Nyheter arbetsmiljö

Strippklubb ville ha HRF-avtal

Strippklubben Chat Noir i Göteborg ville teckna kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket men fick nobben. Nu kan klubben få hålla stängt nattetid, efter beslut från Arbetsmiljöverket.

Publicerad 26 april 2019
Strippklubb ville ha HRF-avtal
Nattklubben Chat Noir i Göteborg kan få stänga vid midnatt eftersom de saknar kollektivavtal eller dispens för nattarbete. Foto: Hitta.se/Colourbox
Martin Wennerström. Foto: Arbetsmiljöverket

Turerna kring strippklubben Chat Noir i Göteborg har pågått sedan september förra året. Då gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion på klubben och konstaterade en rad brister i den fysiska arbetsmiljön. Inspektörerna noterade även att klubbens anställda arbetade natt, utan att omfattas av ett kollektivavtal eller dispens. Det är ett brott mot arbetstidslagen. För att Chat Noir skulle få fortsätta med nattöppet ställde Arbetsmiljöverket krav.
– Vi krävde att de skulle teckna kollektivavtal, alternativt att de skulle ansöka om dispens för nattarbete, säger Martin Wennerström, sektionschef på Arbetsmiljöverket.

Om så inte skedde riskerade ägarna böter på 950 000 kronor. Detta fick ägarna bakom Chat Noir att agera. Man ansökte om dispens hos Arbetsmiljöverket för nattarbete för klubbens serveringspersonal och entrévärdar. Dansarna är, enligt ägarna, egenföretagare och skulle därför inte omfattas. Enligt ägarna var anledningen till dispensen att allmänheten har behov av verksamheten, något som de menar syns på kundtillströmningen.

Fakta: Nattarbete

Arbetstidslagen reglerar hur arbete får förläggas över dygnet. Där står att arbete som regel inte får pågå mellan midnatt och 05:00, förutom i fall där detta är särskilt motiverat. Det kan till exempel handla om djurskötsel, sjukvård eller industriprocesser som inte kan avbrytas. Det får också göras undantag från lagen genom överenskommelser i kollektivavtal som godkänts av en central arbetstagarorganisation.

Företaget kontaktade även Hotell- och restaurangfacket för att teckna kollektivavtal. Men förbundet sade nej.
– Anledningen är att deras huvudsakliga verksamhet är dans och striptease. Det är inte vårt verksamhetsområde, säger HRF:s avtalssekreterare Per Persson.

Inte heller arbetsgivarorganisationen Visita ville ta emot företaget som medlemmar.

I februari avslog Arbetsmiljöverket klubbens ansökan om dispens.
– Vi anser inte att det här är en verksamhet som kräver ett undantag från reglerna, säger Martin Wennerström på Arbetsmiljöverket.

Då överklagade Chat Noir till Förvaltningsrätten. Klubbens ägare menar att Arbetsmiljöverket ställt kravet mot fel bolag. Arbetsmiljöverket håller inte med.
– Vi menar bland annat att det var det bolaget som vi riktat beslutet mot som ansökte om dispens. Det verkar vara en efterhandskonstruktion, säger Martin Wennerström.

Under tiden som Förvaltningsrätten behandlar Chat Noirs överklagan ligger ärendet på is. Om rätten skulle välja att avslå strippklubbens överklagande kommer Arbetsmiljöverket agera, berättar Martin Wennerström.
– Då kommer vi att följa upp att de har gjort det vi ställt krav på. Vi kommer att bli tvungna att kontrollera dem på natten. Kommer vi på dem med att jobba natt blir vi tvungna att gå på vitesutdömande. Då blir det en domstolsfråga.

Hur ärendet utvecklas kan komma att få konsekvenser för andra nattöppna strippklubbar, säger Martin Wennerström.
– Ja, så är det ju.

Nyheter hotellstäd

Oro för framtiden på Scandic

I början av maj drog Scandic ner på städningen på alla sina svenska hotell. Nu börjar konsekvenserna märkas, och anställda oroar sig för framtiden.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Oro för framtiden på Scandic
Personalen börjar nu märka av effekterna av de nya rutinerna för städning som Scandic införde i början av maj. Foto: Micke Pettersson/Mostphotos
Marianne Sundelius. Foto: Scandic Hotels

Alla Scandics svenska hotell har nu börjat med de nya städrutinerna som infördes i början av maj. De innebär att rum där gästen bor över, så kallade stanna-rum, bara städas om gästen ber om det. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparing. Reaktionerna bland personalen är blandade. En del menar att rutinerna inte märkts av så mycket än, medan flera berättar att rummen är kraftigt nedsmutsade när det är dags för avresa. Många vittnar också om att gäster som inte beställt städning ändå ber städpersonalen om saker.
– Vi har märkt att städerskorna blir haffade i korridoren av gäster inte begärt städning, men ändå vill ha nytt toapapper eller nya handdukar eller få papperskorgen bytt. Det börjar komma mer och mer, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet inom Scandic.

Enligt uppgift till Hotellrevyn har hotellen fått anvisningar att vänta till början av juni innan man gör ändringar i schemaläggning eller bemanning. Detta har inte följts på alla håll, säger Susanne Bali, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.
– Tanken har varit att man under perioden ska gå på samma bemanning även om det är färre rum. Det har väl gått så där.

Där det blir aktuellt med någon form av förändringar i organisationen, som schemaändringar eller uppsägningar ska detta förhandlas. Om det inte sker kan HRF komma att kräva skadestånd för brott mot mbl, säger Susanne Bali.

