Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Servispersonalen viktigast för restaurangupplevelsen?

Serveringspersonalen är restaurangens viktigaste tillgång. Det spelar ingen roll hur god mat kocken lagar om gästerna inte är nöjda med sin servitör. Därför borde servisens yrkesroll stärkas, skriver Kai Victor Hansen i sin nya doktorsavhandling.

Publicerad 28 oktober 2005

Avhandlingen är ett samarbete mellan universitetet i Stavanger och Restauranghögskolan i Grythyttan och bygger på djupintervjuer med norska restaurangbesökare om deras restaurangupplevelser.

Varför skriva en doktorsavhandling om det?
– Det är viktigt att veta vad gästerna egentligen tänker på när de går på restaurang. Vi vet ganska lite om vad som gör ett bra restaurangbesök.

En av slutsatserna i studien är att serveringspersonalens agerande är avgörande för om gästerna är nöjda eller missnöjda med sitt restaurangbesök.

En bra servitris kan rädda nästan vilken dåligt lagad maträtt som helst. Men en kock kan vara duktig, och ändå ha missnöjda gäster – om serveringspersonalen inte är professionell.
– Om gästerna är missnöjda med något är det oerhört viktigt att servispersonalen tar dem på allvar, säger Kai Victor Hansen.

Han tycker att det är viktigt att restaurangbranschen förstår hur viktig servispersonalens yrkesroll faktiskt är.
– Fokus har länge legat på kockarna och deras jobb. Nu är det dags att flytta fokus till serveringspersonalen. Deras yrkesutövande är uppenbarligen viktigt, säger han.
– Det borde ställas lika stora krav på servitörernas kompetens som på kockarnas.

Visa respekt, var lyhörd och professionell. De råden ger Kai Victor Hansen serveringspersonal som vill göra ett bra jobb. Att se till att klagande gäster kompenseras lite mer än vad de förväntar sig är ett annat.

Men hur långt bör serveringspersonalen gå för att tillfredsställa en krånglande eller otrevlig gäst?
– Det handlar om att vara professionell. Kompetenta servitörer har kunskaper nog att tackla jobbiga gäster, säger Kai Victor Hansen.

Avhandlingen visar att det inte bara är den egna servicen som har betydelse för hur nöjd en gäst är. Hur bordsgrannarna behandlas spelar också in.

En annan faktor som drar ner helhetsbetyget är betalningen.
– Om gästerna får vänta på notan eller på själva betalningen, kan ett annars perfekt restaurangintryck raseras, säger Kai Victor Hansen.
Men om servitrisen däremot är snabb, och kan tänka sig att dela upp notan i flera delar, plussas det goda intrycket på.

Kai Victor Hansen har också kunnat slå fast att restauranggäster inte låter sig påverkas av tidningsrecensioner i valet utav restaurang, utan hellre går på rekommendationer från släkt och vänner.

Läs mer:
Så förlorade serveringsyrket sin status. Läs mer här >>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Nyheter stängning

Snabb omställning för snabbmatsrestauranger

Från och med måndag ska inget serveringsställe hålla öppet efter 20.30. Nu är oron stor bland anställda på bland annat snabbmatskedjor.

Publicerad 26 februari 2021 Kommentera
Snabb omställning för snabbmatsrestauranger
Takeaway blir fortsatt möjligt, men från den första mars ska alla serveringsställen i övrigt hålla stängt efter klockan 20.30. Foto: Colourbox

I onsdags presenterade Folkhälsomyndigheten nya restriktioner. Bland annat berörs matställen på handelsplatser, där serveringen kraftigt ska begränsas.

Dessutom meddelade myndigheten att alla serveringsställen, inte bara de med utskänkningstillstånd, ska hålla stängt efter 20.30.

– Det är klart att det är viktigt att bekämpa smittspridningen. Men det här är ytterligare ett slag för vår näring som innebär att folk riskerar att bli av med jobbet, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Det är fortfarande tillåtet att erbjuda takeaway efter halv nio på kvällen. På Max restauranger jobbar man med att ställa om.

– Vi lyssnar och tar in direktiven som regering och myndigheter kommer med och behöver nu snabbt vidta åtgärder för att stänga våra restauranger för sittande gäster tidigare, säger Charlotte Zetterlund, kedjans personalchef, i ett mejlsvar till Hotellrevyn.

I nuläget ser inte kedjan några behov av personalminskningar, men man utesluter det inte om situationen förvärras och det kommer fler restriktioner.

