Ur artikelarkivet Gamla arkivet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Lurad servitris blev skyldig 50 000 kronor

Publicerad 2 juli 2002

En kvinnlig servitris på en krog vid Stureplan måste betala 50 000 kronor till sin arbetsgivare, sedan hon lurats av en bedragare.
En man som med sitt sällskap ätit och druckit för den stora summan gav servitrisen sitt kort. Magnetremsan fungerade inte så hon knappade in numret för hand. Men kortet var förfalskat. När kassan sedan inte stämde blev servitrisen skyldig att betala notan.
Rutinerna bästa skyddet
? Följ rutinerna som arbetsgivaren och kortföretagen har, säger Stig Sandberg på länskriminalen i Stockholm. Ring och kontrollera med kortföretaget om kortet inte fungerar. Följer personalen rutinerna slipper de ta ansvaret för sådant här.
? Sådana där människor är ofta väldigt smorda i käften och de har lyckas dupera den här servitrisen.
Mannen, som utgav sig för att vara en världsartist, greps och häktades tillsammans med en kumpan. Polisen känner till 33 butiker, hotell och restauranger som blivit lurade.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
98
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här