Susanne Bali. Foto: Jann Lipka/HRF

Hon uppmanar också de förtroendevalda inom Scandic att ta med en ombudsman från sin HRF-avdelning på sådana mbl-förhandlingar.
– Eftersom detta är organisationsförändringar som kan leda till en fråga om las. Då är det bra att ombudsmännen är med hela vägen.

Att detta kommer att leda till färre arbetstimmar inom housekeeping är troligt, säger Marianne Sundelius, ordförande för det fackliga samrådet.
– Vi på landsbygden har fått betydligt färre stanna-rum att städa. Vi har räknat ut att vi kommer att vara övertaliga, att folk kommer att få gå. Det finns en oro.

Detta har hänt

I början av maj införde hotellkedjan Scandic ett nytt hållbarhetskoncept. Detta innebär att rum där gästen bor över inte längre ska städas automatiskt, utan gäster som vill ha rummet städat ska begära detta senast klockan 23 kvällen före. Syftet är, enligt Scandic, miljöbesparingar i form av till exempel mindre vattenanvändning och handdukstvätt.

Scandic menar att det fackliga samrådet inom kedjan på olika sätt varit involverade i processen med att ta fram de nya rutinerna. Men Marianne Sundelius, ordförande för samrådet, håller inte med.
– Vi har inte varit involverade så som de säger. Det stämmer inte. Vi har inte fått komma med input, när vi har ställt frågor har vi inte fått svar och vi har blivit tillsagda att inte prata om det här, säger hon.

Hon får medhåll av ombudsman Susanne Bali.
– Hade vi fått vara med i processen hade vi slagits som tokar, åtminstone om tidsplanen. Det är inte rätt att införa en sådan här sak strax före semestrarna. Det är många som går hem utan att veta hur det ser ut när de kommer tillbaka.

Hotellen ska också göra en risk- och konsekvensanalys av de nya rutinerna. Då bör skyddsombud vara involverade, antingen lokala på arbetsplatsen eller regionala skyddsombud. Hittills har inget av skyddsombuden som Hotellrevyn pratat med fått kallelse att delta i arbetet med en sådan analys.

Läs också:
Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsatser”
Gästen: ”Det slår fel”

Nyheter hotellstäd

Gästen: ”Det slår fel”

Scandic använder miljö som argument för att spara pengar på personalens och gästens bekostnad. Det tycker Georg Frick, avtalskund på Scandic, som nu överväger att sluta bo på kedjan.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Georg Frick. Foto: Privat

– Jag tycker att man ska vara tydlig med vad det handlar om. De gör ju en besparing främst på personalen. Att de låter bli att bädda eller tömma en papperskorg sparar ju inte på miljön.
Det säger Georg Frick, konsult inom HR-frågor och avtalskund på Scandic, som hörde av sig till Hotellrevyn. Han tycker att Scandics nya satsning på mindre städning är märklig.
– Min ingång är denna: om de nu gör en besparing så vad kommer mig som kund till nytta? Inte genom lägre pris i alla fall. Det slår fel, säger han.

Som föreläsare bland annat inom arbetsrätt ser han också andra problem med de nya rutinerna.
– Man får ju bekymmer med att bemanna när gästen kan beställa städning så sent. Då har man en grundbemanning och jag har svårt att tänka mig att man ringer in extra personal.

Georg Frick säger att han använt Scandic under många år och tycker att det är en bra kedja över lag. Men detta får honom att överväga andra alternativ, säger han.
– Ja, jag tycker att signalvärdet påverkas så jag funderar på att byta. Det är jag inte ensam om.

Nyheter hotellstäd

Scandic: ”Det är för tidigt att dra slutsater”

Scandics hållbarhetschef Vanessa Butani skriver i mejl att hon förstår personalens oro men att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Publicerad 24 maj 2019 Kommentera
Vanessa Butani. Foto: Scandic Hotels

Vanessa Butani, hållbarhetschef för Scandic, vill inte bli intervjuad men svarar på frågor över mejl. Hon skriver att hotellen fått tydliga instruktioner om att samverka med de lokala fackrepresentanterna i införandet av de nya städrutinerna.
– Anvisningarna har också angett att innan förändringar i arbetsorganisationen, arbetstider, bemanningsbehov beslutas vid hotellet ska detta förhandlas enligt mbl, skriver hon.

Varje hotell ska nu göra en riskanalys av de nya rutinerna tillsammans med skyddsombud, skriver Vanessa Butani. Men hon svarar inte på frågan om de enskilda hotellen har möjlighet att avstå från de nya rutinerna om analysen skulle komma fram till att de innebar risker för de anställda.

Vanessa Butani skriver att Scandic förstår personalens oro för framtiden, men att det är för tidigt att dra några generella slutsater.
– Vi förstår självklart att man kan vara orolig innan man vet hur det kommer att bli. Det man ska ha med sig är att det är relativt få övernattningar som påverkas, majoriteten av våra gäster stannar bara en natt och vi vet ännu inte hur många av våra gäster som väljer att få sitt rum städat.
Dessutom, skriver hon, kommer kedjan att öka sin kapacitet på många orter.
– Så vi kommer snarare att behöva fler medarbetare på flera av våra hotell framöver.

För tillfället är det bara Scandics svenska hotell som har slutat med städ av stanna-rum. Hur det faller ut avgör om det ska införas även i andra länder, skriver Vanessa Butani.
– Just nu är det här ett initiativ i vår svenska verksamhet och vi kommer att utvärdera resultaten innan vi fattar beslut om övriga marknader.

Fråga om jobbet.
72
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här