Så bryter du ovanan
Foto: Kristin Lidström
Efter jobbet Snabbkurs
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Så bryter du ovanan

Ibland unnar vi oss lite för mycket av det goda. Oavsett om det är cigg, glass eller slappande som är din last, så kan du bryta de dåliga vanorna. Det gäller bara att överlista din egen hjärna!

Publicerad 30 augusti 2013

1. Motivera dig. Du måste sätta upp ett attraktivt mål som bräcker den kortsiktiga njutningen. Gör en lista över vad du vinner på att skaffa nya vanor. Du kanske vill hålla dig frisk, lukta gott, få fräschare hy? Kanske undvika övervikt och vara en bra förebild för dina barn?

2. Inse utmaningen. Ditt beteende styrs mer av stundens njutningar än av vinster på sikt. Hjärnan har lärt sig  att en cigg leder till direkt belöning i form av välbehag. Det väger tyngre än eventuell cancer eller hjärt-kärlsjukdomar om 20 år.

3. Vanan har makt! Från början väljer du själv när du vill förhöja en trevlig stämning med en cigarrett eller ett glas. Med tiden blir det mer av ett tvång, du röker eller dricker för att minska obehag. Det blir ännu svårare att bryta vanan när du måste stå ut med abstinens.  

4. Ha konkreta mål. Vaga tankar som »jag borde röka mindre« ger sällan mer än dåligt samvete. Välj konkreta saker som kan bockas av. Till exempel: »Under vecka 35 ska jag boka tid hos en doktor och höra om jag kan få stöd att sluta röka.« Undvik också att sätta målen för högt.

5. Genomskåda dig själv. Hjärnan kan ha till synes trovärdiga skäl till att behålla gamla vanor. »Det här är mitt sätt att varva ner« eller kanske »Inte nu, när jag är så deppig.« Fråga dig om de här tankarna hjälper dig mot ditt mål. Är svaret nej, lyd inte tankarna!

6   öva på att säga nej.  Ni kanske har en kultur på jobbet att ta ett glas ihop?  Dina jobbarkompisar kan tycka att du är trist som inte vill vara med. Påminn dig om ditt mål och öva in ett rakt svar. Undvik undanflykter, det är bättre att bara upprepa ditt nej och byta ämne.

7. Räkna med bakslag. Om du tar den där kakan för att »hon hade ju bakat« ska du inte tänka att det är kört. Börja om och se det som en engångshändelse.

8. Ge det tid. Åh, nej – just när du skulle gå och träna får du ett extrapass på jobbet som du inte kan säga nej till. Försök hitta en träningsform som du själv kan styra tidsmässigt. Är tidsbrist bara en undanflykt? Byt till någon typ av motion som du gillar.  

9. Ta hjälp. Om du inte kommer till rätta med beroendeproblem på egen hand, dra dig inte för att söka professionell hjälp. Ett beroende är inget tecken på svaghet eller karaktärsbrist, utan ska ses som en sjukdom som vissa personer är sårbara för.

Källa: Giorgio Grossi

Viktigt att hitta sin egen motivation

Giorgio Grossi

Giorgio Grossi.

Att det är bättre att leva sunt än slappt vet vi redan. Det räcker inte för att få människor att ändra livsstil, konstaterar Giorgio Grossi, forskningsansvarig vid Stressmottagningen och docent vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet.
– Man slår ifrån sig skrämsel­propaganda och reagerar snarare med trots. Förmaningar väcker ofta agg.
När Giorgio Grossi möter patienter som behandlas för stress visar det sig ibland att det även finns en beroendeproblematik.  
– Det är principiellt ingen skillnad på hur man ska gå tillväga för att bryta en vana, oavsett om man ska sluta stressa, röka, dricka eller börja motionera.
Tricket är att stå över den kortsiktiga vinsten för att nå fram till sitt mål.  
– Är du till exempel sugen på alkohol blir du väldigt närsynt. Träna dig i att se några steg längre. Det kan vara en bild av dig själv när du står och snackar en massa skit, gör av med pengar eller är bakfull. I stället kan du måla upp positiva bilder av hur det ska bli när du uppnår det där välmåendet eller smalheten och har pengar kvar på kontot.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här