Långa telefonköer och många frustrerade medlemmar. Trycket på a-kassorna har varit hårt. Nu lanseras A-kassestödet, som ska ge möjlighet till avlastning.
Redan i somras inleddes ett samarbete mellan a-kassorna för att hantera anstormningen av ersättningssökande. Nu har samarbetsorganisationen Sveriges a-kassor tagit fram en lösning som innebär att den a-kassa som behöver kan hyra hjälp att svara på allmänna frågor. Hotell- och restauranganställdas a-kassa, HRAK, kommer dock inte att anlita A-kassestödet.
– Våra medlemmar vill inte ha svar på allmänna frågor. De vill ha kontakt med en handläggare som kan hjälpa dem att ta reda på hur mycket de kommer att få i ersättning, säger Karin Pettersson, föreståndare på HRAK.
Däremot tror hon att A-kassestödet kan vara bra för dem som inte hunnit stärka upp organisationen, eller som har många medlemmar med mindre komplexa anställningsförhållanden.
– Vi riggade vår organisation på det sättet redan i april. Då anställde och intensivutbildade vi 20 personer från Nordic Choice Hotels till servicemedarbetare som kan svara på frågor. Nu behöver vi handläggare som kan fatta beslut om ersättning, säger Karin Pettersson.
Och det är på gång. Sedan i augusti har HRAK utbildat 15 medarbetare till handläggare.
– De har börjat jobba med det nu, och det betyder att vi har fler som kan fatta beslut om rätten till ersättning. Det är det medlemmarna vill ha hjälp med.