Nyheter
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så fackligt är restaurangsverige

För två år sedan berättade Hotellrevyn om hur fackligt hotell- och restaurangsverige var. Nu har vi gjort om undersökningen.

Publicerad 7 februari 2005

Resultatet i korthet
* För två år sedan var 71 procent av branschens arbetare med
i Hotell- och restaurangfacket. Nu är 69 procent fackmedlemmar.
* Bara i Halland och Stockholm/Uppsala får facket en större andel medlemmar.
* För två år sedan hade 14 procent av alla anställda, drygt 12000 personer, valt att vara med i a-kassan men inte i facket. I dag är den siffran 16 procent, 13700 personer.
* För två år stod 12000 personer utanför både fack och a-kassa. De är lika många i dag och motsvarar 15 procent av alla anställda i hotell- och restaurangbranschen.

I Halland går det bra ? men där ska kontoret läggas ner
– Vi lyssnar på medlemmarna och gör det vi ska.
Så förklarar personalen på HRF i Halland hur de klarar av att öka medlemstalet när nästan alla andra minskar.
Halland är unikt i HRF just nu. När andra avdelningar tappar medlemmar ökar Halland, både i absoluta tal och i förhållande till hur många jobb som finns.
Det är inga stora siffror eftersom avdelningen är liten. Men tendensen är tydlig.
Till det kommer ekonomin.
Halland är en av få avdelningar i HRF som går ihop. De avgifter medlemmarna betalar in täcker både de egna kostnaderna och lämnar ett överskott till förbundet.

Hur bär ni er åt?
– Vi har lyssnat på förbundet och gör det vi ska göra, säger Britt-Marie Hidevall, verksamhetskontorist.
Det är oftast Britt-Marie som svarar när medlemmar och blivande medlemmar ringer. En del säger att de bara vill gå med i a-kassan, inte i facket.
Är det svårt att övertyga dem att gå med?
? Nej, säger Britt-Marie.
? Jag ger dem den tiden, lyssnar och förklarar.
Dessutom lämnar hon alltid ut direkta telefonnummer, både till sig själv och till ombudsmannen.
? Medlemmen ska inte behöva vänta i en växel eller kopplas runt.

Idogt arbete. Totalkoll. Och så är vi ett arbetslag. Det är ombudsmannen Margit Biks förklaring till att avdelningen lyckats.
– Jag är kanske ett kontrollfreak, fortsätter hon.
Kollen gäller arbetsplatserna, medlemmarna och även vilka arbetsplatser som har många anställda som bara är med i a-kassan.
Avdelningen har drygt 1 600 medlemmar. Hur kan ekonomin gå ihop? Margit tror att förklaringen är hur arbetet organiseras.
– Vi tar inte in projektanställda utan gör det vi ska på vår ordinarie arbetstid.

Nu ska avdelningskontoret i Halmstad läggas ner. Britt-Marie Hidevall väntar på att bli uppsagd.
– Jag söker nya jobb, säger hon.
Margit Bik har själv sagt upp sig. I april börjar hon som ombudsman på Byggnads.
– Om detta är ett vinnande koncept kunde vi väl ha fått fortsätta, säger hon.

Läs mer:
Grafik: Så stor andel av de anställda är med i facket. Läs mer här >>
Alla siffror län för län. Ladda ner tabellen som pdf här>>

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Ur temat Coronakrisen
Nyheter RESTRIKTIONER

”Nu har vi en stol per bord”

Max en gäst per bord gäller nu för serveringsställen på handelsplatser. Seija Andersson Ter-Borchs arbetsplats, restaurangen på Ikea Haparanda, är en av dem som påverkas av de nya restriktionerna.

Publicerad 5 mars 2021 Kommentera
”Nu har vi en stol per bord”
Seija Andersson Ter-Borch jobbar på Ikea Haparandas restaurang, som berörs av de nya restriktionerna. Foto: Nina Sandell/Mostphotos, Tomas Bergman
Seija Andersson Ter-Borch.

Vilka förändringar har ni gjort efter de senaste restriktionerna?
– Vi har tagit bort alla sittplatser i bistron vid utgången. Inne i restaurangen har vi nu en stol per bord, så det är 85 sittplatser i stället för 230 som det blev när vi glesade ut förra gången. Det är en märkbar skillnad. Jag hade inte varit så glad om jag var kund, men samtidigt är det bara att gilla läget.

