Nyheter

Ska kappsegla ”med skräckblandad förtjusning”

Nämen vänta lite …! I morgon beger sig HRF:s förbunds­ordförande Malin Ackholt iväg för att kappsegla över Atlanten.

Publicerad 15 november 2019
Ska kappsegla ”med skräckblandad förtjusning”
Malin Ackholt ska segla över Atlanten, en färd som beräknas ta 17-18 dygn. Foto: Peter Jönsson, Colourbox

När åker du?
– Jag åker från Sverige den 16 november, men starten går först den 24:e, från Las Palmas på Gran Canaria.

Hur länge är ni ute på havet?
– Om allt går som det ska tror jag att vi klarar det på 17–18 dygn. Det är knappt 3 000 distans till målet – Sankta Lucia i Karibien. En distans är 1 852 meter.

Malin Ackholt till sjöss. Foto: Privat

Hur stor är besättningen?
– Vi är åtta stycken, två kvinnor och sex män. Man har ett schema ombord som man följer. Man jobbar sina timmar och sedan är man ledig. De uppgifter som inte handlar om seglingen, som kökstjänst, delar vi på.

Vad gör ni när ni är lediga?
– Jag tror att man kanske jobbar en del då också. Men om det är fint väder kan man sola, läsa … ta det lugnt helt enkelt. Framför allt är det en lång tid utan att vara uppkopplad. Jag tror aldrig att jag har varit utan internet så länge förut. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det.

Är ni proffsseglare?
– Nej nej nej! Det är väldigt varierande erfarenhet. Skepparen har gjort det här ett tiotal gånger och har seglat jorden runt. Så han är den mest erfarne.

Om tävlingen

  • Malin Ackholt seglar med en helsvensk besättning.
  • Båten heter Sandvita och är 47,7 fot lång (14,8 meter).
  • Cirka 200 båtar startar den 24 november.
  • world­cruising.com kan man följa tävlingen.

Vad är det värsta som kan hända?
– Någon kan bli sjuk eller skadad. Är det skärsår eller allergichock så har vi grejer ombord så vi kan lösa det. Men om det blir någon allvarlig sjukdom som vi inte kan fixa på plats, det är det värsta som kan hända. Eller om vi seglar på något så båten blir paj. Det finns saker i havet som inte borde vara där.

Kan ni kontakta tävlingsledningen?
– Ja, det går att anropa via satellit. Det är så vi tar emot väderdata, så att vi kan undvika oväder och välja rutter med bra vind.

Tror du att ni vinner?
– Safety first! Det är en organiserad tävling i två klasser – en racingklass och en cruisingklass. Men säkerheten kommer först. Vi ska göra bra val så att resan blir så säker och trygg som möjligt. Lite läskigt är det, men jag ser fram emot det.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här