Nattportier och tecknare
Foto: Gisela Svedberg
Porträttet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Nattportier och tecknare

Varannan vecka håller nattportiern Carl Aragón ställningarna i receptionen på Hilton i Malmö. Däremellan tecknar han serier -- med jobbet som inspirationskälla.

Publicerad 22 augusti 2012

Texten uppdaterad 2012-09-25, sista stycket.

Innan Carl Aragón började på Hilton Hotel körde han truck. Det var kallt och tungt och han snöt svart damm ur näsan på kvällarna. På väg till jobbet cyklade han förbi ett hotell och såg personalen stå där inne och dricka kaffe. Det verkade varmt och mysigt. När Hilton sökte en bellboy nappade han direkt. Nu har han varit där i fem år, varav senaste tre åren som nattportier.
– Att jobba natt varannan vecka passar mig perfekt. Jag kan både ha ett riktigt ­knegjobb och ägna mig åt min kreativa sida.
På de lediga veckorna tecknar Carl serier. Han har en gedigen utbildning som tecknare med tvåårig tecknarskola i Malmö samt masterexamen från högskolan för konst och design i Göteborg.
Någonstans i fram­tiden när han en dröm om att kunna leva på det, men just nu är det perfekt att ägna sig åt på sin lediga vecka.
– Jag är väldigt disciplinerad med mitt tecknande och sitter mellan klockan nio och tre varje dag. Och jag har alltid musik på.

Strax före halv elva på kvällen är Carl Aragón på jobbet, iklädd hotellets bruna kostym, vita skjorta och bruna slips. Han är mer ledigt klädd till vardags, men tycker att uniformen ger en bra skillnad mellan arbete och fritid.
De är alltid två som jobbar natt och Carl Aragon och hans kollega turas om att stå i receptionen respektive vara på det lilla kontoret varannan natt. Den som står i receptionen tar hand om incheckningar, telefonförfrågningar, dagens ankomster, sorterar tidningar och ser till att allt är förberett inför morgonpasset. Den som sitter på kontoret gör en sammanställning på hela hotellets ekonomi, noterar vad som ska följas upp från gårdagen liksom gör listor på vad som ska hända på hotellet nästa dag.
– Även om det är många rutiner, så är det ändå ett självständigt arbete och vi kan lägga upp jobbet som vi vill.
Hela tiden gäller det också att hålla ett öga på vilka som kommer in genom ­entrén. Hilton är ett stort hotell med 216 rum, mitt i centrala Malmö.
– Man lär sig snabbt att se vilka som inte bor här på hotellet. De sneglar bort när man tittar på dem eller så beter de sig konstigt vid hissarna. Ibland händer det att gäster vill ta in folk utifrån, men då måste vi säga nej med tanke på de andra gästerna och hotellets säkerhetsföreskrifter.
Varje natt tar Carl Aragón eller hans ­kollega en tur i hotellet för att se att inga obehöriga blivit kvar. De börjar i gymmet på 20:e våningen och går nedåt genom alla korridorer via brandtrapporna. De passar också på att plocka bort brickor och annat som gästerna ställt ut i korridorerna.
Hotellet har slutat med room service på nätterna. Rätterna som förbereddes gick oftast inte åt och det blev ett väldigt springande för nattpersonalen.

Carl Aragón trivs med sitt jobb och sina kollegor. Senaste året har han också börjat engagera sig fackligt. De har ingen klubb på hotellet än, men Carl Aragón är arbetsplatsombud, en kille från bokningen är skyddsombud och en tjej från housekeeping sköter försäkringsfrågorna.
– Det har funnits en inställning att facket ändå inte gör något och att det därför inte är idé att engagera sig och vara med. Men i takt med att vi driver på saker här på hotellet börjar folk bli nyfikna och inser vilken nytta facket faktiskt gör på en arbetsplats.
En förändring som Carl Aragón drivit igenom är att han och kollegan inte längre behöver dela ut morgontidningen på rummet till gästerna som är med i Hiltons bonusprogram. Nu får gästerna i stället frågan om de vill ha tidningen. Antalet har sjunkit från ungefär 80 till 13 tidningar per natt.
– Det spar mycket tid för oss i receptionen och housekeeping slipper ta hand om tidningar som ingen läser.
Trots att en arbets­uppgift försvunnit har Carl fullt upp på nätterna, och han tecknar aldrig på arbetstid. Däremot händer det att han använder exempel från jobbet i en ­serie som han kallar ”Nattportiern”. Vissa kollegor kan säkert känna igen sig, men framför allt speglas dråpliga och vanliga situationer med gäster.
– Att vara nattportier är att ha kontakt med människor i lagom dos.

En kort tid efter att intervjun gjordes blev alla anställda på Hotell Hilton i Malmö varslade om uppsägning. Anledningen är en långdragen oenighet om ett nytt hyresavtal mellan fastighetsägaren och hotellet. Vad som kommer hända med personalen som har sagts upp var fortfarande ovisst fram till slutet av september 2012, då beskedet kom att Scandic tar över driften av hotellet.

Carl Aragón

Ålder: 35 år.
Bor: Malmö.
Familj: Fru och en katt som heter Tussa.
Gör
: Nattportier på Hotel Hilton i Malmö och  arbetsplatsombud för HRF samt serietecknare.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här