Blåser det snålt på jobbet? Löner som uteblir, konflikter som urartar eller scheman som inte är korrekta. Då kan du få hjälp från ditt fackförbund. Här är några tips som gör det smidigt att kontakta facket.
- Vad behöver du? Det finns olika typer av hjälp du kan få. I de flesta fall räcker det med rådgivning, i andra krävs det att facket förhandlar med din arbetsgivare. Om det är allvarliga problem kan det krävas att facket ordnar rättshjälp åt dig.
- Vänta inte till sista stund. Problemen kanske blir onödigt stora om de tillåts växa. Vissa sker, som uppsägning, kräver att man agerar snabbt. Kontakta facket bums.
- Facket på jobbet? Första steget är att kolla om det finns en fackrepresentant på ditt jobb, ett platsombud. Hen kan ofta svara på frågor eller lösa enklare problem. Platsombuden har ibland rätt att förhandla med arbetsgivaren, annars måste de be om hjälp från en ombudsman.
- Ring din avdelning. På hrf.net finns uppgifter om vilken avdelning du tillhör och hur du når dem. Du kan också logga in på dina sidor på hrf.net/medlem. Här finns mer info om hur du går till väga för att komma i kontakt med förbundet. Din inloggning är ditt medlemsnummer.
- Dokumentera! Samla så mycket dokumentation som möjligt. Lönespecifikationer, tidsrapporter, ja, allt som kan vara av värde för att det ska gå snabbare att reda ut vad som har hänt. Bäst är om du har allting framför dig när du pratar med din fackliga representant eller ombudsman. Då kan de lättare sätta sig in i ärendet.
- Var ärlig. Ingen är felfri och det finns ofta två sidor av myntet. När du har kontakt med facket är det lika bra att lägga alla kort på bordet, även om det finns saker som du skäms för. Då kan ombudsmännen lättare hjälpa dig.
- Var realistisk. Det är inte säkert att det går att få till just den lösning på problemet som du vill ha. Ibland är det lagar, regler och avtal som sätter käppar i hjulet, och ibland måste man kompromissa för att över huvud taget komma i mål.
- Ha tålamod. Lättare sagt än gjort, så klart, men sådana här processer tar ofta tid. Saker ska redas ut, förhandlingsframställan ska skickas och accepteras, och ombudsmännen har ofta ganska många ärenden på sina bord.
Läs mer…
Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.