Gratis kaffe till alla
som ”checkar in”
Martin Nilsson och hans anställda fyller Kallskänkens Facebook-sida med erbjudanden, menyer och bilder från köket.
Arbetspasset facebook
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

Gratis kaffe till alla som ”checkar in”

Det viktigaste är inte att finnas på Facebook, utan att göra något smart och kreativt. Det anser Martin Nilsson, ägare till kafé- och cateringföretaget Kallskänken i Kalmar.

Publicerad 17 mars 2011

– Många företag sitter och säger »Vi måste vara på Facebook!« Och så går man med, men man har inget innehåll. Många inser inte att man måste förvalta Facebook, annars blir det inget bra.
Förutom den egna Facebooksidan har Kallskänken en sajt, en blogg och ett ­twitterkonto. Det är inte helt sällan de anställda som står bakom inläggen.
– Jag släpper gärna fram personalen. Men visst försöker jag ha lite överblick.
De vanligaste logginläggen på Kallskänkens Facebooksida är dagens menyer och erbjudanden, men det kommer också bilder från köket och lite mer personliga inlägg om vad som pågår på kaféet. Martin säger att de försöker experimentera med olika funktioner.
– Till exempel har vi kört ett tag att vi bjuder alla som »checkar in« på Kallskänken på en kaffe. Och vi försöker uppmuntra gästerna att ta bilder på sin mat och lägga upp. Men funktionerna utvecklas ständigt, så det gäller att följa med i vad som händer.

Målet är framför allt att komma i kontakt med gäster, både befintliga och ­potentiella.
– Särskilt målgruppen mellan 15 – 25 år är väldigt intressant och den finns på Facebook.
Samtidigt är det inte längre bara de yngre som attraheras av de sociala medierna. Den äldre generationen börjar också treva sig fram, har Martin märkt.
– Ja, någonting har ju skett. Nu är även 50- och 60-talisterna på Facebook, och de är heta. Väldigt mottagliga. De är lite mer allätare än oss yngre. Vi har lärt oss att filtrera informationen, medan den äldre generationen slukar allt. Trycker «gilla» på precis allt.
Och gästernas respons är viktig, säger Martin. Om den hade uteblivit hade det nog känts rätt meningslöst, tror han.
– Om vi inte hade fått respons så hade vi nog lagt ner. Men i dag har vi över 400 medlemmar, så det är jätteroligt.

»För att nå potentiella kunder«

Arbetsplats: Kallskänken i Kalmar.
Typ av aktivitet: Grupp som snart ska bli en sida.
Antal medlemmar: 419.
Typiskt inlägg: »Kycklingklubba med en riktigt fin BBQ-sås på Kallskänken, hungrig? Varför vänta?«

Så funkar det, ungefär

Den som går med i Facebook skapar sig en egen profil. Sedan kan man ha kontakt med andra människor på olika sätt.
Även företag och organisationer kan gå med i Facebook. I stället för en personlig profil kan de starta en egen sida eller en grupp.
Genom att »gilla« en sida eller gå med i en grupp kan medlemmar sedan få tillgång till uppdateringar och nyheter.

Hotell- och restaurangfacket har en egen sida, liksom flera av förbundets avdelningar och Hotellrevyn.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Fråga om jobbet
Experterna svarar på läsarfrågor om allt från schemaläggning till personalmat

Nyheter från hotell- och restaurangbranschen

Varje vecka, direkt i din inkorg.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här