Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Stjärnfall över svenska hotell

Nu har även svenska hotell betygsatts med stjärnor. Men flera av de stora kedjorna har valt att stå utanför.

Publicerad 4 december 2003

Sverige har fått stjärnor på hotellen. Hittills har Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, SHR, fått 300 hotell att ansluta sig till klassificeringen. Turistministern Ulrica Messing avtäckte den första stjärnskylten på Rica City Hotel i Stockholm i december och många hotellägare gick därifrån med sina skyltar under armen.

– Systemet i de olika länderna är inte helt jämförbara, men i stort har man utgått från samma värderingar. Vi har valt samma system som danskarna haft i sju år, säger Rikard Bergsten på SHR.
I över 20 år har frågan diskuterats av turistbranschen. Sverige har tillsammans med Finland och Norge varit ensamma i Europa om att sakna ett officiellt system.

– För ett litet hotell som vårt är denna klassificering utmärkt, säger Dan och Björn Collin, ägare till Columbus Hotel på Söder i Stockholm. De har fått tre stjärnor på sin skylt.
Stjärnorna fördelar sig från 1-5. För tre stjärnor krävs tillgång till dator och fax i receptionen. Samtliga rum har privat toalett och badrum. Tv och telefon på rummet. Bemannad reception dagtid. Hiss.

– Internationella besökare ställer krav på att kunna välja hotell efter vägledning genom stjärnmärkning. Vi saknar enstjärniga alternativ så här långt och vi har sex stycken femstjärniga hotell. Fem i Stockholm och ett i Göteborg, säger SHR:s vd Mats Hulth.
Fyra hotellkedjor har valt att ställa sig utanför den här klassificeringen. Det är Scandic, Radisson SAS, Choice och Ibis.

Varför?
– Scandic är inte stjärnmärkt för att vi tycker att vi redan är etablerade i Norden. Klassificeringen ger ingen rättvisa. Ett trestjärnigt hotell i Italien har inte samma standard som ett trestjärnigt hotell i Frankrike, säger Sören Hullberg, regiondirektör på Scandic.

Läs mer
Här kan du se stjärnor: www.hotelsinsweden.com
Svenska hotellgäster ska få se stjärnor. Läs mer här >>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här