det säger något om brandsäkerheten på Sveriges hotell i stort.
– Att bara ett av våra hotell var helt felfria innan certifieringen tecknar en tydlig bild av situationen i branschen. Vi tycker ändå att vi är starka inom brandsäkerhet, men på nästan alla våra hotell har det funnits saker som vi behövt förbättra, säger Peter Claeson.

Våren 2016 brann det på Scandic Sege­vång i Malmö. Hotellet var just då inne i processen att brandcertifiera sig. Gästerna evakuerades snabbt och ingen kom till skada.
– Hanteringen av branden blev ett tydligt kvitto på hur viktigt det här är. Alla rutiner satt, personalen visste exakt vad de skulle göra. Så måste det vara på alla våra hotell, dygnet runt, säger Peter Claeson.

Fram till 2004 hade kommunerna ansvar för att kontrollera brandskyddet på hotell. Men i dag ligger ansvaret på byggnadens ägare eller den som driver verksamheten.
Karl-Erik Andersson tycker att det är problematiskt att så få hotell väljer att genomgå en certifiering.
– Som skyddsombud ser jag det som en jätteviktig fråga. Om du som anställd inte fått information om hur brandsäkerheten fungerar på din arbetsplats ska du kontakta ledningen direkt. Du måste känna dig trygg med hur du ska agera vid en brand.

Nyheter UTBILDNING

Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta

Hotell- och restaurangbranschen är först ut när anställda i Sverige ska få lära sig att minska energiförbrukningen.

Publicerad 21 september 2018 Kommentera
Så ska branschens anställda bli mer klimatsmarta
Energimyndigheten drar igång en webbutbildning för anställda i hotell- och restaurangbranschen. Foto: Istockphoto

Ett av Energimyndighetens uppdrag är att förmedla kunskap om hur företag kan minska sin energianvändning. I ett nytt projekt samarbetar man med arbetsgivarorganisationer för att skapa medvetenhet i tio branscher. Först ut att erbjudas en webbkurs är de som jobbar på hotell och restauranger.

– Det går åt mycket energi i de här verksamheterna. Vi har sett att det finns god potential att effektivisera och jobba för mindre klimatpåverkan, säger Erika Brokvist, projektledare på Energimyndigheten.

Hon menar att hotell- och restaurangbranschen har stora möjligheter att spara energi på bland annat belysning, ventilation, utrustning och rutiner i arbetet.
Tanken är att anställda, när de får möjlighet, ska gå webbkursen som tar 30-40 minuter.

– Här är det viktigt att arbetsgivaren signalerar att man vill att de anställda ska gå, och ger möjlighet till det. I längden lönar det sig för företagen, eftersom man också sparar pengar. Det är verkligen en win-win för företag och klimat.

Webbkursen lanseras på måndag, den 24 september.

Nyheter Avtal

Brutet avtal förbryllar facket

Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet med LO och PTK om hur försäkringsinformationen ska finansieras. En del av en översyn, säger Svenskt Näringsliv. Märkligt, säger LO.

Publicerad 19 september 2018 Kommentera
Brutet avtal förbryllar facket
Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalet om informationsmedel med LO och PTK. Foto: Mostphotos
Peter Jeppsson
Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv

Sedan 1978 har LO, PTK och Svenskt Näringsliv varit överens om hur informationen kring de kollektivavtalade försäkringarna ska bekostas. Men nu är verksamhetens framtid oviss. I somras sade Svenskt Näringsliv upp avtalet, och begärde förhandling. Anledningen är att man vill göra en översyn, säger Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv.
– Det kanske går att göra mer effektivt, mot bakgrund av ny informationsteknik. Det kan också finnas en överlappning i vad parterna gör och vad försäkringsbolagen gör.

I år använder LO-förbunden inom privat sektor nästan 150 miljoner kronor i informationsmedel. Pengarna går framför allt till att utbilda försäkringsinformatörer. Hotell- och restaurangfackets del av summan är runt en miljon kronor. Per Persson, avtalssekreterare på HRF, ser Svenskt Näringslivs agerande som en krigsförklaring.
– Jag har svårt att se det som något annat. Vill man bara effektivisera saker hade man kunnat föra en konstruktiv dialog, säger han.

Renée Andersson, utredare på LO.