Sköter kunderna sig?
– De duktiga sätter sig vid varsitt bord även om de kommer in tillsammans. Andra flyttar på stolarna. Vi kan bara informera om vad som gäller, våra besökare har ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också.

Något som har ändrats gällande maten?
– Vi tillagar halvbleck till lunchen, för att det inte ska bli svinn. Folk kan någon gång få vänta lite medan vi steker på nytt. Men det här är ju Norrland så de klarar att vänta. Menyn är annars samma, köttbullar och kyckling går bäst.

Hur mycket kunder har ni?
– Pandemin gör sitt och den stängda gränsen också. Så det är ganska lugnt. Men sakteligen kommer folk mer och mer, det är inte som i början. Jag tror att de helt enkelt är less på att vara hemma. Det ska bli spännande att se hur det är på lördag, då brukar det vara lite mer folk.

Ingår i temat: Coronakrisen 117 artiklar

Alla artiklar i temat (114 till)
Nyheter arbetsmiljö

HRF och Choice vill förebygga smitta

Hur kan hotellanställda skyddas mot coronavirus i sitt arbete? Det har HRF och Nordic Choice Hotels försökt ta reda på i ett gemensamt projekt. Målet är att ta fram ett verktyg, som en checklista, som kan användas på kedjans hotell.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
HRF och Choice vill förebygga smitta
Nordic Choice Hotels och HRF tar gemensamt grepp på coronarisker i arbetsmiljön. Foto: Paul Wallén/Mostphotos, Colourbox
Alejandro Quezada

I augusti förra året gick Nordic Choice-kedjan ut med att alla deras anställda med gästkontakt skulle bära munskydd för att förhindra coronasmitta. Problemet var bara att beslutet inte hade förhandlats med Hotell- och restaurangfacket.

Till slut hittade parterna en lösning – ett gemensamt projekt för riskbedömning och riskhantering kring covid-19 på hotellen.
– Vi har tillsammans med företagshälsovården i form av läkare och arbetsmiljöingenjör gått igenom hur arbetet med smittorisker ser ut på hotellen, vilka åtgärder som har gjorts och vad som behöver göras, säger Alejandro Quezada, HRF-ombudsman och regionalt skyddsombud som arbetar med projektet.

Sex Choice-hotell har genomgått en fördjupad riskbedömning. Planen är att med erfarenheterna därifrån skapa ett verktyg som sedan ska kunna användas på samtliga hotell i Nordic Choice-kedjan.
– Branschen är bra på att hitta lösningar, men det har inte funnits ett standardiserat sätt att arbeta med det här. Vi vill ge hotellen en struktur att följa, någon form av mall eller checklista. Vi som parter vill ta ett grepp på hur man kan jobba förebyggande i arbetsmiljön, säger Alejandro Quezada.

Erfarenheterna från hotellen ska diskuteras på ett möte i nästa vecka.

Nyheter VÅRT HRF

Hallå där, Anne Carlén Hellgren

Att starta nytt jobb under en pandemi är inte optimalt. Men Anne Carlén Hellgren, ny kassör i HRF:s avdelning 31 Karlstad, är taggad.

Publicerad 1 mars 2021 Kommentera
Hallå där, Anne Carlén Hellgren
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén
Anne Carlén Hellgren. Foto: Linn Malmén

I december tog Anne Carlén Hellgren över rodret som kassör på HRF-kontoret i Karlstad.
Vad gjorde du tidigare?
– Jag kommer från Kommunal, där jag bland annat var regionalt fackligt ombud för privatanställda. Jag har stor erfarenhet av att arbeta med små privata arbetsgivare.

Vad lockade med HRF?
– Det är snabba puckar, kortare beslutsvägar och man får vara mer allround. Jag gillar att ha många bollar i luften, och det får man verkligen här. Det är underbart!

Vad tar du med från Kommunal?
– Förmågan att värva förtroendevalda. Att organisera, att väcka intresse. Jag har jobbat jättemycket med det. Ju fler förtroendevalda, desto mer kan vi påverka.

Fråga om jobbet.
100
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här