Ur artikelarkivet Arbetsrätt
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så ska hotellen klassificeras

Fakta om det svenska klassificeringssystemet för hotell.

Publicerad 13 mars 2003

Tre hotellkategorier kommer att finnas:
Hotell: hotell med restaurang
Hotell Garni: hotell med enbart frukostservering
Hotell Säsong: hotell med olika servicegrad beroende på säsong. Denna grupp får stjärnor efter bästa säsong.

Stjärnorna fördelar sig från 1-5. Här är en sammanfattning av vad som krävs för att få stjärnor. I systemet måste hotellet ha fått okej på alla punkter på en nivå för att kunna gå vidare.

1 stjärna
Frukostservering. Handfat på rum med varmt och kallt rinnande vatten, centralvärme, dygnet runt tillträde till hotell. Rimlig rengöringsstandard.

2 stjärnor
Allmänna toaletter och bad på alla våningsplan. Minst 30 procent av rummen skall ha privat toalett och badrum. Sänglampa. Separat matsal. Tillfredställande rengöringsstandard.

3 stjärnor
Tillgång till PC och fax i reception. Samtliga rum har privat toalett och badrum. Tv och telefon på rummet. Bemannad reception dagtid. Hiss.

4 stjärnor
Roomservice. À la carte restaurang. Bemannad reception dygnet runt. Utökat programutbud på tv. Bekväma möbler.  Minst 25 procent rum med internetmöjlighet. Extra service som kopiering och tvätt. Mycket hög rengöringsstandard.

5 stjärnor
Swimmingpool eller bemannat gym eller bemannad bastu/relaxavdelning. Lyxig inredning av såväl allmänna utrymmen som rum. Luftkonditionering. Internetmöjlighet i alla rum. Säkerhetsbox på alla rum.

Källa: SHR

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
101
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här