Charlotte Zetterlund säger att man hade önskat mer tydlighet från regeringens sida i kommunikationen med branschen.

– Det hade varit lättare för oss att vidta åtgärder om direktiv och instruktioner varit klarare.

Erica Edberg. Foto: Elis Hoffman

På McDonald’s i Skåne blev oron stor när Folkhälsomyndigheten presenterade de nya bestämmelserna.

– Det är jättemånga som har hört av sig. Det är en oro att man inte kommer att få sina timmar och att det kommer att bli schemaändringar fram och tillbaka, säger Erica Edberg, platsombud på McDonald’s i Eslöv och ledamot i HRF:s avdelningsstyrelse i Syd.

Malin Ackholt hade önskat bättre framförhållning och klarare besked.

– Vi vet att det kan komma ytterligare restriktioner med kort varsel. Detta slår rätt in i våra medlemmars privatekonomi.

 

Nyheter AVTAL 2020

Sista avtalet på plats

I går tecknade HRF och Almega Tjänsteföretagen ett nytt avtal för anställda på bingohallar. Därmed är alla förbundets kollektivavtal klara.

Publicerad 25 februari 2021 Kommentera
Sista avtalet på plats
Avtalet för anställda på bingohallar är klart. Foto: Kicki Nilsson
Per Persson
Per Persson. Foto: Peter Jönsson

Det nya avtalet gäller från den 1 januari 2021 till den 30 november 2023, och innehåller löneökningar i två steg. Den första höjningen sker i juli 2021 och motsvarar 736 kronor per månad för en heltidsanställd. Den andra höjningen på 598 kronor sker den 1 december 2022.

Även i övrigt följer det nya bingoavtalet HRF:s andra kollektivavtal, säger förbundets avtalssekreterare Per Persson.
– Vi har fått ut det vi ska enligt samordningen.

Därmed är det sista kollektivavtalet tecknat. Per Persson tycker att en av denna kollektivavtalsrörelses största vinster är de tidigarelagda pensionsinbetalningarna.
– Det är den största satsningen på ungdomar kanske någonsin. Det är en stor grej. 24-åringarna kommer kanske inte tacka oss nu, men om 40 år kommer det att göra skillnad.

Även om avtalsrörelsen nu är över för denna gång, så finns det en hel del arbete kvar att göra, säger Per Persson.
– Nu har vi uppföljningsarbetet kvar att göra, att hantera det som förbundet har förhandlat fram. Vi har en rad arbetsgrupper som ska jobba med olika saker.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter STÖD

Efterlängtat besked om stöd

I dag meddelade regeringen att verksamheter som tvingas stänga av smittskyddsskäl ska kunna få lönekostnaderna täckta av staten. HRF välkomnar beskedet.

Publicerad 23 februari 2021 Kommentera
Efterlängtat besked om stöd
HRF:s ordförande Malin Ackholt välkomnar dagens besked från regeringen, som innebär mer stöd till företagen. Foto: Mostphotos, Peter Jönsson

I januari antogs den pandemilag som gör det möjligt för regeringen att fatta beslut om att vissa näringsverksamheter ska hålla stängt. I dag presenterades en ändring i det ekonomiska stödpaket som beslutats tidigare. Nyheten innebär att de anställdas löner ska räknas som fasta kostnader, och därmed täckas upp till hundra procent vid en nedstängning.

– Det är glädjande information regeringen kommer med i dag. Det är högst rimligt, så att våra medlemmar kan behålla jobben, säger Malin Ackholt, HRF:s ordförande.

Hon gläds också åt beskedet att företag från och med torsdag ska kunna söka omställningsstöd för perioden augusti–december 2020.

– Stödet hjälper företagens likviditet. Det är synd att det har tagit tid, men det är bra att det kommer. Nu måste pengarna ut, det är väldigt efterlängtat.

Finansminister Magdalena Andersson sade vid en pressträff att de ekonomiska stöden vuxit i omfattning sedan pandemins start, för att nu uppgå till nästan det dubbla jämfört med för ett år sedan.

– Anledningen till att vi gör det här är ju att vi ser ljuset i tunneln, nämligen vaccinet. Och vi vill ju att samhället ska stå redo, att ekonomin ska stå redo att starta upp när smittan trycks ned.

Ingår i temat: Coronakrisen 116 artiklar

Alla artiklar i temat (113 till)
Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här