Cecilia Creutz, ombudsman på HRF:s Stockholmsavdelning, har goda råd till medlemmar som behöver stöd från facket.
Många problem går att lösa med en titt i kollektivavtalet, medan andra kräver lite mer arbete. Då underlättar det om medlemmen har ordning på sina saker, säger Cecilia Creutz, ombudsman på HRF:s Stockholmsavdelning.
– De flesta frågor som kommer in till avdelningen handlar om löner, scheman, arbetstider och rättigheter. Finns det ett kollektivavtal på arbetsplatsen är det lättare, då kan medlemmen få en text att ta med tillbaka till sin arbetsgivare.
Ofta är det första rådet att medlemmen ska försöka prata med sin arbetsgivare, och sedan höra av sig till facket igen om hen inte lyssnar.
– Då skickar vi ut ett underlag där de får fylla i sina och arbetsgivarens uppgifter, och vad de vill ha hjälp med. Då kan vi bedöma vad vi kan göra för medlemmen.
Det är inte alltid som facket har möjlighet att göra exakt det som medlemmen vill, säger Cecilia Creutz.
– En del tror att vi bara kan gå till arbetsplatsen och hämta ut deras lön. Men så funkar det ju inte.
Hennes råd till medlemmar som vill ha hjälp snabbt är att ha ordning på papper och datum. Den som blir uppsagd bör till exempel be om att få ett skriftligt och daterat uppsägningsbesked. Man bör också vara tydlig och ärlig med vad det är som har hänt.
– Det är jätteviktigt att vara ärlig. Vi är här för att företräda medlemmarna, och det gör vi lättast om vi vet hela historien redan från början.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.