På jobbet
Artikel från gamla Hotellrevyn.se

De har koll på schemat

Förändringar utan förvarning, dåliga kombinationer av pass eller inget schema alls -- mycket kan gå fel i schemapusslet. Men det går att få scheman att funka. Det vet HRF-klubben på Gothia Towers.

Publicerad 2 april 2013
inlinebild
Klubbordförande Satu Söderström har drivit flera schemafrågor. Foto: Anna-Lena Lundqvist

– Schemat? Vi pratar inte så mycket om det, det rullar på, säger kocken ­Patrik Karlekvist. Han och jobbar­kompisarna på hotell Gothia Towers i ­Göteborg hör på så sätt till branschens ­lyckligt lottade. Schemaläggning är inte alltid något som rullar på för hotell- och restaurang­anställda. Plötsliga schemaändringar och nya arbetstider är ­saker som har stor påverkan på livet. Det kan var och en intyga som har barn på ­förskola eller som har behövt avboka något inplanerat på fritiden.

Men med fackligt arbete går det att få kontroll över arbetstiderna. På Gothia har schema­hanteringen blivit bättre med åren. Förr kunde det vara kort framförhållning och fler sura miner i köket, konstaterar Patrik Karlekvist. Han är kock i lunchrestaurangen och jobbar numera endast dagtid för att få det att funka med barnomsorgen.
De flesta på Gothia har fyraveckors­schema. Ofta med kortare arbetstid ­varannan vecka och fler timmar nästa ­– ­32 ­respektive 48 timmar.
– Schemat rullar på för alltid, säger Helena Öst som jobbar med roomservice.
Det ger hyfsade möjligheter att planera sitt liv. Patrik ­jämför med en tidigare ­arbetsgivare där det saknades fackklubb, och de anställda var unga och »mer flexibla«.

Patrik och Helena
är överens om att de har det bättre än på många andra ­arbetsplatser. Huvudskälet, tror de, är HRF-klubbens arbete. Men framgångarna har inte kommit över en natt.
Receptet för att få fram fungerande scheman är bland annat att ha koll på anställnings­formerna och arbetstidsmåtten, enligt Satu Söderström, som är klubbens ordförande.
Klubben bevakar återkommande detta, i takt med personalomsättning, sjukdomar och föräldraledigheter. De hjälper extraanställda att få hjälp till visstidstjänster, visstidare att få vikariat, ­vikarier att få fasta arbetstidsmått – helst på heltid.
– Det är en stor arbetsplats, det är klart att det ger större möjligheter att få ihop till heltidstjänster, ­säger Satu Söderström.
Exempelvis finns det flera anställda som jobbar med både städ, disk och frukost.

På andra hotell är det vanligt att lägga scheman som ger ­städare sextimmars­dagar, det vill säga mindre än heltid, berättar Ann-Sofie Tsupukka, som själv jobbar som städare på Gothia.
Det kan bero på att företaget har regler om att alla rum måste vara färdiga vid en viss tid, ­oavsett om det kommer en ny gäst eller inte. Onödigt, menar Ann-Sofie. Det finns ju inget hotell som har hundraprocentig ­beläggning.
– Här får vi veta vilka rum som måste vara färdiga till klockan 15.00, och vilka vi kan ta efter det.

Som på de flesta företag i hotell- ­och restaurangbranschen är det högre tryck på Gothia ­ibland och stillsammare andra ­perioder. Helger, sjukdomar, stora mässor eller ­särskilda ­middagar är faktorer som påverkar.
Samma köksgäng kan klara vissa variationer upp och ned: vissa dagar är det lite mer, lite stressigare, andra dagar kan man ta det lugnare. Totalt sett funkar det okej, enligt Patrik.
– Men för de extraanställda är det annorlunda, konstaterar Ann-Sofie.
Företaget har en pool av i första hand visstidare att kalla in, och extraanställda när det är »skrik-å-panik«. Det kan vara arbetstoppar, vissa helger och vid sjukdom.
Arbetsgivaren sköter det mesta via automatiska sms-utskick. Det är billigare och enklare än att sitta och ringa runt. Den som svarar snabbast på sms:et får jobba.
I en del fall kommer meddelandena med lång framförhållning, men inte alltid:
– Extraanställda kan sova med telefonen, ha med den in på toaletten. Det är en stress hela tiden, säger Helena.

