Ur artikelarkivet Arbetsrätt
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så ska hotellen klassificeras

Fakta om det svenska klassificeringssystemet för hotell.

Publicerad 13 mars 2003

Tre hotellkategorier kommer att finnas:
Hotell: hotell med restaurang
Hotell Garni: hotell med enbart frukostservering
Hotell Säsong: hotell med olika servicegrad beroende på säsong. Denna grupp får stjärnor efter bästa säsong.

Stjärnorna fördelar sig från 1-5. Här är en sammanfattning av vad som krävs för att få stjärnor. I systemet måste hotellet ha fått okej på alla punkter på en nivå för att kunna gå vidare.

1 stjärna
Frukostservering. Handfat på rum med varmt och kallt rinnande vatten, centralvärme, dygnet runt tillträde till hotell. Rimlig rengöringsstandard.

2 stjärnor
Allmänna toaletter och bad på alla våningsplan. Minst 30 procent av rummen skall ha privat toalett och badrum. Sänglampa. Separat matsal. Tillfredställande rengöringsstandard.

3 stjärnor
Tillgång till PC och fax i reception. Samtliga rum har privat toalett och badrum. Tv och telefon på rummet. Bemannad reception dagtid. Hiss.

4 stjärnor
Roomservice. À la carte restaurang. Bemannad reception dygnet runt. Utökat programutbud på tv. Bekväma möbler.  Minst 25 procent rum med internetmöjlighet. Extra service som kopiering och tvätt. Mycket hög rengöringsstandard.

5 stjärnor
Swimmingpool eller bemannat gym eller bemannad bastu/relaxavdelning. Lyxig inredning av såväl allmänna utrymmen som rum. Luftkonditionering. Internetmöjlighet i alla rum. Säkerhetsbox på alla rum.

Källa: SHR

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.