Renée Andersson är utredare inom försäkringsfrågor på LO. Hon tycker att uppsägningen är lite märklig.
– I våra övriga avtalsförhandlingar brukar det ju gå till så att man skickar en förhandlingsframställan. Sedan, om man inte lyckas komma överens, då kan man överväga att säga upp avtalet. Det är det normala förfarandet.
Hon tycker också att det är konstigt att Svenskt Näringsliv inte tagit upp frågan tidigare.
– Om man har något som man tycker är problematiskt brukar man ofta lyfta det med sin motpart i andra sammanhang.

Enligt Peter Jeppsson beror uppsägningen på att man bedömer att det är bättre att börja om från början med en grundlig genomgång. Han tillbakavisar att det skulle röra sig om någon form av krigsförklaring.
– Nej, verkligen inte. Vi har gemensamma intressen av att det här funkar på ett bra sätt. Att alla, både anställda och arbetsgivare, vet vad som gäller. Det är jätteviktigt.

Fakta: Avtalet om informationsmedel

Avtalet tecknades 1978 mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Det handlar om att tillsammans finansiera arbetet med information om de gemensamma
pensions- och försäkringsavtalen.

LO har inte ännu svarat på Svenskt Näringslivs förhandlingsframställan. Skulle parterna inte komma överens om ett nytt avtal faller informationsansvaret på försäkringsbolagen, säger Renée Andersson.
Det skulle innebära stora svårigheter eftersom Afa Försäkring, som sköter de flesta av de kollektivavtalade försäkringarna, inte vet vilka försäkringstagarna är. De får informationen först när en anmälan är gjord.
– Det är ju anledningen till den här överenskommelsen från början. Det är klart att man blir fundersam över hur Svenskt Näringsliv har tänkt sig att lösa det här gemensamma problemet, säger hon.

Nyheter TÄVLING

Hon blev årets kvinnliga sommelier

Hanna Eriksson tog hem förstaplatsen och hennes kollega, debutanten Sofia Johansson, hamnade på andra plats när årets kvinnliga sommelier utsågs i går.

Publicerad 18 september 2018 Kommentera
Hon blev årets kvinnliga sommelier
Hanna Eriksson, flankerad av Sofia Johansson och Victoria Andersson, vann Lily Bollinger Award.

Grattis!
Tack! Det känns jätteroligt, jag är verkligen glad.

Berätta om tävlingen.
Den pågick i två dagar. Första dagen var det teoriprov plus vinprovning, och i går hade vi sista momentet på scen framför folk. Då var det bland annat vinprovning där vi skulle bestämma ålder på vin i rätt ordning. Både jag och min kollega satte alla viner. Sedan fick vi se bilder på olika saker som har med vin att göra, som druvor och maträtter och skulle skriva på en whiteboard vad vi såg. Till sist fick vi hälla upp en flaska champagne i tolv glas så jämnt som möjligt.
– Det var jätteroligt, men svårt. Men det är en tävling så det ska vara utmanande.

Hanna Eriksson.

Du och Sofia sade innan att ni ville ta hem segern till Umeå. Så blev det!
Ja, det är verkligen superkul att vi kom etta och tvåa. Det gynnar både oss och Köksbaren.

Får ni löneförhöjning nu?
Det vet man aldrig. Jag är nöjd med min arbetsplats så det är inte avgörande för mig.

Men man kanske kommer att rycka i dig från andra håll nu?
Jag trivs så bra i Umeå, och jag har hus, katt och man, så jag är svårövertalad.

Är du nöjd nu eller finns det mer du vill uppnå?
Jag vill verkligen mer! Man blir aldrig klar. Jag skulle vilja utbilda mig mer inom sommelieryrket. Och så vore kul med SM, men först ska jag landa och njuta av det här.

Hur har ni firat?
Våra ägare Peter och Jakob tog med sig ett helt gäng från restaurangen som var här och hejade på oss, så vi var ute och åt i går och i dag har firandet fortsatt.

Du låter hes – är det på grund av firandet?
Haha … nej. Jag fick en förkylning i natt med ont i halsen. Jag är bara glad att den inte kom tidigare.

Fråga om jobbet.
141
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- & Restaurangbranschen.

Varje vecka. Direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här