Fackklubben har godtagit sms-­systemet. Men man har samtidigt sett till att folk ska kallas in i en viss ordning, och att det finns vissa lägen som ger extra­ betalt.
HRF-klubben har också skrivit ett lokalt avtal som tillåter kortare schemaläggning av de extraanställda städarna, ett avtal som även ger möjlighet till sjukpeng.
Klubben har också fått igenom rutiner kring julscheman och att övertidsersättning räknas och betalas ut som den ska.
Men det finns en sak som städarna fortfarande är missnöjda med: arbetspass ­varannan helg. När företaget i samband med finanskrisen varslade fast personal och ville behålla de otryggt anställda, krävde fackklubben motsatsen och räddade ett antal jobb.
Men klubben fick också gå med på en schemaförändring: att en anställd kan ­schemaläggas att jobba ­
varannan ­helg i stället för var tredje. ­Förändringen infördes på prov och är fortfarande kvar.
– Annars hade fler blivit av med jobbet. Men nu borde vi tillbaka till var tredje. ­Hotellet går ju bra, ­fortsätter Helena.
– Det är tungt att bara ha varannan helg ledig, förklarar Ann-Sofie.

Lördagar och söndagar kräver också städningen mer än den gör på vardagarna, det är lättare att städa efter ­affärsresenärer än efter barnfamiljer.
– Vi har försökt i ett år att återgå till jobb var tredje helg. Det har presenterats flera olika schemaförslag, men inget som riktigt funkar. Arbetsgivaren har ju inte stängt dörren, men vi har inte kommit i mål, säger klubbordförande Satu Söderström.
Utmaningen för klubben är att lyckas kombinera färre helgpass och att folk fortfarande ska ha vettiga arbetstidsmått och att i möjligaste mån undvika otrygga extra­anställningar, påpekar hon.
Egentligen tillåter kollektivavtalet att arbetsgivaren fördelar arbetstiden på 16 veckor. Det kallas beräkningsperiod. Men att lägga fungerande schema för så lång tid är väldigt svårt, det skulle kräva en eller två heltidstjänster bara för att administrera schemat, tror Satu Söderström.
Det är heller inte alla fast anställda som har fyraveckorsschema.
I avtalet finns också en tredje form: års­arbetstid. Den modellen har fackklubben gått med på för de anställda som jobbar med teknik och bygge kring mässor. Där går verksamheten upp och ned väldigt tydligt under året, extremt arbetsintensiva perioder kombineras med väldigt lite att göra.
– Årsarbetstidsavtal är till just för verksamheter med stora svängningar, förklarar klubbordföranden Satu Söderström.
Men det handlar om lång framförhållning och de anställda kompenseras bland annat med längre semestrar.

Så kan klubben slå vakt om schemat

  • Undersök om schemat stämmer både med kollektivavtalet och med arbetstidslagen, särskilt med avseende på dygns- och veckovila..
  • Ta upp frågan löpande på medlemsmöten. Få folk att prata med varandra om sina scheman. Det är enklare att våga gå till chefen tillsammans.
  • MBL §10 och §11 är två bortglömda lagparagrafer som ger rätt att kalla till överläggning om exempelvis schemat.

Den här artikeln är från Hotellrevyns tidigare webbplats. Därför kan det till exempel saknas bilder eller finnas länkar som inte fungerar.

Fråga om jobbet.
99
Vanliga frågor besvarade om allt från arbetslöshet till matavdrag.

Nyheter från Hotell- och restaurangbranschen.

Varje vecka, direkt i din inbox. Hotellrevyns nyhetsbrev.
Jag godkänner att Hotellrevyn sparar mina personuppgifter. Läs mer här